thermostaat probleem

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Mon Oct 24, 2005 9:12 pm

Mike 626 GE wrote: Ik kwam er achter NADAT er nog een volle tank normale brandstof doorheen is gegaan en die begon te stotteren bij lage toerentallen. Was ze me ff vergeten te vertellen....
5 ltr Shell V power en vol flesje injectiecleaner erdoorheen gegooid, Temp. probleem is nu 1e prioriteit.


Zit ff allemaal tegen.... :cry:
Duh! 5 ltr en een vol flesje cleaner (bedoeld voor een volle tank) lijkt me redelijk verdund. Die volle tank was er al helemaal doorheen!!
Misschien had ik het niet duidelijk geschreven :-D Oh ik zie het al, ERDOORHEEN gegooid was de crux. Nee met een bijna lege tank, dan 5 ltr Vpower met het flesje.

Maar goed, ik baal dus behoorlijk, sorrie dat ik wat sjaggie ben.

Heb net de thermostaat deruit geschroefd (zat dicht dus dat klopt) en in een bak kokend water gelegd. Ging open maar niet zo heel ver. spleet van van 4 of 5mm ofzo rondom dan. Is dat de volle/normale uitslag of moet tie verder open kunnen???
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Oct 25, 2005 10:28 pm

klinkt als OK!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Wed Oct 26, 2005 8:41 am

kan niks anders zeggen dan: :(
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Wed Oct 26, 2005 6:57 pm

oeps
Last edited by Mike 626 GE on Wed Oct 26, 2005 6:58 pm, edited 1 time in total.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Wed Oct 26, 2005 6:57 pm

Wat temp. tips gekregen, deel ze met jullie, voorzover ze nog niet bekend waren.
Lekke koppakking/lekke kop test: dop van de radiator eraf schroeven, motor starten, als het water eruit spuit heb je een lekke kop(pakking). Moet er wel nog water/vloeistof in het systeem ziten...

Waterpomp test: van oude thermostaat de achterkant eraf knippen (gedeelte met die veren), dan hou je de ring over met een gat. Hierdoor stroomt het water dan, en gebruik je de pakking van de ring zodat het thermostaat huis weer dichtgeschroefd kan worden en het water er niet uit spuit. Resultaat; thermostaat (die erdus af is) staat open. Dan afvullen met water, motor starten en weer dop van de radiator eraf, het water moet dan stromen, en als je gas geeft veranderd het waternivo (daalt).
Lijkt me ook een goeie tijdelijke oplossing als je denkt dat je thermostaat kapot is en je hebt nog geen nieuwe.


Als laatste de nieuwe thermostaat erin gezet en joepie, dat was alles, ik hep geen lekke kop!!! Voorzover nu bekend gaat tie weer OK.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Fri Oct 28, 2005 6:53 am

Mike 626 GE wrote:Wat temp. tips gekregen, deel ze met jullie, voorzover ze nog niet bekend waren.
Lekke koppakking/lekke kop test: dop van de radiator eraf schroeven, motor starten, als het water eruit spuit heb je een lekke kop(pakking). Moet er wel nog water/vloeistof in het systeem ziten...

Waterpomp test: van oude thermostaat de achterkant eraf knippen (gedeelte met die veren), dan hou je de ring over met een gat. Hierdoor stroomt het water dan, en gebruik je de pakking van de ring zodat het thermostaat huis weer dichtgeschroefd kan worden en het water er niet uit spuit. Resultaat; thermostaat (die erdus af is) staat open. Dan afvullen met water, motor starten en weer dop van de radiator eraf, het water moet dan stromen, en als je gas geeft veranderd het waternivo (daalt).
Lijkt me ook een goeie tijdelijke oplossing als je denkt dat je thermostaat kapot is en je hebt nog geen nieuwe.
Is het misschien een idee om dit soort tips te bundelen in een aparte topic/onderwerp ?
Voor een leek, zijn ze van onschatbare waarde.
En het makkelijker om ze terug te vinden.
Kunnen we die van Bak met atf in je motorolie er ook aan toevoegen, enz.
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Oct 28, 2005 6:21 pm

tsja die van de waterpomp vind ik ver gezocht!! en die van de dop van je radiatuer is leuk maar als er geen water uit spuit kan nog je koppakking kapot zijn! hij hoeft lang niet altijd naar een cilinder te lekken! kan oook van ene olie kanaal naar koelvloeistof! en mochtie naar een cilinder lekke weet je dat zo door aan de slangen te voelen! die zijn dan knoephard! scheelt weer een hoop dwijl werk!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Sat Oct 29, 2005 7:24 pm

dak zonder bak wrote:tsja die van de waterpomp vind ik ver gezocht!! en die van de dop van je radiatuer is leuk maar als er geen water uit spuit kan nog je koppakking kapot zijn! hij hoeft lang niet altijd naar een cilinder te lekken! kan oook van ene olie kanaal naar koelvloeistof! en mochtie naar een cilinder lekke weet je dat zo door aan de slangen te voelen! die zijn dan knoephard! scheelt weer een hoop dwijl werk!
Toch geeft eea wel een kleine indiciatie. Waterpomp test werk bij mij wel zo, ik zie het water stromen en als ik gas geef (aan de carb/injec.) van nivo veranderen door de opening bovenop de radiateur.

Lekke kop test is inderdaad niet waterdicht, maar een 1e indicatie, teveel overdruk op je koelsysteem kun je hier wel mee testen. Voelen aan dikke slangen is een lastige, want wie weet hoe hard ze normaal horen te zijn (want normaal zit er ook enige druk op) en wat is dan abnormaal hard... Voor de leek is dat lastig. Lekke koptest moet je ook weer niet doen met een hete motor, lijkt me beetje link met kokend water. Beetje gezond verstand gebruiken.

En alstie dan nog lekt van water naar olie kanaal, tja dan heb je grijze ipv zwarte motorolie toch? Kun je weer zien aan je oliepeilstok of olievuldop.

Ik ben maar een leek natuurlijk, en BAK weet nog veeeeel meer van autotechniek. Maar kleine diagnose tips waarmee je al wat mogelijkheden kan wegstrepen lijken me niet verkeerd. En het idee om een Autoprobleem TIP topic te starten vind ik ook een goeie! Kan ik nog veel meer leren van de tips van BAK e.a.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sat Oct 29, 2005 10:00 pm

http://www.problemcar.nl

moet zegge dat ik daar nog nooit op gekeken heb maar het schijnt een goede site te zijn!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply