distributiesnaar vervangen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere
distributiesnaar vervangen

Post by Mike 626 GE » Fri Feb 04, 2005 2:00 pm

Tekst van dak zonder bak

ditributie stiek hoeft het kleppendeksel er meestal niet af.

wiel eraf (distributie zeide)
platic binne spatbord eruit
vsnaren er af en de krukas poelie
deksels aan de zijkant van de blok eraf
als je pech heb loop de snaar om je motorsteun heen dan moet die er ook af (niet vergete krikje onder je carter te zetten dan)
dan ff kijke naar de priginele merktekens. als je die niet kan vinden pak je een lakstiftje en teken je um zelf ff af
spanrol los
riem eraf
nieuwe derop
ook ff nieuw spanrolletje (zijn niet echt de ondedeeln om op te bezuinigen)

bij twijfel motor met de hand ff ronddraaien aan de krukas
starte en gassen!
let ook op de draairichting van de riem en op de richting waarin je de spanrol spant!!

suxes
_________________
citroen mehari 400cc 1973 -- verkocht!
ford fiesta 1.0 bravo 1981 -- inbeslaggenomen
mazda 626 2.0D 1990 -- verkocht (toen ingestort)
mazda 626 1.8 12v 1989 -- opgevouwen
nu mazda 626 2.2 12v 1991 !!!!

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Fri Feb 04, 2005 2:11 pm

Deze tekst heb ik gevonden op die handige onderdelen site, http://www.masterbase.nl
wel effe zoeken, behalve onderdelen en prijzen ook onderhoudsschema's, en nog veel meer. Inderdaad zoals door anderen ook al opgemerkt een goeie site met veel info.

Algemeen
Controleer altijd de merktekens voor het verwijderen van de distributieriem


Uitbouwen
Ontkoppel de accu

Verwijder de motorbeschermingsplaten aan de onder- en zijkant

Verwijder de stuurbekrachtigingpomp, maar niet loskoppelen

Verwijder de dynamoriem

Verwijder de waterpomppoelie

Verwijder de krukaspoelie

Verwijder het kleppendeksel

Verwijder de distributieriemkap

Zet de merktekens in lijn

Ondersteun de motor

Verwijder de motorsteun (bovenop de motor rechts)

Ontspan de spanner

Draai de spanner naar achter

Blokkeer de spanner

Verwijder de distributieriem


Inbouwen
Controleer de merktekens

Monteer de distributieriem

Spanner losdraaien om de distributieriem te spannen

Draai de motor 2 slagen met de hand

Blokkeer de spanner

Draai de motor 2 slagen met de hand

Controleer nogmaals de merktekens

Herstel alle overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen


Aanhaalmomenten
Spanner: 45 Nm

Krukaspoelie: 160 Nm

Motorsteun (bout): 100 Nm

Motorsteun (moeren): 90 Nm


Speciale gereedschappen
Speciaal gereedschap is niet nodig


Image

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Fri Feb 04, 2005 5:28 pm

gewoon kijken wat wel en niet los hoeft! zie je snel zat tijdens het sleutelen!! vaak hoeft de helft van wat ze zeggen niet los!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Fri Feb 04, 2005 5:55 pm

of andersom: staat er te weinig..
hoe haal je de poelies los? de centrale bout, of een paar boutjes rondom..
je komt er wel achter, maar het scheelt als je het vooraf weet..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Sat Feb 05, 2005 12:09 pm

Jep, jullie hebben denk ik beiden gelijk. Teveel of te weinig informatie en wel of niet alles wegtrekken. Denk dat je er alleen achter komt door de D-riem vaker te vervangen bij hetzelfde type auto je er wel achter komt wat de makkelijkste manier is. Maar jah, sleutelen is leuk maar dat gaik toch echt niet elke 10.000 km doen. Of zijn er nog meer gasten die hun D-riem vervangen moeten hebben?

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Sat Feb 05, 2005 5:53 pm

over ca 10000 moet die van de Daihatsu Applause van mijn vriendin ook, maar da's nou niet bepaald dezelfde auto...
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sat Feb 05, 2005 6:11 pm

mijn 2.2 krijg ook een neiuwe nadat ik de waterpomp vervange hep!!!!
ook moek binnekort nog 1 van en GT doen!

gewoon aan beginne
stelt nix voor
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Tue Feb 08, 2005 12:34 pm

Morgen 9-2-5 gaat het dus gebeuren die D-stiek vervangen zoals dak zonder bak dat zo mooi noemt. Mazda 626 GE is motorisch geheel nieuw voor mij dus ik laat jullie wel weten hoe het vervangen van de distributiesnaar door deze beginner is bevallen. Ga het voor de zekerheid en comfort wel zelf doen in een garage van een kennis. Ook omdat ik geen momentsleutel en poelietrekkers en veel ervaring met MAZDA heb.
Kan natuurlijk vast wel op straat maar dat blijft soms toch wat aanklooien. Ervaringen volgen laterrrrrrrrrrrrrrr...............

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Tue Feb 08, 2005 1:39 pm

Mijn distributie hoeft niet gedaan te worden, maar de spanrol en looprol lijken als alles nog koud is, wel verdachte geluiden te maken.

Misschien dat ik volgende week m'n koppakking ga wisselen, ga ik gelijk even kijken naar de staat van die dingen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Tue Feb 08, 2005 1:45 pm

Pasoosap wrote:Mja mijne moet ook gedaan worden eigenlijk.greetz
PsSo
niet EIgenlijk! hij moet gedaan worden of niet? dit gok je toch niet!?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Tue Feb 08, 2005 1:56 pm

Misschien dat ik volgende week m'n koppakking ga wisselen, ga ik gelijk even kijken naar de staat van die dingen.

Koppakking of klepdekselpakking?

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Tue Feb 08, 2005 1:58 pm

hoe krijg je trouwens die text wit met zo'n mooi kadertje eromheen als je wil reageren op iemand??

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Feb 08, 2005 2:03 pm

kopier de txt
klik op quote
plak de txt
klik weer op quote
en je hebt een fijn kadertje!!!!!

maare waar heb je moment sleutel en poeolie trekker voor nodig?? een echte beunhaas slaat die dingen ergewoon met een hamer af!! doek altijd nooit problemen!! natuurlijk niet TE hard rossen want die krukaspoelies met dat rubber erin zijn rete duur!!!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Mike 626 GE
Racer
Posts:306
Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:almere

Post by Mike 626 GE » Tue Feb 08, 2005 3:08 pm

maare waar heb je moment sleutel en poeolie trekker voor nodig?? een echte beunhaas slaat die dingen ergewoon met een hamer af!! doek altijd nooit problemen!! natuurlijk niet TE hard rossen want die krukaspoelies met dat rubber erin zijn rete duur!!!
_________________
citroen mehari 400cc 1973 -- verkocht!
ford fiesta 1.0 bravo 1981 -- inbeslaggenomen
mazda 626 2.0D 1990 -- verkocht (toen ingestort)
Begrijp meteen waarom die 626 uit 1990 is ingestort :-D

maare thx wederom voor de knippuh en plakkuh tip.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Tue Feb 08, 2005 4:17 pm

Mike 626 GE wrote:Misschien dat ik volgende week m'n koppakking ga wisselen, ga ik gelijk even kijken naar de staat van die dingen.

Koppakking of klepdekselpakking?
Koppakking, die's niet helemaal fris meer, denk ik. Hij verbruikt olie en koelvloeistof.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply