distributiesnaar vervangen
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Tekst van dak zonder bak
ditributie stiek hoeft het kleppendeksel er meestal niet af.
wiel eraf (distributie zeide)
platic binne spatbord eruit
vsnaren er af en de krukas poelie
deksels aan de zijkant van de blok eraf
als je pech heb loop de snaar om je motorsteun heen dan moet die er ook af (niet vergete krikje onder je carter te zetten dan)
dan ff kijke naar de priginele merktekens. als je die niet kan vinden pak je een lakstiftje en teken je um zelf ff af
spanrol los
riem eraf
nieuwe derop
ook ff nieuw spanrolletje (zijn niet echt de ondedeeln om op te bezuinigen)
bij twijfel motor met de hand ff ronddraaien aan de krukas
starte en gassen!
let ook op de draairichting van de riem en op de richting waarin je de spanrol spant!!
suxes
_________________
citroen mehari 400cc 1973 -- verkocht!
ford fiesta 1.0 bravo 1981 -- inbeslaggenomen
mazda 626 2.0D 1990 -- verkocht (toen ingestort)
mazda 626 1.8 12v 1989 -- opgevouwen
nu mazda 626 2.2 12v 1991 !!!!
ditributie stiek hoeft het kleppendeksel er meestal niet af.
wiel eraf (distributie zeide)
platic binne spatbord eruit
vsnaren er af en de krukas poelie
deksels aan de zijkant van de blok eraf
als je pech heb loop de snaar om je motorsteun heen dan moet die er ook af (niet vergete krikje onder je carter te zetten dan)
dan ff kijke naar de priginele merktekens. als je die niet kan vinden pak je een lakstiftje en teken je um zelf ff af
spanrol los
riem eraf
nieuwe derop
ook ff nieuw spanrolletje (zijn niet echt de ondedeeln om op te bezuinigen)
bij twijfel motor met de hand ff ronddraaien aan de krukas
starte en gassen!
let ook op de draairichting van de riem en op de richting waarin je de spanrol spant!!
suxes
_________________
citroen mehari 400cc 1973 -- verkocht!
ford fiesta 1.0 bravo 1981 -- inbeslaggenomen
mazda 626 2.0D 1990 -- verkocht (toen ingestort)
mazda 626 1.8 12v 1989 -- opgevouwen
nu mazda 626 2.2 12v 1991 !!!!
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Deze tekst heb ik gevonden op die handige onderdelen site, http://www.masterbase.nl
wel effe zoeken, behalve onderdelen en prijzen ook onderhoudsschema's, en nog veel meer. Inderdaad zoals door anderen ook al opgemerkt een goeie site met veel info.
Algemeen
Controleer altijd de merktekens voor het verwijderen van de distributieriem
Uitbouwen
Ontkoppel de accu
Verwijder de motorbeschermingsplaten aan de onder- en zijkant
Verwijder de stuurbekrachtigingpomp, maar niet loskoppelen
Verwijder de dynamoriem
Verwijder de waterpomppoelie
Verwijder de krukaspoelie
Verwijder het kleppendeksel
Verwijder de distributieriemkap
Zet de merktekens in lijn
Ondersteun de motor
Verwijder de motorsteun (bovenop de motor rechts)
Ontspan de spanner
Draai de spanner naar achter
Blokkeer de spanner
Verwijder de distributieriem
Inbouwen
Controleer de merktekens
Monteer de distributieriem
Spanner losdraaien om de distributieriem te spannen
Draai de motor 2 slagen met de hand
Blokkeer de spanner
Draai de motor 2 slagen met de hand
Controleer nogmaals de merktekens
Herstel alle overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen
Aanhaalmomenten
Spanner: 45 Nm
Krukaspoelie: 160 Nm
Motorsteun (bout): 100 Nm
Motorsteun (moeren): 90 Nm
Speciale gereedschappen
Speciaal gereedschap is niet nodig
wel effe zoeken, behalve onderdelen en prijzen ook onderhoudsschema's, en nog veel meer. Inderdaad zoals door anderen ook al opgemerkt een goeie site met veel info.
Algemeen
Controleer altijd de merktekens voor het verwijderen van de distributieriem
Uitbouwen
Ontkoppel de accu
Verwijder de motorbeschermingsplaten aan de onder- en zijkant
Verwijder de stuurbekrachtigingpomp, maar niet loskoppelen
Verwijder de dynamoriem
Verwijder de waterpomppoelie
Verwijder de krukaspoelie
Verwijder het kleppendeksel
Verwijder de distributieriemkap
Zet de merktekens in lijn
Ondersteun de motor
Verwijder de motorsteun (bovenop de motor rechts)
Ontspan de spanner
Draai de spanner naar achter
Blokkeer de spanner
Verwijder de distributieriem
Inbouwen
Controleer de merktekens
Monteer de distributieriem
Spanner losdraaien om de distributieriem te spannen
Draai de motor 2 slagen met de hand
Blokkeer de spanner
Draai de motor 2 slagen met de hand
Controleer nogmaals de merktekens
Herstel alle overige onderdelen in omgekeerde volgorde van het uitbouwen
Aanhaalmomenten
Spanner: 45 Nm
Krukaspoelie: 160 Nm
Motorsteun (bout): 100 Nm
Motorsteun (moeren): 90 Nm
Speciale gereedschappen
Speciaal gereedschap is niet nodig
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
of andersom: staat er te weinig..
hoe haal je de poelies los? de centrale bout, of een paar boutjes rondom..
je komt er wel achter, maar het scheelt als je het vooraf weet..
hoe haal je de poelies los? de centrale bout, of een paar boutjes rondom..
je komt er wel achter, maar het scheelt als je het vooraf weet..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Jep, jullie hebben denk ik beiden gelijk. Teveel of te weinig informatie en wel of niet alles wegtrekken. Denk dat je er alleen achter komt door de D-riem vaker te vervangen bij hetzelfde type auto je er wel achter komt wat de makkelijkste manier is. Maar jah, sleutelen is leuk maar dat gaik toch echt niet elke 10.000 km doen. Of zijn er nog meer gasten die hun D-riem vervangen moeten hebben?
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
over ca 10000 moet die van de Daihatsu Applause van mijn vriendin ook, maar da's nou niet bepaald dezelfde auto...
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Morgen 9-2-5 gaat het dus gebeuren die D-stiek vervangen zoals dak zonder bak dat zo mooi noemt. Mazda 626 GE is motorisch geheel nieuw voor mij dus ik laat jullie wel weten hoe het vervangen van de distributiesnaar door deze beginner is bevallen. Ga het voor de zekerheid en comfort wel zelf doen in een garage van een kennis. Ook omdat ik geen momentsleutel en poelietrekkers en veel ervaring met MAZDA heb.
Kan natuurlijk vast wel op straat maar dat blijft soms toch wat aanklooien. Ervaringen volgen laterrrrrrrrrrrrrrr...............
Kan natuurlijk vast wel op straat maar dat blijft soms toch wat aanklooien. Ervaringen volgen laterrrrrrrrrrrrrrr...............
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Mijn distributie hoeft niet gedaan te worden, maar de spanrol en looprol lijken als alles nog koud is, wel verdachte geluiden te maken.
Misschien dat ik volgende week m'n koppakking ga wisselen, ga ik gelijk even kijken naar de staat van die dingen.
Misschien dat ik volgende week m'n koppakking ga wisselen, ga ik gelijk even kijken naar de staat van die dingen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
niet EIgenlijk! hij moet gedaan worden of niet? dit gok je toch niet!?Pasoosap wrote:Mja mijne moet ook gedaan worden eigenlijk.greetz
PsSo
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
kopier de txt
klik op quote
plak de txt
klik weer op quote
en je hebt een fijn kadertje!!!!!
maare waar heb je moment sleutel en poeolie trekker voor nodig?? een echte beunhaas slaat die dingen ergewoon met een hamer af!! doek altijd nooit problemen!! natuurlijk niet TE hard rossen want die krukaspoelies met dat rubber erin zijn rete duur!!!
klik op quote
plak de txt
klik weer op quote
en je hebt een fijn kadertje!!!!!
maare waar heb je moment sleutel en poeolie trekker voor nodig?? een echte beunhaas slaat die dingen ergewoon met een hamer af!! doek altijd nooit problemen!! natuurlijk niet TE hard rossen want die krukaspoelies met dat rubber erin zijn rete duur!!!
mat zwart roeleerd de pan uit!
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Begrijp meteen waarom die 626 uit 1990 is ingestortmaare waar heb je moment sleutel en poeolie trekker voor nodig?? een echte beunhaas slaat die dingen ergewoon met een hamer af!! doek altijd nooit problemen!! natuurlijk niet TE hard rossen want die krukaspoelies met dat rubber erin zijn rete duur!!!
_________________
citroen mehari 400cc 1973 -- verkocht!
ford fiesta 1.0 bravo 1981 -- inbeslaggenomen
mazda 626 2.0D 1990 -- verkocht (toen ingestort)
maare thx wederom voor de knippuh en plakkuh tip.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Koppakking, die's niet helemaal fris meer, denk ik. Hij verbruikt olie en koelvloeistof.Mike 626 GE wrote:Misschien dat ik volgende week m'n koppakking ga wisselen, ga ik gelijk even kijken naar de staat van die dingen.
Koppakking of klepdekselpakking?
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)