hulp nodig!!! 626GE overleden???
hallo, ff me verhaal.
ik rij per week best veel km's en me trouwe 626 heeft me in 6 jaar niet vaak problemen gegeven. maar lijkt net of als er iets mis gaat ook alles mis gaat (MURPHY).
afgelopen week wil ik sochtends gaan starten deed hij het niet, dit was makelijk verholpen, een nieuwe acu en hij was er weerklaar voor.
maar nu ik rij s'ochtens naar me werk, almere-aalsmeer. ik parkeer hem, alles goed, ik wil terug rijden, en bij de stoplicht heb ik het idee dat hij veels te laag statio draait. ik gas geven, merk dat ik behoorlijk veel toeren moet draain om vooruit te komen, en vooruit komen met bokken en stoten.ik ff aan de kant, motorkap open, kan nix zien. dus besloten om hellemaal naar huis te rijden. hele weg heb ik hem in 1 versnelling lager steeds moeten rijden, auto had hellemaal geen power meer, en hoe lager je in de toeren ging, hoe meer hij ging stotteren en bokken. ik ben nu dus wel thuis gekomen. maar weet niet waar en hoe ik het moet zoeken.
mijn financieele situatie op dit moment is gewoon te slecht, ik kom amper rond, en dit kan ik dus niet hebben. + het feit dat ik de auto ook nodig hebt om naar werk te gaan.
ik hoop dat er enkele van jullie zijn die dit probleem herkennen en mij op weg kan helpen...
mvg een gefrustreerde johnny
ik rij per week best veel km's en me trouwe 626 heeft me in 6 jaar niet vaak problemen gegeven. maar lijkt net of als er iets mis gaat ook alles mis gaat (MURPHY).
afgelopen week wil ik sochtends gaan starten deed hij het niet, dit was makelijk verholpen, een nieuwe acu en hij was er weerklaar voor.
maar nu ik rij s'ochtens naar me werk, almere-aalsmeer. ik parkeer hem, alles goed, ik wil terug rijden, en bij de stoplicht heb ik het idee dat hij veels te laag statio draait. ik gas geven, merk dat ik behoorlijk veel toeren moet draain om vooruit te komen, en vooruit komen met bokken en stoten.ik ff aan de kant, motorkap open, kan nix zien. dus besloten om hellemaal naar huis te rijden. hele weg heb ik hem in 1 versnelling lager steeds moeten rijden, auto had hellemaal geen power meer, en hoe lager je in de toeren ging, hoe meer hij ging stotteren en bokken. ik ben nu dus wel thuis gekomen. maar weet niet waar en hoe ik het moet zoeken.
mijn financieele situatie op dit moment is gewoon te slecht, ik kom amper rond, en dit kan ik dus niet hebben. + het feit dat ik de auto ook nodig hebt om naar werk te gaan.
ik hoop dat er enkele van jullie zijn die dit probleem herkennen en mij op weg kan helpen...
mvg een gefrustreerde johnny
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Klinkt als dat ie op 3 cilinders loopt.
Check je ontsteking, bougie's en bougiekabels. Wanneer zijn de laatste 2 bijv vervangen? Heb je vocht in je verdelerkap?
Check je ontsteking, bougie's en bougiekabels. Wanneer zijn de laatste 2 bijv vervangen? Heb je vocht in je verdelerkap?
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
heb het gevoel dat het niet echt te maken heeft met de acu.
de kabels zijn 3 al bijna 4 jaar terug vervangen ik denk dat toen ook de bougies aan de beurt zijn geweest, ik ren nu naar benee om me verdelerkap te bekijken, en me ontsteking hoe controleer ik die?
verder heb ik ook het idee dat hij op 3 cills loopt, de blok schud nogal als ik hem aan hebt, veel meer als vroeger, en uitlaat puft een beetje.
ik denk dat ik er ff nieuwe bougies in doe, welke moet ik hebben? of maakt dat nix uit.
de kabels zijn 3 al bijna 4 jaar terug vervangen ik denk dat toen ook de bougies aan de beurt zijn geweest, ik ren nu naar benee om me verdelerkap te bekijken, en me ontsteking hoe controleer ik die?
verder heb ik ook het idee dat hij op 3 cills loopt, de blok schud nogal als ik hem aan hebt, veel meer als vroeger, en uitlaat puft een beetje.
ik denk dat ik er ff nieuwe bougies in doe, welke moet ik hebben? of maakt dat nix uit.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
3 a 4 jaar geleden bougies vervangen sow, da's regelmatig onderhoud! dan wordt het hoog tijd.
als je al van aalsmeer naar almere bent gereden maakt dat stukkie ook niet meer uit, je kat zal al verbrand zijn, of het gebeurt niet meer
je kunt ook eerst je bougietjes eruit halen en kijken hoe ze eruit zien en meteen checken hoe/of ze nog goed vonken buiten de cilinder..
hou ze dan op volgorde, dan kun je evt ook zien waar er zich problemen voordoen in de verdeler..
als je al van aalsmeer naar almere bent gereden maakt dat stukkie ook niet meer uit, je kat zal al verbrand zijn, of het gebeurt niet meer
je kunt ook eerst je bougietjes eruit halen en kijken hoe ze eruit zien en meteen checken hoe/of ze nog goed vonken buiten de cilinder..
hou ze dan op volgorde, dan kun je evt ook zien waar er zich problemen voordoen in de verdeler..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
dat van de onderhoud klopt jah, ik heb regelmatig de olie+filters ed vervangen, maar aangezien er steeds kleine dingen erbij kwamen, had ik geen zin meer om de auto 100% te krijgen, dit zou me uiteindelijk meer gaan kosten als een nieuwe 626 kopen (tweedehands dan)
de plan was om er ff mee door te rijden tot ik nieuwe kon kopen, maar door meerdere financiele tegenvallen is mij dit niet gelukt, en zal het de komende tijd ook niet gaan lukken. dus ben misschien wel dingen gaan verwaarlozen.
ik ga morgen ff naar de garage om bougiekabels en bougies te halen, hopend dat het probleem dan over zal zijn.
de plan was om er ff mee door te rijden tot ik nieuwe kon kopen, maar door meerdere financiele tegenvallen is mij dit niet gelukt, en zal het de komende tijd ook niet gaan lukken. dus ben misschien wel dingen gaan verwaarlozen.
ik ga morgen ff naar de garage om bougiekabels en bougies te halen, hopend dat het probleem dan over zal zijn.
zo en hij rijd weer, na vervangen van bougies (20,75) bougies kabels (59,90), is hij van zijn griepje af. ook meteen door gegaan en de rem olie, olie, kvs vervangen. de luchtfilter inleg was hellaas niet op voorraad dus die komt later.
ook de distr snaar, heb ik gekocht, moet nu alleen wachten tot ik geld genoeg heb voor een (span?) rol van 137,95
mjah hij rijd iig weer, ik dank jullie allen voor het helpen.
ook de distr snaar, heb ik gekocht, moet nu alleen wachten tot ik geld genoeg heb voor een (span?) rol van 137,95
mjah hij rijd iig weer, ik dank jullie allen voor het helpen.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
blij te horen dat ie weer rijdt, maar €137 voor 1 spanrol? is die van goud?
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Je zal het wel niet met me eens zijn, maar uit ervaring weet ik dat het niets zegt als de bougies buiten de cillinder goed vonken. Heb al meedere keren meegemaakt dat een bougie die gedemonteerd goed werkte, gemonteerd niets meer deed. Zegt trouwens nog niet dat het de bougie is, kan ook in de bougiekabels, ontstekingsmodule, of in de bobine zitten.Crowbar wrote:3 a 4 jaar geleden bougies vervangen sow, da's regelmatig onderhoud! dan wordt het hoog tijd.
je kunt ook eerst je bougietjes eruit halen en kijken hoe ze eruit zien en meteen checken hoe/of ze nog goed vonken buiten de cilinder..
hou ze dan op volgorde, dan kun je evt ook zien waar er zich problemen voordoen in de verdeler..
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
hè waarom nou weer niet?! ik was misschien niet helemaal volledig, en daarom vul jij me prima aan: als een bougie buiten de cilinder geel/zwak of niet vonkt, weet je iig zéker dat ie binnen niks doet! bedoel ik hoofdzakelijk, en ik ben in de gelukkige situatie dat ik nog geen bougies gehad heb die buiten wel mooi vonkten, en binnen niet: ik gebruik BOSCHMarcel Smeding wrote: Je zal het wel niet met me eens zijn, maar uit ervaring weet ik dat het niets zegt als de bougies buiten de cillinder goed vonken. Heb al meedere keren meegemaakt dat een bougie die gedemonteerd goed werkte, gemonteerd niets meer deed. Zegt trouwens nog niet dat het de bougie is, kan ook in de bougiekabels, ontstekingsmodule, of in de bobine zitten.
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
bosch en champion bougies--> beide k.ut!
enne dat verhaal van vonken buiten de cilinder en erin is een bekend verhaal en natuurlijk zo logisch als wat! lucht heeft zuuper hoge weerstand die de vonk moet overbruggen. je blokkie heeft compressie zeg maar ff 1 op 10. dus zit er in de cilinder op het moment van vonken 10x zoveel lucht en dus 10x zoveel weerstand tusse je bougie electrode!
je moet gewoon de bougie kabel bij je blok houwen. als ie daar vonken trekt van een cm of 2 of 3 is je bobine en kabel enzo goed. als je dan de bougie erin steekt en hgij vonkt moet het werken!
enne dat verhaal van vonken buiten de cilinder en erin is een bekend verhaal en natuurlijk zo logisch als wat! lucht heeft zuuper hoge weerstand die de vonk moet overbruggen. je blokkie heeft compressie zeg maar ff 1 op 10. dus zit er in de cilinder op het moment van vonken 10x zoveel lucht en dus 10x zoveel weerstand tusse je bougie electrode!
je moet gewoon de bougie kabel bij je blok houwen. als ie daar vonken trekt van een cm of 2 of 3 is je bobine en kabel enzo goed. als je dan de bougie erin steekt en hgij vonkt moet het werken!
mat zwart roeleerd de pan uit!