Onderhoud
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Barry heeft weer heel veel centjes uitgegeven vandaag.
2 imitatie remschuiven (voor)
2 originele remblokken (voor)
4 bougies (Denso)
1 originele bougiekabelset (komt later deze week binnen)
1 luchtfilter
1 oliefilter
1 benzine filter
(ruim €400,-)
De Mazda mand heb ik er gratis bijgekregen en de matjes heb ik gister gekocht in Beverwijk.
2 imitatie remschuiven (voor)
2 originele remblokken (voor)
4 bougies (Denso)
1 originele bougiekabelset (komt later deze week binnen)
1 luchtfilter
1 oliefilter
1 benzine filter
(ruim €400,-)
De Mazda mand heb ik er gratis bijgekregen en de matjes heb ik gister gekocht in Beverwijk.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Vandaag mijn remschijven en remblokken vervangen.
Weer heeft een of andere idioot!!! imitatie remblokken gebruikt. Daarom moest ik dus nu mijn remschijven vervangen, totaal verkeerd afgesleten.
Wanneer leert men dit nu eens af.
Ik heb het gezien met de MX, met de Cuore van mijn vriendin en met mijn GE. Alle 3 imitatie blokken wat dus leidt tot een verkeerd slijtage beeld en dus tot vervanging van de schijven.
Natuurlijk zat het tegen, de inbusbout waarmee je de beweegbare helft van de remklauw kan losdraaien ging niet los. (aan beide zijde uiteraard)
Heb dus de gehele klauw eraf gehaald en een beetje zitte klooien om de remblokken te vervangen. De vaste helft van de remklauw ging wel makkelijk los. Ook de remschijf viel er zo af. Heb met de MX de remschijf door moeten slijpen, zat helemaal vastgeroest.
Maar goed, alles gelukt, ondanks de tegenslag, was ik in 2 uurtjes klaar.
Weer heeft een of andere idioot!!! imitatie remblokken gebruikt. Daarom moest ik dus nu mijn remschijven vervangen, totaal verkeerd afgesleten.
Wanneer leert men dit nu eens af.
Ik heb het gezien met de MX, met de Cuore van mijn vriendin en met mijn GE. Alle 3 imitatie blokken wat dus leidt tot een verkeerd slijtage beeld en dus tot vervanging van de schijven.
Natuurlijk zat het tegen, de inbusbout waarmee je de beweegbare helft van de remklauw kan losdraaien ging niet los. (aan beide zijde uiteraard)
Heb dus de gehele klauw eraf gehaald en een beetje zitte klooien om de remblokken te vervangen. De vaste helft van de remklauw ging wel makkelijk los. Ook de remschijf viel er zo af. Heb met de MX de remschijf door moeten slijpen, zat helemaal vastgeroest.
Maar goed, alles gelukt, ondanks de tegenslag, was ik in 2 uurtjes klaar.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Nee trillen had ik niet. Wel was de schijf verkeerd afgesleten a.g.v. de imitatie remblokken. Precies hetzelfde heb ik gezien bij de MX en de Cuore van mijn vriendin. Zij had slechts 90dkm op de teller staan, toen ik bij haar ook de remschijven moest vervangen a.g.v. imitatie remblokken.
Heb met de MX wel in het begin gehad dat ie trilde, maar dat ging vanzelf over.
Heb met de MX wel in het begin gehad dat ie trilde, maar dat ging vanzelf over.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
als je trillen hebt in redelijk nieuwe schijven moet je die af laten draaien..roy moti wrote:had je dan trillen bij het remmen barry?
want ik heb originele blokken en nieuwe
orignele schijvewn en nog lichtjes trillen.
ik gaat als ik tijd heb alle vier de klauwen
reviseren dan moet het opgelost zijn naar mijn denken
de trillingen worden veroorzaakt door gietspanningen die er "uit komen", oftewel, ze trekken krom (bekende kwaal bij oudere fords iig) nieuwe schijven doen weer exact hetzelfde, de echte oplossing is die "kromgetrokken" schijven weer (òp de auto) recht af te draaien.., gaat meestal om paar tiendes van een millimeter, dus niet bang zijn dat je schijf dan te dun wordt, en dan zijn en blijven ze spatzuiver
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: Afdraaien remschijven.
daar heb ik dan weer geen idee van ik voerde het alleen maar uit: wij zetten een speciaal apparaat op de plaats van de remklauw en een elektromotortje op de as, meetten eerst met een micrometer de slingering en bepaalden aan de hand daarvan hoeveel eraf moest.. (slingering plus een tiende geloof ik)henkus wrote:Weet je ook wat het ongeveer kost om remschijven te laten afdraaien ? Ik moet ze bij mijn Hyundai alle 4 laten afdraaien. Er zit behoorlijk wat roest op. Gr.Van Henk.
maar waar zit die roest bij jou dan Henk? als het op het remvlak zelf zit moet je gewoon vaker / harder remmen en je remmen droogremmen voordat je de auto parkeert..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Stom dat ze de schijven dan niet gloeien en daarna op maat slijpen.als je trillen hebt in redelijk nieuwe schijven moet je die af laten draaien..
de trillingen worden veroorzaakt door gietspanningen die er "uit komen", oftewel, ze trekken krom (bekende kwaal bij oudere fords iig) nieuwe schijven doen weer exact hetzelfde, de echte oplossing is die "kromgetrokken" schijven weer (òp de auto) recht af te draaien.., gaat meestal om paar tiendes van een millimeter, dus niet bang zijn dat je schijf dan te dun wordt, en dan zijn en blijven ze spatzuiver
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
zal wel een centenkwestie zijn hè? ik gok dat je er bijvoorbeeld met EBC-schijven geen last van zult hebben?Barry Smits wrote:Stom dat ze de schijven dan niet gloeien en daarna op maat slijpen.
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Ik weet niet hoe het precies zit met gietijzer, maar weet wel dat bij ons koudgewalst materiaal naar de gloeierij gaat om het weer bewerkbaar te maken. Na koudwalsen is het namelijk zo hard, dat het bij scherp buigen gewoon breekt.Crowbar wrote:zal wel een centenkwestie zijn hè? ik gok dat je er bijvoorbeeld met EBC-schijven geen last van zult hebben?Barry Smits wrote:Stom dat ze de schijven dan niet gloeien en daarna op maat slijpen.
Als het echter gegloeid is, is het metaal zo zacht geworden, dat je er ook niets meer mee kunt. Het heeft daarna dan ook nog een nawals bewerking nodig, om er weer een beetje sterkte in te krijgen.
Kan me goed voorstellen (weet wel zeker) dat remschijven na het gieten ook nog wel een aantal nabewerkingen krijgen. Zou je ze dan gaan gloeien doe je al die extra bewerkingen weer te niet.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Ik heb WTB gedaan, maar materialenleer was niet mijn sterkste vak. Heb echter inmiddels wel veel kennis van aluminium (226 / 230 / 239 / 349).
Er zal best een reden voor zijn waarom men deze niet gloeid. Weet wel dat je op diverse manieren kunt gloeien.
Er zal best een reden voor zijn waarom men deze niet gloeid. Weet wel dat je op diverse manieren kunt gloeien.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Als je de spanningen er uit gaat gloeien, doe je in feite niets anders dan het materiaal laten rekristaliseren. Je gaat dan terug naar de oorspronkelijke eigenschappen van het materiaal.Barry Smits wrote:Ik heb WTB gedaan, maar materialenleer was niet mijn sterkste vak. Heb echter inmiddels wel veel kennis van aluminium (226 / 230 / 239 / 349).
Er zal best een reden voor zijn waarom men deze niet gloeid. Weet wel dat je op diverse manieren kunt gloeien.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
Ja klopt, komt nu weer een beetje boven drijven. Wil ik je meer vertellen daarover, dan zal ik weer in mijn oude boeken moeten duiken.Als je de spanningen er uit gaat gloeien, doe je in feite niets anders dan het materiaal laten rekristaliseren. Je gaat dan terug naar de oorspronkelijke eigenschappen van het materiaal.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.