Ik heb er zelf dus ook last van gehad paar maanden terug en het valt me op dat dit vaker voor komt de laatste tijd op het forum.
Ik zit me af te vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn en denk zelf aan de leeftijd (GE vanaf 92/93) hoge km standen (vanaf 200.000), in combinatie met een wat minder werkende thermostaat, waardoor die es heet loopt en dan ergens een haarscheur trekt in de kop. Het viel mij nl op bij reparatie dat me ouwe thermostaat maar voor de helft open ging (in het pannetje met water) en vergelijking met de nieuwe. Maar het was al te laat, koelvloeistof verdwijnt steeds, liep steeds weer heet, en ik heb er een pil in gegooid (IK WEET HET, je moet de oorzaak oplossen, maar ja, geen zin en tijd!!!) Nu heb ik al een tijdje geen last meer, maar rijdt ook niet harder dan 130.
Zou preventief vervangen van de thermostaat handig zijn????
Voor degene die nog geen koelingsproblemen hebben gehad....
alweer koelprobleem ??
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Last edited by Mike 626 GE on Sat Jun 03, 2006 8:23 pm, edited 1 time in total.
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
- Mike 626 GE
- Racer
- Posts:306
- Joined:Tue Feb 01, 2005 11:00 am
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:almere
Ja, dacht er later aan dat periodiek verversen van de koelvloeistof er nog ff bij moest zetten. Ik denk dat dat zeker ook helpt, aangezien je daarmee oxidatie en afzetting in het koelsysteem voorkomt.kasperhettinga wrote:Zou het netjes om het jaar vervangen van de koelvloeistof ook niet bijdragen aan het goed blijven functioneren van de thermostaat?
Maar je hebt op zich wel gelijk dat als je elke 100-150.000km de thermostaat vervangt je mogelijk veel grotere kosten kan besparen...
Zou preventief reinigen (gootsteenontstopper/caustic soda, las ik ergens...), dan ook handig zijn? Vorig jaar heb ik nl. een oude 626GE gekocht, met veel achterstallig onderhoud. Alle vloeistoffen destijds voor kwaliteitsspul vervangen, gespoeld met water, en toch een jaar later koel/kop problemen....ondanks alle goede zorgen... en niet te veel op het gas hangen.
Bij de volgende GE wil ik dit toch voorkomen, dus preventief reinigen en nieuwe thermostaat derop....
Alleen hoe denken de anderen derover????
Greets,
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
Mike
Mazda 626 sedan 2.0i-16V GLX 1992 RIP, gesloopt.
626 HATCHB. 1.8I-16V GLX E2 1993 RIP, gesloopt.
Honda Blackbird 2002 (150pk,250kg)
Kawasaki 305 LTD 1986 (pekelfiets)
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
(Caustic) soda helpt vooral tegen kalkafzetting. Het is niet een "algemeen" reinigingsmiddel voor het koelsysteem. Ook moet je oppassen dat je alle soda goed uit het koelsysteem krijgt, aangezien het op langere termijn aluminium kan aantasten...maar thermostaat eruit en goed doorspoelen met kraanwater en ook de kachelslangen los en dat doorspoelen zou het goed moeten kunnen verwijderen (alhoewel je dan wel weer kraanwater=kalkbron in je koelsysteem hebt).
Ik belde vandaag dealer voor wat onderdelenprijzen en gelijk even naar thermostaat gevraagd. Ruim 50 euro ex btw...nogal prijzig om "zo maar" te vervangen. Testen in een pannetje kokend water is dan misschien een goedkopere eerste stap
Ik belde vandaag dealer voor wat onderdelenprijzen en gelijk even naar thermostaat gevraagd. Ruim 50 euro ex btw...nogal prijzig om "zo maar" te vervangen. Testen in een pannetje kokend water is dan misschien een goedkopere eerste stap
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
a) caustic soda is geen algemeen reinigingsmiddel, máár tast op den duur alu aan.. lijkt mij grondig genoeg dan, als niet tèkasperhettinga wrote:(Caustic) soda helpt vooral tegen kalkafzetting. Het is niet een "algemeen" reinigingsmiddel voor het koelsysteem. Ook moet je oppassen dat je alle soda goed uit het koelsysteem krijgt, aangezien het op langere termijn aluminium kan aantasten...maar thermostaat eruit en goed doorspoelen met kraanwater en ook de kachelslangen los en dat doorspoelen zou het goed moeten kunnen verwijderen (alhoewel je dan wel weer kraanwater=kalkbron in je koelsysteem hebt).
Ik belde vandaag dealer voor wat onderdelenprijzen en gelijk even naar thermostaat gevraagd. Ruim 50 euro ex btw...nogal prijzig om "zo maar" te vervangen. Testen in een pannetje kokend water is dan misschien een goedkopere eerste stap
b) bij de allround automaterialenzaak zal een thermostaatje toch niet duurder zijn dan € 15?! en als je het afweegt tegen een gebarsten kop is € 50 nòg niks...
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
a) precies...dus je moet er voorzichtig mee omgaan....Crowbar wrote: a) caustic soda is geen algemeen reinigingsmiddel, máár tast op den duur alu aan.. lijkt mij grondig genoeg dan, als niet tè
b) bij de allround automaterialenzaak zal een thermostaatje toch niet duurder zijn dan € 15?! en als je het afweegt tegen een gebarsten kop is € 50 nòg niks...
b) ik zal die thermostaat vast goedkoper kunnen krijgen. wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat je een thermostaat redelijk goed kan testen door hem te verwarmen in water, en dat je daarmee mogelijk geld uitspaart....maar inderdaad bij twijfel zou ik liever vervangen dan het risico nemen...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi