Remmen en overig onderhoud

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch
Remmen en overig onderhoud

Post by Stevves » Tue Aug 29, 2006 10:02 am

Hallo,

Na een 17.000 km zelf gereden te hebben, vond ik het tijd om de GE van wat onderhoud te voorzien. Die 17.000 km reed ik met trillende remmen en een kloppend rempedaal. Erg irritant, en na wat draadjes hier gelezen te hebben vermoedde ik dat het probleem bij een heetgelopen kromme remschijf lag doordat er een remklauw vast zat. Bij aankoop van de auto begin april heb ik de rechtsvoor remklauw al vervangen, want die zat toen al kei-vast.

Alvast nieuwe remschijven en blokken voor de voorzijde gekocht inclusief werkende linksvoor remklauw van de sloop, Brembo-schijven met Lucas-blokken en van plan om de achterremmen ook te checken en eventuele onoverkomelijkheden te verhelpen.

De remschijf linksvoor sleet al een tijdje raar af, een donker spoor in het midden van de schijf, en aan de achterzijde van de schijf zat in het midden een roestrand, heel vaag. Nou remmen en klauw vervangen (ging niet helemaal soepel maar tis gelukt) de rem linksachter bleek een vastzittende as te hebben, ik balen, doet de zuiger het gewoon goed, zit het asje vast!, die kon dus alsnog vervangen worden. wat voor middel doen jullie op die asjes? gewoon een kogerlagervet of siliconenspray ofzo? de rechterklauw achter was overigens prima. Verder alle remmen schoongemaakt natuurlijk.

Nouja, nu in totaal drie vervangen remklauwen verder, nieuwe schijven en nieuwe remvloeistof remt ie weer perfect!

Hiernaast nog olie, oliefilter en luchtfilter en bougies gewisseld, ruitenwissers vervangen, kapotte lampjes vervangen en de afstandbediening voor de centrale vergrendeling gedeeltelijk ingebouwd (kloteding opgeblazen door op de uitgaande puls 12v te zetten) dus ff nieuwe bestellen. Zo ben je dan 24 uur in een weekendje aan het klussen.

Coming up:
elektrische antenne vervangen
stoel hoogteverstelling is gaar, repareren
aandrijfashoes linksvoor zit scheurtje in, (laten) vervangen
bakolie
over +/- 20.000 km V-snaren+ spanrollen, D-riem vervangen.

en ach, je blijft bezig met een oude mazda….

groeten, Stevves.
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

User avatar
karate
Junior Racer
Posts:178
Joined:Sat May 27, 2006 1:39 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Boskoop

Post by karate » Sun Oct 15, 2006 9:01 pm

Ik gebruik zelf op de asjes altijd koppen vet.
Van de zomer heb ik ook alle blokken en schijven vervangen, rechtsvoor zat bij mij ook een asje vast.
Na wat overredingskracht toch losgekregen, bij het monteren wat kopenvet erop en een paar keer heen en weer bewegen.
Nu 10.000 km later nog steeds geen problemen ermee gehad.

Succes.
owner C3 1.4 HDI Difference. (Zwart)
owner 626 GLX 2.5i 24v Xerxes Aut. (Rood / Zilver)
Former owner RX-7 FC. (Wit)
Former owner 626 GLX 1.8i 16v Sedan (Rood)

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Tue Oct 17, 2006 8:54 pm

zover ik weet heb ik altijd kopervet op die
geleide pennen gedaan werkt perfekt zoals
karate schrijft. enne stevves zie dat je lekker
bezig bent met de GE suc6 kerel
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

Stevves
Chauffeur
Posts:78
Joined:Tue Feb 07, 2006 10:24 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:'s-Hertogenbosch

Post by Stevves » Tue Oct 31, 2006 7:46 pm

Ok,


Zelf geen tijd om te klussen, dus maar naar de garage gebracht. Ik wilde graag de stabilisator verbindingss stangetjes laten vervangen en een aandrijfashoes. Ook de airco werkte niet helemaal lekker meer, dus die mocht eens gevuld worden.

Ook zat er een gaatje in de uitlaat, dus ik vroeg of ze die ook even wilde dichtlassen of vullen,en even de banden uitbalanceren.

Punt 1 en 2 waren zo voor de bakker, maar toen de airco....

deze heeft nog een beetje geschiedenis:

Een paar weken geleden stond ik ineens stil net om d ehoek bij m'n schoonvader in Eemnes met een stuurbekrachtiging die niet meer werkt.. dacht meteen aan de vsnaar, en jawel hoor, eraf gelopen! maar de reden dat ie eraf liep was ernstig vaag... de compressor van de airco hing los in de riem! Ik had natuurlijk gereedschap bij, en nette kleding aan, dus de anwb gebeld....die kwam en had met de twee overbleven bouten (normaal vier, maar die was ik inmiddels verloren) de compressor weer op z'n plekkie gezet.

De ANWB-man zei al die je vaag gemonteerd was, en dat meneer mazda deze nooit zo afgeleverd had.... dat klopte, had de vorige eigenaar/ beunhaas er een ander geval op geklusd, wat ook de reden was dat ie nu loshing... maar goed, hij teruggezet en ik kon weer rijden, met stuurbekrachtiging, wat zonder echt niet meevalt...

De monteur is met die compressor dus gewoon bijna een halve dag bezig geweest want het ding zat niet in een lijn, en afstand met de vsnaar!, opnieuw tapeindjes maken enzo. wel erg netjes gedaan, hulde voor die knul!

Maar toen de uitlaat... willen ze hem eraf schroeven, valt ie er bijna vanzelf af... middendemper gaar en einddemper ook... moesten dus ook vervangen worden. ik al balen natuurlijk, want weer kosten!

Nou ja, eind goed al goed alles was opgelosd behalve een klein vraagje van mij, m'n stuur trilde als ik boven de 100 rij. Ff uitbalanceren denk je dan. dat hebben ze gedaan, maar nu is het nog erger. weer terug, en helaas, het lag niet aan de banden of velgen, maar aan de aandrijfas, dat rechterding is gaar, en heeft een beetje speling. Op zich niet raar na een dikke 280.xxx km, maar toch *censuur*...

dus nu rij ik zonder piepende vsnaar, zonder krakende achterkant, maar met een trillend stuur, waar een power plate trots op zou zijn.

Nu weer op zoek naar een aandrijfas.... iemand nog ideeen waar ik er een kan vinden, en wat zo'n ding moet kosten? en of er nog apart gereedschap nodig is om m los te halen? loopt er dan bakolie uit, is dat is bij sommige auto's...?

zucht.. weekendklusje!


en owya... na die lekkere garageperikelen parkeer ik de achterkant tegen een boompje hier voor de deur waardoor een slecht herstelde scheur in de achterbumper weer een hele verse is geworden....


gegroet!
Mazda 626 GE 1.8 GLX LPG G3 '96 (>288.000) R.I.P.
Honda CB 900F Bol'dor '82 (80.000)

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Tue Oct 31, 2006 11:22 pm

Vervelend van al die perikelen.

Ik hoop dat je het trillen snel oplost zodat je binnenkort weer kunt genieten van je 626

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Wed Nov 01, 2006 7:45 am

Is het niet alleen de homokineet waar speling op zit, in plaats van de aandrijfas zelf. Want de homokineet is los te vervangen. Aan materiaal zo'n 100 euro (en als je het laat doen nog een keer 100 euro arbeidsloon)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

Post Reply