Remschijven achter: hoe te verwijderen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
Rsmits
Remschijven achter: hoe te verwijderen

Post by Rsmits » Mon Sep 11, 2006 9:44 am

Beste mede 626-bezitters,

helaas is vorige week mijn auto afgekeurd doordat mijn voorbanden afgesleten waren en mijn linkersschijfrem voor nog maar op een halve cm rondom aangreep.

Aangezien ik wel in ben voor een beetje sleutelen, dacht ik dat zelf maar te doen.

Ik wilde ook meteen sportschijven hebben (omdat ik dat er wat leuker uit vind zien) en omdat voor wel sportschijven en achter normale schijven er niet super uitziet, heb ik maar meteen een setje voor achter bij besteld.

Inmiddels zitten er nieuwe voorbanden op en zijn de voor schijfremmen zonder veel problemen vervangen door mijzelf. Ik kom nu alleen bij de achterschijfremmen waarbij ik de schijf er niet vanaf krijg.

De remklauw is van de schijf gehaald. Nu zou er een dop zitten welke ervanaf gehaald moet worden om zo een soort borging te kunnen verwijderen, waarna de schijf los komt. Deze dop krijg ik er echter niet vanaf. De geprobeerde methode is met een schroevedraaier en en hamer in de ruimte tussen de dop en de schijf tikken (uiteraard niet te hard, omdat de dop weer hergebruikt moet worden). Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de achterschijf of heeft iemand een idee hoe ik dat het beste aan zou kunnen pakken?

User avatar
Radinov
Mazda 626 Lord
Posts:3282
Joined:Tue Nov 30, 2004 11:37 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Rotterdam / Ossendrecht
Contact:

Post by Radinov » Mon Sep 11, 2006 10:02 am

bedoel je met dop die stofkap waar de wielnaafmoer achter zit? (ik ga dr ff van uit dat dit bij de GE hetzelfde is als bij de GD) gewoon schroevendraaier drtussen en hameren maar... dat kapje gaat niet zomaar kapot. Dan nog je wielnaafmoer los en dan trek je de schijven met wiellagers zo eraf.

Rsmits

Post by Rsmits » Mon Sep 11, 2006 10:35 pm

Met meer geweld is de stofkap (bedankt voor de benaming Radinov) losgekomen.

Nu nog de ramklauw weer terugplaatsen, maar dat staat voor morgen gepland, als het weer lichter is.

Post Reply