Tik in motor!

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
chillbert

Post by chillbert » Fri Dec 22, 2006 6:32 pm

heej dat tikken dat zijn inderdaat je hidrolische klepestooters als ik jouw was dan zou ik je olie sneel vervangen en je olie filter !!doe dit wel bij de mazda dealer zelf wat die heeft de juiste olie !!!!!belangrijk!!!

want bij mij heben ze er verkeerden in ge gooit en nu zijn er 4 kapot !! :cry: en er zitten er een paar wast dus ik moet nu me oliestyme laaten spoelen en 4 vervangen en das een kutklus

User avatar
hiking cow
Ervaren Racer
Posts:542
Joined:Tue Jun 07, 2005 4:02 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:sweetlake

Post by hiking cow » Fri Dec 22, 2006 8:10 pm

Lijkt me niet dat Mazda olie beter zou zijn dan een ander merk. Als je er maar de goeie soort inkiepert. Ik doe er 10w40 in en dat rijdt prima hoor.
Overigens hoor ik mijn kleppen ook tikken, maar ik heb het idee dat íe daar wel oud mee wordt en dat er vast wel dingen zijn die eerder terziele gaan.
Hiking cow,

Terrano II 2.4
626 GV 2.0i '93 rip
626 GV 2.0i '94 rijdt waarschijnlijk de komende 25 jaar nog ergens in een bananenlandje rond...

chillbert

Post by chillbert » Fri Dec 22, 2006 8:33 pm

10w40 werkt wel maar mazda heeft net iets anderen olie !!en bij mij staat er 3ton op en ze beginne nu pas net te tikken

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Fri Dec 22, 2006 8:46 pm

chillbert wrote:10w40 werkt wel maar mazda heeft net iets anderen olie !!en bij mij staat er 3ton op en ze beginne nu pas net te tikken
Zolang je maar de juiste olie gebruikt, die in je instruktieboekje staat, kan er niks fout gaan, of die dan bij de mazda vandaan komt of bij de shell of zelfs van de Aldi, dat maakt geen flikker uit.

Alleen het olie verbruik kan wat hoger worden met goedkope olie.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Sat Dec 23, 2006 8:40 am

626 wagon wrote:
Marcel Smeding wrote:Zolang je maar de juiste olie gebruikt, die in je instruktieboekje staat, kan er niks fout gaan, of die dan bij de mazda vandaan komt of bij de shell of zelfs van de Aldi, dat maakt geen flikker uit.
Dat maakt zeker wel uit motorolie specificaties kloppen wel
maar de olie van de Aldi is zeker van slechtere kwaliteit,
deze olie verliest zijn werking sneller als die van een goed merk
met dezelfde specificaties.
Viscositeit en dergelijke daar draait het om , gebruik gewoon
goede motorolie van b.v Shell , Texaco maar gebruik geen
supermarkt-olie in de auto.
10-W40 kan gewoon in elk Mazda motorblok , heb je deze er
in gebruikt voeg dan geen 15-W40 toe want dan zal je olieverbruik
aanzienlijk stijgen want dit is minerale olie en 10w40 is een
half synthetische motoroli en deze twee werken niet echt goed samen.

Mazda motorolie bestaat gewoon weg niet, dit is gewoon motorolie
van een bekende fabrikant maar in een Mazda verpakking.

Het tikken van de motoren in de GE type's komt omdat er (lichte) vervuiling in de olie zit en het HLA'tje verstopt begint te raken.
Voeg een klein beetje ATF olie toe aan de motorolie en het tikken zal afnemen , deze olie heeft namelijk een reinigingende werking.
(niet vertellen dat het van mij af komt dit is een nood oplossing)

Ook is er een motorolie toevoeging te koop om dit verschijnsel tegen te gaan , maar dat kun je het beste in combinatie doen met olieversing
incl oliefilter
Wel goed lezen he....: Zolang je maar de juiste olie gebruikt, die in je instruktieboekje staat.

Zelf zal ik er ook nooit olie van de Aldi ingooien, gaat er alleen om, dat het onzin is, dat er alleen mazda olie in zou mogen. Want die komt ook gewoon bij shell of een andere grote maatschappij vandaan.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Tue Dec 26, 2006 12:36 pm

HLA betekent trouwens hydraulic lash adjust :-D de rest geloof ik allemaal wel want daar heb ik allemaal geen verstand van... :lol:
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

benno
Racer
Posts:391
Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:hengelo ov

Post by benno » Tue Dec 26, 2006 8:33 pm

het komt er dus gewoon op neer dat als je langere tijd met olie waar de
reinigende werking al uit is en er dan nog langere tijd mee rondrijd er
een aangekoekte laag aan de binnentijde van je blok komt .
als je dan weer goede olie gaat gebruiken dan kan dit op een gegeven
moment teveel worden voor het oie filter en gaat er als het ( goed ) is
een klepje open zodat je blok toch nog smering krijgt .
het rondpompen van deze olie is natuurlijk niet zo goed als door het olie
filter en dan verder rond .
dus als het onbekend voor je is of er goede olie in zat is het mischien beter
om vlak voor het verversen even extra reiniginsdoop toe te voegen en daarna
olie EN FILTER vervangen .
dan moet je al een heel eind of geheel op de goede weg zijn .
zelf zou ik er id geen aldi olie of in die trend in gooien .

benno

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Dec 27, 2006 9:34 am

eerste bezwaar tegen aldi olie: de viscositeit klopt al niet: ALDI of LIDL verkopen alleen 15W40 of dikker! :dutch:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Wed Dec 27, 2006 10:35 am

Crowbar wrote:eerste bezwaar tegen aldi olie: de viscositeit klopt al niet: ALDI of LIDL verkopen alleen 15W40 of dikker! :dutch:
Ja, hoe komt dat, goedkope minerale olie is alleen nog maar te krijgen vanaf 15W/40. Gaat in mijn auto overigens ook gewoon shell helix 15W40. Gaat prima en staat volgens mij ook gewoon in het instruktieboekje.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Wed Dec 27, 2006 11:20 pm

Marcel Smeding wrote:
Crowbar wrote:eerste bezwaar tegen aldi olie: de viscositeit klopt al niet: ALDI of LIDL verkopen alleen 15W40 of dikker! :dutch:
Ja, hoe komt dat, goedkope minerale olie is alleen nog maar te krijgen vanaf 15W/40. Gaat in mijn auto overigens ook gewoon shell helix 15W40. Gaat prima en staat volgens mij ook gewoon in het instruktieboekje.
Ook shell heeft geen minerale olie meer in 10W40 overigens.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

benno
Racer
Posts:391
Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:hengelo ov

Post by benno » Wed Dec 27, 2006 11:41 pm

heb zelf in mijn eerste mazda toe deze nieuw was ook synthetische
olie gehad , toen MOBIL 1 - 5 W 50 waarvan toen werd gezegd
dat dit erg goed was .
is dacht dat minerale olie dus minder goed was als synthetische olie ??
of is dit in de loop der jaren veranderd ??
ben daarmee namelijk niet op de hoogte gebleven .
maar vind het nog wel interesant om te weten .
mede door mijn achtergrond met de autotechniek maar al jaren niet
meer in wekzaam maar in de machinebouw nu .


benno

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Thu Dec 28, 2006 10:07 am

Ik zit zelf in de Oliehandel en daar wordt geleerd, je gebruikt een synthetische olie waar mineraal niet meer voldoet, oftewel zolang er geen problemen zijn met de minerale olie is er geen reden om over te stappen naar synthetisch. Toch kun je ook zonder problemen overstappen naar synthetisch de reden kan dan zijn: lager verbruik, langere onderhoudsinterval, mooiere loop van de motor. Ikzelf gebruik wel een volsyntheet en dat bevalt mij perfect. Olie verversen om de 20.000 km en lopen als een zonnetje.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Dec 28, 2006 11:30 am

we dwalen af naar het zoveelste olietopic :D maar in mijn klassieke motorfiets moet minerale 10W40, en die heeft de motorfietszaak volop, maar dat is prijzig spul
dunnere olie van goede kwaliteit is makkelijker te realiseren door hem (semi) synthetisch te fabriceren, maar de natte plaatkoppeling van mijn motorfiets kan daar dus schijnbaar niet tegen (hij gaat van plakken bij schakelen naar doorslippen in z'n 4 :? )
10W40 is voor mijn jongere 323 al een "dikker"alternatief dan de 0W30 die de voorkeur heeft, maar niet die van mijn portemonnee! (€60 voor een kannetje van 4,5 liter!!)
ik heb er weer semi synth 10W40 van Halfords in gekieperd :flippa: die RUIMSCHOOTS aan Mazda's fabriekseisen voldoet :buig: (die gewoon laag zijn, omdat de motor gewoon goed inelkaar zit, ik zal de snerende opmerkingen over andere merken, die maximale eisen aan de olie stellen maar achterwege laten)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Dec 28, 2006 1:22 pm

Sweetlake wrote:wat ik ff wil weten is, of ik het gewenste resultaat krijg als ik AFT olie bij m'n huidige olie gooi, aangezien deze die weken terug vervangen is geweest?
no guarantees, maar als je de boel eens lekker schoon wil spoelen is het een optie, en zou het zelfs beter werken als de gewone olie ook nog fris is..
maar je kunt er beter niet te lang mee blijven rijden (met die mix) dus is het wel een diepte-investering :-D als je kort erop wéér olie gaat verversen
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Dec 28, 2006 3:33 pm

Sweetlake wrote:Met 'die mix' bedoel je ATF olie met de 'gewone' olie?
inderdaad
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply