Kachelmotor

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Peter41nl
Easy driver
Posts:27
Joined:Tue Mar 13, 2007 6:10 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam
Kachelmotor

Post by Peter41nl » Fri Apr 13, 2007 3:04 pm

Ik val wel van het ene in het andere momenteel. :( Net mijn claxon vervangen en nu stopt de kachelmotor (FAN) ermee. Ik heb de zekeringen onder het deshboard gecontroleerd en de wat zwaardere zekering onder de motorkap en die zijn nog heel. Tegen het schutbord zit nog een zekeringen kast (die japanners gingen echt voor SAFE) maar daar heeft nooit een ralais gezeten zag ik. Maar,..... zit er misschien nog ergens een zekeringkast of is het de motor die het heeft opgegeven? (Koolborstels zelf te vervangen?) En de hamvraag...............Waar vind ik deze? Onder het dashboard waarschijnlijk???

Peter

Betreft: MAZDA 626 Wagon 1990 (zie foto)
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Fri Apr 13, 2007 3:39 pm

Doet geen enkele stand het meer of doet bijvoorbeeld de snelste stand het nog wel. Dan is waarschijnlijk je kachelweerstand kapot.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

benno
Racer
Posts:391
Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:hengelo ov

Post by benno » Fri Apr 13, 2007 7:56 pm

de kachelmotor zit id rechts onder het dashbordkastje en de hoogste
stand is rechtstreeks en de standen 1 - 2 - en 3 via een weerstand
die van onderen in het ventilatiekanaal zit .
de schroefjes willen nog wel eens roestig zijn en afknappen bij het
losdaaien helaas .
hierover kun je vast een boel verder vinden onder de katogerie zoeken
net onder de balk MAZDA 626 FORUM


benno

User avatar
Peter41nl
Easy driver
Posts:27
Joined:Tue Mar 13, 2007 6:10 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam

Post by Peter41nl » Sat Apr 14, 2007 2:33 pm

coppe218 wrote:Doet geen enkele stand het meer of doet bijvoorbeeld de snelste stand het nog wel. Dan is waarschijnlijk je kachelweerstand kapot.

Guido
Nee, hij doet helemaal niets meer, 1 2 3 4 allemaal out of order!
Das de motor he?

Peter
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Sat Apr 14, 2007 2:40 pm

Ik denk dat hierbij geldt, meten is weten. Komt er spanning op de motor? zoja dan is het waarschijnlijk de motor anders kan het een zekering of de bekabeling zelf zijn.

Guido
Last edited by coppe218 on Sat Apr 14, 2007 4:27 pm, edited 1 time in total.
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Peter41nl
Easy driver
Posts:27
Joined:Tue Mar 13, 2007 6:10 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam

Post by Peter41nl » Sat Apr 14, 2007 3:16 pm

coppe218 wrote:Ik denk dat hierbij geld, meten is weten. Komt er spanning op de motor? zoja dan is het waarschijnlijk de motor anders kan het een zekering of de bekabeling zelf zijn.

Guido
De zekeringen zijn goed, alleen op de 2 kabels die bij de motor zijn aangesloten (2x 2,5 blauw en een stekker met 4 kabels, waarvan 3 x 2,5 en 1 x 1,5) staat geen spanning op. Kan dus ook de schakelaar zijn? Dan zit ik denk ik aan een heel kachel-bedieningspaneel vast?

Zolang er een zekering kapot is, krijg ik t wel makkelijk gerepareerd, maar dit is weer andere koek.
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!

benno
Racer
Posts:391
Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:hengelo ov

Post by benno » Sat Apr 14, 2007 7:50 pm

kachelmotor is dacht ik ook nog niet erg grote ingreep .
maar zoals gezegd even meten of er wel spanning bij de motor komt .
er wil namelijk nogal een water in de motor komen en dat bevordert niet
de levensduur .
ikzelf heb deze week ook al zo een gat dichtgekit boven de kachelmotor .
maar er moeten ook nog genoeg kachelmotoren zijn .
anders heb ik er ook nog wel 1 te koop voor weinig .

benno

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sat Apr 14, 2007 8:19 pm

mijn kachel motor staakte vroeger ook wel eens. trap eens hard onder je dash naar boven bij de bijrijders kant. mochtie het dan wel foen ( al ist maar ff ) zijn je kool borstelaars op!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Sat Apr 14, 2007 8:42 pm

Oplossing bak-style :buig:

Doet me denken aan die scene in Armageddon:

"American computer, Russian computer, all made in Taiwan...
THIS is how we fix problems in Russian space station"
*BENG*BENG*
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Sun Apr 15, 2007 8:45 pm

je hebt nog een relais of twee over het hoofd gezien: vlak naast je accu hangen er nog een paar, en één daarvan is nou net die van je kachelwapper.. kan het zijn dat je de contactpootjes daarvan, dus waar de stekker op gaat (die bij mij ooit helemaal verrot waren en spontaan afbraken) hebt afgebroken bij het vervangen van je claxon?
zo ja ff standaard relaistje bij de automaterialenboer scoren en stekkertjes overzetten.. maar kijk eerst maar of er daar rotte stekkertjes zijn...
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Post by Mazdarati » Mon Apr 16, 2007 12:18 pm

Je kan ook de onderkant van je dash aan pasagierkant losmaken.
Dan zie je een zwarte behuizing waar je motor van de blower in zit.
Als je die openmaakt en je motor eruit schroeft, kan je hem rechtstreeks op je accu aansluiten, kan je dat in ieder geval uitsluiten.

Verotte contactpunten van het relais bij je koplamp (accu) was bij mij de boosdoener. beetje schuren en WD-40 erop, verder geen problemen meer mee gehad.
Wel zeker weten dat je de goede relais hebt.
Die andere is volgens mij van de startmotor, dus zet hem voor de zekerheid op de handrem en in neutraal.
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

User avatar
Peter41nl
Easy driver
Posts:27
Joined:Tue Mar 13, 2007 6:10 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam

Post by Peter41nl » Wed Apr 18, 2007 10:23 pm

SUPER! Ja, dat is het euvel dus. Ik trok even aan de bekabeling en de fan begon weer te draaien. Echter hoorde ik daarna even iets knetteren en daarna was het niets meer. Relais was dus niet echt goed meer. Maakt niet uit, ik weet nu waar het probleem zit. TOPPIE! THNX

Crowbar wrote:je hebt nog een relais of twee over het hoofd gezien: vlak naast je accu hangen er nog een paar, en één daarvan is nou net die van je kachelwapper.. kan het zijn dat je de contactpootjes daarvan, dus waar de stekker op gaat (die bij mij ooit helemaal verrot waren en spontaan afbraken) hebt afgebroken bij het vervangen van je claxon?
zo ja ff standaard relaistje bij de automaterialenboer scoren en stekkertjes overzetten.. maar kijk eerst maar of er daar rotte stekkertjes zijn...
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Apr 18, 2007 10:27 pm

Goed hè, zo'n forum :D
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
richardK
Junior Racer
Posts:121
Joined:Mon Mar 13, 2006 10:59 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Harderwijk

Post by richardK » Thu Apr 19, 2007 2:12 am

Ik had ook de tip van zwarte coupe gekregen om zo'n relais in de auto te hebben. En ik heb 'm al een keer nodig gehad...

User avatar
Peter41nl
Easy driver
Posts:27
Joined:Tue Mar 13, 2007 6:10 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Rotterdam

Post by Peter41nl » Fri Apr 20, 2007 12:48 am

Crowbar wrote:Goed hè, zo'n forum :D
Hmmmmm, nou het werkt nog steeds niet. Heel even draaide hij, maar nu niet meer. Bij de dealer geweest, nieuw relais aangeslloten, geen resultaat, kachelmotor direkt met twee draadjes op accu aangesloten, motor draait! Alle zekeringen zijn heel, kachelweerstand is niet kapot,......dus? Schakelaar? Ik word er echt gek van
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!

Post Reply