Page 1 of 2

Stilvallen GF

Posted: Mon Apr 16, 2007 10:14 pm
by coppe218
Gisteren tijdens ons toertochtje merkte ik dat tijdens het harde werken van de motor (Airco vol aan) de motor bij afremmen af dreigde te slaan (1x sloeg hij zelfs af). Vandaag gebeurde dat nog 2x. Hier baalde ik van want ik had de auto net helemaal klaar (Grote beurt, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe banden). Ik ben toen maar even aan het zoeken gegaan en ben erachter gekomen dat de IAC klep vervuild moest zijn. Ik heb deze en het gasklephuis toen helemaal losgeschroefd en schoongemaakt (deze zaten vol roet). Daarna weer alles gemonteerd, toen bleef hij te hoog stationair lopen maar je kon wel merken dat hij sneller oppakte. Hierna heb ik de basisafstelling afgesteld en nu loopt hij weer als een tierelier. Ben nu wel benieuwd of de auto nu ook wat zuiniger wordt, ik heb zelf het gevoel van wel.

Guido

Posted: Mon Apr 16, 2007 10:41 pm
by Willy
een echte puzzelaar :buig:

Posted: Tue Apr 17, 2007 7:40 am
by Edwin MX6
Kijk dan heb je toch het probleem gevonden.

Re: Stilvallen GF

Posted: Tue Apr 17, 2007 8:42 am
by Reley
coppe218 wrote:Gisteren tijdens ons toertochtje merkte ik dat tijdens het harde werken van de motor (Airco vol aan) de motor bij afremmen af dreigde te slaan (1x sloeg hij zelfs af). Vandaag gebeurde dat nog 2x. Hier baalde ik van want ik had de auto net helemaal klaar (Grote beurt, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe banden). Ik ben toen maar even aan het zoeken gegaan en ben erachter gekomen dat de IAC klep vervuild moest zijn. Ik heb deze en het gasklephuis toen helemaal losgeschroefd en schoongemaakt (deze zaten vol roet). Daarna weer alles gemonteerd, toen bleef hij te hoog stationair lopen maar je kon wel merken dat hij sneller oppakte. Hierna heb ik de basisafstelling afgesteld en nu loopt hij weer als een tierelier. Ben nu wel benieuwd of de auto nu ook wat zuiniger wordt, ik heb zelf het gevoel van wel.

Guido
Ik heb hetzelfde, vooral als mijn airco vol aan staat.
Ook heb ik af en toe het idee alsof ik wat harder op het gaspedaal moet trappen voor hij reageert...

Dat gasklephuis, is dat goed te doen om los te halen (sleutel-n00b meld zich ;-) )

Posted: Tue Apr 17, 2007 9:03 am
by coppe218
Ja hoor, je moet alleen oppassen dat je pakking niet scheurt of van te voren een nieuwe pakking halen voor de zekerheid.

Guido

Posted: Tue Apr 17, 2007 12:25 pm
by Reley
hmm.. dan toch maar eens proberen....

Posted: Thu Apr 19, 2007 11:12 pm
by roy moti
is dit misschien een GF kwaaltje
aangezien jou auto er ook last
van heeft reley

Posted: Fri Apr 20, 2007 8:42 am
by coppe218
Volgens mij komt het wel bij meer auto's voor. De stationair regelklep zit vlak voor de EGR. Hierdoor heb je roetvorming bij de gasklep en in de regelklep. Dit komt vaker voor en is dus met reinigen op te lossen.

Guido

Posted: Tue Apr 24, 2007 9:06 pm
by Barry Smits
Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb het klephuis al los gehad, maar heeft nog niet echt geholpen.
Waarmee maken jullie het schoon?

Posted: Tue Apr 24, 2007 9:45 pm
by tieske turbo
remmen-/carb reiniger gewoon...

Posted: Tue Apr 24, 2007 11:17 pm
by 626je
Mijn GW (2.0, 115pk versie) is dus ook nogal bokkig.......... Er is al vanalles schoongemaakt maar het hikken, wat verergerd word bij het gebruik van de airco dan is het zelfs bijna zo erg dattie afslaat.

Er is geen pijl op te trekken soms ergens tussen de 1000 en 2000 toeren in de 2de of hogere versnelling net alsof ie er ff mee ophoud ... schok... en dan is het weer prima.

Gelukkig heb ik nog een half jaar bovag en gaat hij nu voor de 3de keer ervoor terug naar de dealer. Dus hopelijk houd het een keer op :(

Posted: Wed Apr 25, 2007 8:59 pm
by coppe218
Ja, maar hebben jullie alleen het gasklephuis schoongemaakt of ook de IAC klep? Want ik heb het idee dat daar het probleem zat


Guido

Posted: Thu Apr 26, 2007 1:28 pm
by Barry Smits
Ik ben van plan beide schoon te maken.
Vraagje, dien je ook het inlaatspruitstuk schoon te maken?
Bij mij is die roetzwart.

LPG 307 dkm.

Posted: Thu Apr 26, 2007 2:44 pm
by coppe218
Daar kon ik bijna niet bij dus dat heb ik zo gelaten. Ik denk niet dat dat veel uitmaakt omdat het oppervlak van het inlaatspruitstuk ook niet glad is (niet gepolijst).

Guido

Posted: Fri Apr 27, 2007 11:37 am
by kasperhettinga
Inlaat schoonmaken is voor de gevorderde klusser lijkt me, die bouw je niet even uit. Lijkt me ook niet zo nodig.

Schoonmaken gasklep en stappenmotor is voor een handige harry zonder veel ervaring best te doen. Je hoeft in principe de gasklep niet eens uit te bouwen: slang los, gasklep open duwen, en je kan de klep+omgeving al prima schoonpoetsen. Stappenmotor moet je idd wel loshalen om schoon te maken...

Ik doe dit tegenwoordig eens per jaar op een mooie zomerdag. Half uurtje werk ofzo. En met 45.000km/jaar wordt de boel toch aardig vies ;)