Stilvallen GF

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray
Stilvallen GF

Post by coppe218 » Mon Apr 16, 2007 10:14 pm

Gisteren tijdens ons toertochtje merkte ik dat tijdens het harde werken van de motor (Airco vol aan) de motor bij afremmen af dreigde te slaan (1x sloeg hij zelfs af). Vandaag gebeurde dat nog 2x. Hier baalde ik van want ik had de auto net helemaal klaar (Grote beurt, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe banden). Ik ben toen maar even aan het zoeken gegaan en ben erachter gekomen dat de IAC klep vervuild moest zijn. Ik heb deze en het gasklephuis toen helemaal losgeschroefd en schoongemaakt (deze zaten vol roet). Daarna weer alles gemonteerd, toen bleef hij te hoog stationair lopen maar je kon wel merken dat hij sneller oppakte. Hierna heb ik de basisafstelling afgesteld en nu loopt hij weer als een tierelier. Ben nu wel benieuwd of de auto nu ook wat zuiniger wordt, ik heb zelf het gevoel van wel.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Mon Apr 16, 2007 10:41 pm

een echte puzzelaar :buig:
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
Edwin MX6
Ervaren Racer
Posts:519
Joined:Wed Dec 14, 2005 10:03 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Crownsmountain
Contact:

Post by Edwin MX6 » Tue Apr 17, 2007 7:40 am

Kijk dan heb je toch het probleem gevonden.
Former owner of a MX6 v6 (now Herwins)
Saab 9-3 2.0 Turbo (205 pk)

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Re: Stilvallen GF

Post by Reley » Tue Apr 17, 2007 8:42 am

coppe218 wrote:Gisteren tijdens ons toertochtje merkte ik dat tijdens het harde werken van de motor (Airco vol aan) de motor bij afremmen af dreigde te slaan (1x sloeg hij zelfs af). Vandaag gebeurde dat nog 2x. Hier baalde ik van want ik had de auto net helemaal klaar (Grote beurt, nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe banden). Ik ben toen maar even aan het zoeken gegaan en ben erachter gekomen dat de IAC klep vervuild moest zijn. Ik heb deze en het gasklephuis toen helemaal losgeschroefd en schoongemaakt (deze zaten vol roet). Daarna weer alles gemonteerd, toen bleef hij te hoog stationair lopen maar je kon wel merken dat hij sneller oppakte. Hierna heb ik de basisafstelling afgesteld en nu loopt hij weer als een tierelier. Ben nu wel benieuwd of de auto nu ook wat zuiniger wordt, ik heb zelf het gevoel van wel.

Guido
Ik heb hetzelfde, vooral als mijn airco vol aan staat.
Ook heb ik af en toe het idee alsof ik wat harder op het gaspedaal moet trappen voor hij reageert...

Dat gasklephuis, is dat goed te doen om los te halen (sleutel-n00b meld zich ;-) )
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Tue Apr 17, 2007 9:03 am

Ja hoor, je moet alleen oppassen dat je pakking niet scheurt of van te voren een nieuwe pakking halen voor de zekerheid.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Tue Apr 17, 2007 12:25 pm

hmm.. dan toch maar eens proberen....
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Post by roy moti » Thu Apr 19, 2007 11:12 pm

is dit misschien een GF kwaaltje
aangezien jou auto er ook last
van heeft reley
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Fri Apr 20, 2007 8:42 am

Volgens mij komt het wel bij meer auto's voor. De stationair regelklep zit vlak voor de EGR. Hierdoor heb je roetvorming bij de gasklep en in de regelklep. Dit komt vaker voor en is dus met reinigen op te lossen.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Tue Apr 24, 2007 9:06 pm

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb het klephuis al los gehad, maar heeft nog niet echt geholpen.
Waarmee maken jullie het schoon?
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Tue Apr 24, 2007 9:45 pm

remmen-/carb reiniger gewoon...
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

User avatar
626je
Mazda 323 Lord
Posts:1156
Joined:Sun Apr 01, 2007 11:12 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Post by 626je » Tue Apr 24, 2007 11:17 pm

Mijn GW (2.0, 115pk versie) is dus ook nogal bokkig.......... Er is al vanalles schoongemaakt maar het hikken, wat verergerd word bij het gebruik van de airco dan is het zelfs bijna zo erg dattie afslaat.

Er is geen pijl op te trekken soms ergens tussen de 1000 en 2000 toeren in de 2de of hogere versnelling net alsof ie er ff mee ophoud ... schok... en dan is het weer prima.

Gelukkig heb ik nog een half jaar bovag en gaat hij nu voor de 3de keer ervoor terug naar de dealer. Dus hopelijk houd het een keer op :(
Mazda 2 1.5 Skyactive-G 90 GT-M

Voormalig Mazda 323 BF/ BG Rijdster (2)
Voormalig Mazda 3 BL Rijdster (1)
Voormalig Mazda 626 GD/ GW/ GF Rijdster (5)

Image

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Wed Apr 25, 2007 8:59 pm

Ja, maar hebben jullie alleen het gasklephuis schoongemaakt of ook de IAC klep? Want ik heb het idee dat daar het probleem zat


Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Post by Barry Smits » Thu Apr 26, 2007 1:28 pm

Ik ben van plan beide schoon te maken.
Vraagje, dien je ook het inlaatspruitstuk schoon te maken?
Bij mij is die roetzwart.

LPG 307 dkm.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Thu Apr 26, 2007 2:44 pm

Daar kon ik bijna niet bij dus dat heb ik zo gelaten. Ik denk niet dat dat veel uitmaakt omdat het oppervlak van het inlaatspruitstuk ook niet glad is (niet gepolijst).

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Apr 27, 2007 11:37 am

Inlaat schoonmaken is voor de gevorderde klusser lijkt me, die bouw je niet even uit. Lijkt me ook niet zo nodig.

Schoonmaken gasklep en stappenmotor is voor een handige harry zonder veel ervaring best te doen. Je hoeft in principe de gasklep niet eens uit te bouwen: slang los, gasklep open duwen, en je kan de klep+omgeving al prima schoonpoetsen. Stappenmotor moet je idd wel loshalen om schoon te maken...

Ik doe dit tegenwoordig eens per jaar op een mooie zomerdag. Half uurtje werk ofzo. En met 45.000km/jaar wordt de boel toch aardig vies ;)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

Post Reply