Koelvloeistoftemperatuursensorweerstand

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere
Koelvloeistoftemperatuursensorweerstand

Post by kasperhettinga » Fri Jul 20, 2007 8:39 am

Ben ik weer met een vraagje :)

Mijn LPG schakelt de laatste tijd soms wel heel snel over op LPG wat soms wat dan lichtelijk schokkerig gaat. Nu soms al overschakelen na 50 meter rijden, waar ik vorig zomer toch altijd 200-300 meter de buurt uit reed voordat die overschakelde...
Dus ik even de koelvloeistoftemperatuursensorweerstand (mooi woord voor galgje) controleren. Koud is de prima (iets laag, maar binnen de range). Nu staat in vraagbaak alleen de weerstand bij 20 en 60 graden. Doordat de weerstand logaritmisch afneemt met de temperatuur kan je wel uitrekenen wat de weerstand bij 85-90 graden (werktemp) zou moeten zijn. Zou zo'n 2,5-3kOhm moeten zijn. Nu is de weerstand bij mij dan nog geen 1,5 kOhm wat volgens mij berekeningen rond de 100 graden is...

Weet één van de GF/GW rijders hier toevallig wat de weerstand van die sensor is bij normale bedrijfstemp? Want of mijn berekeningen kloppen weet ik natuurlijk niet...en om nauw gelijk 4 tientjes voor een nieuwe te betalen terwijl ik niet zeker weet of de oude slecht is is ook weer zo wat...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Fri Jul 20, 2007 12:26 pm

4 tientjes? haal je dan een originele of een gouwe?!
bij allround onderdelenboer moet je voor €20 toch echt wel klaar zijn??
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Fri Jul 20, 2007 12:34 pm

Origineel Mazda geen idee...Ik had materialenzaak gebeld en die noemde een prijs van 33 ex btw...heb niet gevraagd of die van goud of koper is :-D

Ach, als ik weet dat die stuk is kan ik ook altijd nog even bij de sloop kijken, maar dit soort onderdelen koop ik liever nieuw...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Fri Jul 20, 2007 1:04 pm

Crowbar wrote:4 tientjes? haal je dan een originele of een gouwe?!
bij allround onderdelenboer moet je voor €20 toch echt wel klaar zijn??
4 tientjes ben je idd. zomaar kwijt, weet ik uit ervaring (origineel mazda).
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Sat Jul 21, 2007 5:33 pm

Volgens mij heeft hij een vialle installatie.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Post by Marcel Smeding » Sat Jul 21, 2007 5:54 pm

Hmmm. de vialle installatie in onze GV schakeld direct na starten over op gas, dat duurt geen 2 sec.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Sat Jul 21, 2007 5:58 pm

Het is een vialle LPi (G3) installatie, die juist relatief wat later overschakeld...normaalgesproken dan ;)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Sun Jul 22, 2007 8:37 pm

Die van mij schakelt op dit moment na ongeveer 300 mtr. over. (zelfde installatie).

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Sun Jul 22, 2007 9:08 pm

dat kunnen ze in de lpe ( de lpi ecu) instellen met zoon vialle diagnostic tool.
ff langs de gasboer dus!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Mon Jul 23, 2007 10:19 am

Eerst even de schade (zie lounge-topic) repareren, daarna kijk ik hier wel weer even naar.

Zou kunnen inderdaad om lpg-ecu anders te programmeren, maar afgelopen zomers ging het altijd goed, dus denk dat het ergens anders (zoals bij temp. sensor) niet goed meer gaat...
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Mon Jul 23, 2007 12:56 pm

dak zonder bak wrote:dat kunnen ze in de lpe ( de lpi ecu) instellen met zoon vialle diagnostic tool.
ff langs de gasboer dus!
weet jij of ze er ook in kunnen zetten dat de lpi-pomp niet meteen al (tijdens het starten al) gaat meedraaien? dat kost verdomme een partij startstroom en volgens mij ook vonkspanning! en dat dus terwijl hij, vooral koud, pas overschakelt als ik al 3 straten verder ben..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Jul 23, 2007 8:21 pm

sja dat kan je zelf wel doen!

maak je een relais aan je startstroompje waarmee je de voeding op de pomp unit onderbreekt.
raar trouwes .. een lpi start altijd op benzine dan zou de pomp eigelijkj niet horen draaien!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Post by coppe218 » Mon Jul 23, 2007 9:36 pm

Bij mij begint hij pas te draaien als de motor loopt. Straks even op gelet.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

Post Reply