APK... (goedgekeurd het nieuwe jaar in!!)

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Mon Dec 31, 2007 11:28 am

right: nieuwe sensor gemonteerd: computer gereset, motor op temp. gebracht, weer uitlezen: code bleef..
nou kan ik thuis geen co meten (al vond de gecombineerde CO-brandmelder uit de woonkamer dat er niks mis was met de uitlaatgassen, later vond ik in de handleiding daarvoor dat je dat NIET moest doen omdat die meter dan schade oploopt :oops: )
wel vond ik in de vraagbaak (als je GOED leest) dat je instellingen van ontsteking en stationair alleen van permanente invloed zijn, als je ze uitvoert terwijl er een zgn. servicedraad tussen twee contactjes van de EOBD-stekker zit (voor de veiligheid met een zekeringetje ertussen, voor het geval je hem verkeerd aansluit en de boel kortsluit)
dus heb ik, met die draad ertussen, de ontsteking lekker vroeg gezet, zo op het gehoor, het stationair met de luchtschroef daarop aangepast.
dat werd ff spannend daar bij die viergasmeting en co-met stationair-meting, maar langzaam maar zeker regelde hij zelfs bij tot 0,00!
de as hoefde de keurmeester geeneens te zien: hij geloofde mij op mij woord toen ik zei wat ik er aan had gedaan :buig:
(zal mijn eerlijke gezicht wel zijn)

Prettige jaarwisseling allemaal! (die van mij zit goed!)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Post by kasperhettinga » Tue Jan 01, 2008 4:36 pm

Mooi man, gefeliciteerd!

Ik mag vrijdag weer op keuring...ben benieuwd :)
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Tue Jan 01, 2008 8:36 pm

Crowbar wrote:wel vond ik in de vraagbaak (als je GOED leest) dat je instellingen van ontsteking en stationair alleen van permanente invloed zijn, als je ze uitvoert terwijl er een zgn. servicedraad tussen twee contactjes van de EOBD-stekker zit (die van mij zit goed!)
snap ik niet helemaal crow. je toerental trigger zit (volgesmij) gewoon in je verdeler. als je die verdraaid gaat je ontsteking gewoon vroeger of later. je verschuift namelijk je trigger tenopzichte van je krukas. de reden dat je die draad moet aansluiten is omdat je ontsteking afhankelijk van temperatuur gasklepsand, verhoogd stationair etcetcetcetc elke keer een andere vervroeging heeft. met de servicedradaangesloten looptie vanuit de ecu op een vaste vervroeging van(zegmaar iets ) 10 graden en dan stel je hem met een flitslamp ook zo af. eigelijk hetzelfde als bij een vacuumvervroeger de vacuumslang losdoen bij het afstellen.
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Jan 02, 2008 9:58 am

Bak, je hebt helemaal gelijk, (ik heb er ook nog ff over nagedacht en kwam ook tot die conclusie) je zet even alle andere/automatische regelfactoren buitenspel, dat is het idd, en dat geldt ook voor de stationairregeling, als ik het goed gelezen heb..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Jan 03, 2008 1:19 pm

jep

je zorgt er gewoon via de ecu voor dat de ontsteking (softwarematig) ook op 10 graden staat als je hem daar met de lamp mechanisch opzet. of 20 of30 net wat ze voorschrijven natuurlijk. enige echtemanier van afstellen is natuurlijk op de testbank naar vermogen kijken.
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply