Page 1 of 2

Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 14, 2008 8:24 pm
by spacelynx
Er staat een pijltje op de katalysator maar moet dat pijltje naar voren wijzen of geeft dat pijltje de richting van de rookgassen aan?

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 14, 2008 9:09 pm
by coppe218
Naar mijn mening is dat de doorstroom richting.

Guido

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 14, 2008 9:48 pm
by spacelynx
dan zat ie verkeerd om.... :mecker:

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Thu Mar 28, 2013 8:50 pm
by khasie
Even een algemeen iets over katalysator!

Wat als je, je kat helemaal eruit haald en gewoon een RVS ertussen zet?
Zijn er bepaalde risico's die je neemt, behalve tegen de lamp aan lopen bij de controles.

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 12:44 am
by SS80
Het is overal beter voor, behalve voor de uitstoot en dus de APK.

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 8:35 am
by Crowbar
jup, het is zelfs "beter" voor het olieverbruik :-D (klein beetje maar hoor)

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 12:50 pm
by khasie
Kijk dat mag ik horen, nu een smoes verzinnen voor de eventuele controles !! :)

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 3:33 pm
by Crowbar
je moet gewoon je kat op de plank houden voor de apk.. welke andere controles had je verwacht? (of je bouwt een rechte pijp recht door een oude katalysator?) maar bewaart een echte voor de apk, want op benzine haal je je emissie eisen niet zonder Kat hoor..
maar ik bedoelde overigens dat je olieverbruik omhoog kan gaan hè?

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 8:01 pm
by khasie
Nee ik bedoelde meer alleen de kat ertussen weghalen en gewoon een RVS buis tussen doen. Maar middel demper blijven uiteraard er wel gewoon tussen.
Maar als je aangehouden wordt en algemene controle gehouden wordt over je auto, gaan ze dan moeilijk doen als je kat er niet tussen hebt?
Olie verbruik gaat dan iets omhoog? Dat is dan weer iets nieuws voor mij.

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 8:12 pm
by finaldragons
Ze zullen niet snel naar een Kat zoeken, ze testen liever decibel en luisteren of het lekt.(kost je meer dan 180 stom milieu delict....)

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 8:15 pm
by khasie
Maar als je kat verwijderd krijg je uiteraard wat diepere zingende uitlaat maar qua Db. valt het toch wel mee?
180 euro? Dat is wel even flink wat ja. 2 keer volle tank!!!

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 8:21 pm
by finaldragons
Kat verwijderen zal kwa decibel wel mee vallen alleen als ze een lekje horen koste het 180 euro weet niet hoeveel het nu is.
Zodra je de midden demper verwijderd zal je wel snel gaan stijgen in decibels.

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Fri Mar 29, 2013 8:25 pm
by khasie
Ja uiteraard. Ik heb hier en daar wat opgezocht en middeldemper dempt heel wat meer dan een kat.
Maar goed informatie, dank je! :)

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Sun Mar 31, 2013 11:17 am
by Marcel Smeding
Tot en met bj. 92, hoef je geen kat. te hebben zolang je aan de co uitstoot van 0,5% voldoet.
Bj. 93 t/m 95 dient de kat. aanwezig te zijn, maar moet je nog aan de oude eis van 0,5% co voldoen. Als je motor in goede conditie is, kun je de kat. rustig leeg halen. Vanaf 95 gelden er striktere emmisie eisen en die haal je eenvoudig niet meer zonder werkende kat.

heb ook geen kat. onder m'n mx6 (92), gaat zonder probleem door de apk.

Re: Katalysator, wat is voor en wat is achter....

Posted: Sun Mar 31, 2013 10:51 pm
by mad man
Als je geen kat hebt komt dat alleen maar naar voren bij de apk geen agent gaat onder je wagen kijken of je er wel een kat onder hebt :roll: :wink:
Dan zouden ze met een Co tester aan de gang moeten gaan :roll: :P