Zelf aan de slag

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
mazdapower
beginner
Posts:13
Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Tilburg
Zelf aan de slag

Post by mazdapower » Fri Aug 22, 2008 7:04 pm

Beste 626 liefhebbers!

Ik ben nog steeds heel tevreden over mijn 626. Kan ook niet anders hoor ik jullie denken ;)
Gisteren heb ik de luchtfilter vervangen, de vorige was zwart van onder. Dat leek mij niet helemaal de bedoeling.
Nu ben ik redelijk handig, en ik leer snel en graag. Nu wil ik graag in de toekomst onderhoud aan de auto zelf gaan doen.
Kijk, een luchtfilter vervangen kan iedereen. Ik weet ook waar de oliefilter zit, heb ook zo'n speciaal fietskettingtanggevalletje (weet de naam niet :dutch: ) om de oliefilter los te halen. Ik heb ook een bougiesleutel. Weet natuurlijk ook waar ze zitten. Olieverversen, bougies vervangen, dat lijkt me niet moeilijk. Maar hoe zit dat met de remmen? Blokjes vervangen, eventueel de schijven en blokken. Of bijvoorbeeld de benzinefilter. Onderdelen zijn via mijn "vaste leverancier" niet echt duur, maar als je dit alles in de garage laat doen, dan schrik je wel even van de rekening.

Wie kan mij dit allemaal leren? Hoeft niet in een avond of weekend. Natuurlijk kan ik een Haynes manual kopen, of een werkplaatshandboek op cd scoren, maar leer het liever in de praktijk, met iemand verstand van zaken die over mijn schouder meekijkt. Het is nu allemaal nog niet nodig, maar over een aantal maanden wil ik daar mee beginnen. Ik heb het nodige gereedschap, 2.5 tons krik, oprijbokken, assteunen dus daar ligt het niet aan. Ik heb zelfs de beschikking over een ruimte waar je overdekt kunt sleutelen. Helaas geen brug. Wie woont er bij mij in de buurt en kan mij het een en ander leren? Wie weet kan ik ook iets voor jou betekenen!

Ik ben benieuwd!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.

User avatar
mazdapower
beginner
Posts:13
Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Tilburg

Re: Zelf aan de slag

Post by mazdapower » Fri Aug 22, 2008 7:05 pm

Een werkplaatshandboek op cd is ook welkom. Weet iemand hoe ik hier aan kan komen?
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.

User avatar
roy moti
Mazda 626 Lord
Posts:4254
Joined:Mon Dec 09, 2002 10:06 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:HYBRIDE CITY

Re: Zelf aan de slag

Post by roy moti » Fri Aug 22, 2008 10:10 pm

als je in gelegenheid bent om naar rotterdam
te komen wil ik je het wel leren hoor,stelt niet veel voor
Image
PRIUS 3 EXECUTIVE 2009 PEARL WHITE

MAZDA 2 GT-M LINE 2011 AQUATIC BLUE

User avatar
mazdapower
beginner
Posts:13
Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Tilburg

Re: Zelf aan de slag

Post by mazdapower » Sat Aug 23, 2008 8:39 am

:buig: :buig:
Als jij niet in de hemel komt zouden ze hier zeggen!
Als het nodig is neem ik contact met je op. Ik leer graag, en ik kan mezelf een hoop geld besparen, dus Rotterdam is geen probleem. Mijn eerste baan was in Rotterdam, in de Koniningsveldestraat. Was toen een school voor o.a. anderstalige leerlingen. Geweldige tijd gehad!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Zelf aan de slag

Post by Marcel Smeding » Sat Aug 23, 2008 9:15 am

Het is wat je zelf al zegt, een goed werklpaatshandboek is een must.
Verder is het gewoon eraan beginnen en zien waar het schip strand.
Zo ben ik ook begonnen.
Een beetje 2 rechterhanden is wel een vereiste.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
edgo
Easy driver
Posts:42
Joined:Sun Feb 10, 2008 5:25 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Tilburg city

Re: Zelf aan de slag

Post by edgo » Sat Aug 23, 2008 11:27 am

Hoi, leuk ik woon ook in Tilburg,en ik ben wel geen monteur maar de zaken die je opnoemd, zijn geen probleem. Mocht ik je kunnen helpen dan wil ik je natuurlijk graag helpen! :-D

Grt,Edwin

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Zelf aan de slag

Post by Casejunkie » Sun Aug 24, 2008 4:31 am

Ik woon in Bavel en kan behoorlijk veel intussen op sleutel gebied en wil altijd wel helpen en uitleggen.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Zelf aan de slag

Post by Marcel Smeding » Sun Aug 24, 2008 7:47 am

Casejunkie wrote:Ik woon in Bavel en kan behoorlijk veel intussen op sleutel gebied en wil altijd wel helpen en uitleggen.
Jij hebt zelfs al een specialiteit :mrgreen: :mrgreen:

Was een inkoppertje. Sorry, kon het niet laten :-D
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
mazdapower
beginner
Posts:13
Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Tilburg

Re: Zelf aan de slag

Post by mazdapower » Sun Aug 24, 2008 3:48 pm

Dit komt inderdaad goed! Alvast bedankt voor jullie reacties, ik ga er zeker gebruik van maken!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.

User avatar
hiking cow
Ervaren Racer
Posts:542
Joined:Tue Jun 07, 2005 4:02 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:sweetlake

Re: Zelf aan de slag

Post by hiking cow » Mon Aug 25, 2008 1:50 pm

Verder is het gewoon eraan beginnen en zien waar het schip strand.
inderdaad een goed idee en doe ik ook altijd, al had ik beter m'n remmen links laten liggen toen ik er nog niet genoeg vanaf wist.
Verder heb ik m'n oliefilter ook eens zelf (zonder brug en met pannetjes die onder de auto paste) gedaan. Dat werd een zooitje en bleek achteraf niet eens veel goedkoper dan dat ze het bij de kwakfit voor me deden.
Hiking cow,

Terrano II 2.4
626 GV 2.0i '93 rip
626 GV 2.0i '94 rijdt waarschijnlijk de komende 25 jaar nog ergens in een bananenlandje rond...

User avatar
kuiper
Ervaren Racer
Posts:540
Joined:Sun Dec 02, 2007 8:48 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:oudenbosch

Re: Zelf aan de slag

Post by kuiper » Tue Aug 26, 2008 10:22 pm

zo te zien genoeg leraren voor een sleuteldag :D :D :D nu nog een lokatie
hint hint :-D :-D :-D



gegroet uit maassluis
xedos 9 2,0 24v v6 00
mx3 1,8 24v v6 97

626 2.0i 8v glx coup 90bhp 92 kl 6nsold
626 2,0 16v gt wagon 91 kl 1h sold
mx5 1,8 136 bhp 96 kl 8msold


626 2,0 12v glx coup 109 bhp sold

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Zelf aan de slag

Post by bas_plezant » Tue Oct 07, 2008 5:13 pm

Hey Mazdapower!
Ik ben zelf ook leergierig en wil het liefst ook al het (simpel) onderhoud zelf doen.
Volgens mij is uiteindelijk alles best zelf te doen, je moet het alleen gewoon een keer doen.

Ik heb m'n remblokjes ook zelf vervangen en dat viel me toch wel een beetje tegen, maar als je zoiets doet moet je er gewoon de tijd voor nemen en genoeg gegeten hebben vantevoren (anders wordt deze jongen sjagrijnig :mecker: en lukt niks meer) 8)

Als je je wiel eraf haalt en gewoon goed kijkt hoe het allemaal vast zit dan wijst het zichzelf eigenlijk wel.
Je zal eerst de remtang los moeten halen, zodat je bij de remblokjes kan.
Als je die vervolgens vervangen hebt moet je er wel om denken de remcilinder weer in te knijpen anders past de remtang er niet meer in.
Een paar keer pompen met de rem en als het goed is voorkom je dan weer een hoop ongelukken :mrgreen:

Gegroet ût Frylân!
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
mazdapower
beginner
Posts:13
Joined:Fri Jun 27, 2008 6:42 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Tilburg

Re: Zelf aan de slag

Post by mazdapower » Tue Oct 07, 2008 8:59 pm

Bedankt voor je antwoord! Ik leef met je mee m.b.t. het :}=<: worden van niet eten! Goed eten is belangrijk, maar dat is dan ook wel aan mij te zien, ik kom niets tekort......;)
Toffe strepen trouwens op je auto!
Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... that's what gets you.

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Zelf aan de slag

Post by bas_plezant » Tue Oct 07, 2008 9:13 pm

mazdapower wrote:Bedankt voor je antwoord! Ik leef met je mee m.b.t. het :}=<: worden van niet eten! Goed eten is belangrijk, maar dat is dan ook wel aan mij te zien, ik kom niets tekort......;)
"Je moet goed eten jongen!" zei m'n oma zaliger altijd :D :mrgreen:

mazdapower wrote:Toffe strepen trouwens op je auto!
Thanx! :P

kostte enige moeite en verwensingen die bovengenoemde oma niet zou moeten horen :mrgreen:
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

Post Reply