Automatische antenne 626 glx sedan

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek
Automatische antenne 626 glx sedan

Post by bas_plezant » Tue Oct 07, 2008 8:20 pm

Ergernis van laatste paar maanden; antenne gaat niet meer automatisch in en uit... :x
Normaliter zet je de motor af en dan schuift de antenne automatisch weer in.

Nu blijft de antenne gewoon 'uit' staan maar ik hoor het motortje van de antenne nog wel een kleine 15 sec. draaien.
Heb al gekeken in de kofferbak, maar dat is dus verrekte lastig om bij die antenne in de buurt te komen..

Iemand een idee wat er precies loos is en of het zelf überhaupt te repareren valt?? :?:
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
antoines626
Junior Racer
Posts:135
Joined:Thu Feb 14, 2008 4:41 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Haaksbergen

Re: Automatische antenne 626 glx sedan

Post by antoines626 » Tue Oct 07, 2008 8:48 pm

Ik heb hetzelfde gehad met mijn glx hatchback (GE), de antenne bleef omhoog terwijl bij het omdraaien van de sleutel in het contactslot je het motortje nog 15 seconden hoort. Dit laatste is een goed teken, want dat betekent dat je motortje nog wel heel is. De antenne bestaat namelijk uit de "spriet", de antenne zelf dus, het binnenwerk van deze spriet bestaat uit een plastic draad (met kartelrandjes). In mijn geval was het onderste stukje (5cm) van deze draad afgebroken, waardoor hij em niet meer oprollen kon. Naar de dealer hoef je hiermee niet te gaan, want daar betaal je een godsvermogen voor een antenne (zie mijn topic hierover). Ik heb heel veel geluk gehad door via internet een antenne gescoord te hebben. (aanrader: gebruik onderdelenzoeker.nl). Glx antennes zijn er niet veel en is daarom roofgoed bij de sloperijen. Ik heb een nieuwe antenne kunnen kopen op de sloop voor 35 euro (incl motor). Zelf heb ik een ''92-er en had een antenne van een '94-er gevonden. Bij thuiskomst bleek de connector (van het motordeel) niet te passen op die van mij, dus heb ik het hele zaakje opengehaald (smerig karwei, maar het betaald zich terug in het goedkoop kunnen fixen van je antenne) en de spriet van de '94-er in het motordeel van de antenne geplaatst. Het kost enige moeite, maar dan heb je ook wat (en bespaard een hoop geld).
succes.

groeten, Antoine

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Automatische antenne 626 glx sedan

Post by bas_plezant » Tue Oct 07, 2008 9:05 pm

Bedankt voor je reactie Antoine!

Had zelf ook al bij de dealer geinformeerd en die kan het wel repareren maar dan zijn we zeker wel 150 euro verder zei hij.
Heb zelf ook al een paar, grote en kleine, sloperijen bezocht, maar een GLX vinden is daar echt een zeldzaamheid!

Zal inderdaad maar es proberen via onderdelenzoeker.nl (of onderdelenlijn.nl) misschien dat daar iets lukt.

Blijft echter nog steeds het probleem dat ik er zelf niet bij kan op een fatsoenlijke manier (durf het nog niet in alles aan om zomaar iets los te schroeven)

In ieder geval bedankt! :D
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
antoines626
Junior Racer
Posts:135
Joined:Thu Feb 14, 2008 4:41 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Haaksbergen

Re: Automatische antenne 626 glx sedan

Post by antoines626 » Tue Oct 07, 2008 9:10 pm

Ik had direct de volgende dag reactie van een sloper bij mij in de buurt, deze site werkt landelijk en je kans om een antenne te vinden neemt daarmee aanzienlijk toe. Mocht je niet slagen kun je altijd bij de halfords nog een universele antennespriet kopen. Het loshalen van de bekleding is op zich redelijk eenvoudig. Als je nog tips en trucs wilt voor het demonterenn van de antenne moet je het maar laten weten, ik heb inmiddels ervaring ermee ;)

groeten, Antoine

User avatar
Mazdarati
Ervaren Racer
Posts:841
Joined:Thu Sep 01, 2005 12:43 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Utrecht -> 17km -> west -> ......
Contact:

Re: Automatische antenne 626 glx sedan

Post by Mazdarati » Wed Oct 08, 2008 9:10 am

Ohja, en (vervang)antennesprietje van het merk Caliber paste bij mij niet :mecker:
Dus goed de oude (als je die eruit hebt) vergelijken met je "nieuwe".
Voornamelijk de lengte en dikte in ingeschoven staat, en de lengte van de "spriet" in uitgeschoven staat.
Image
Peugeot 307 XSI 2.0i 16v '02 LPI-G3
Mazda 626 2.0i 8v glx '91 sedan (sold)
Nissan Sunny 1.3 '89 (recycled)
Giant Boulder 500 '98 (short distances)

viewtopic.php?f=21&t=3534

Post Reply