Even voorstellen en gelijk al vragen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Niels1
Nieuw
Posts:2
Joined:Mon Jan 19, 2009 10:03 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Niels1 » Fri Jan 23, 2009 3:02 pm

Beste forumleden,
Ik zal me even voorstellen als nieuw lid van jullie forum, ik heet Niels en woon in Terneuzen, dat in Zeeuws Vlaanderen ligt.
Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Mazda 626 Sedan uitvoering, van bouwjaar 1994.
Op het kentekenbewijs staat bij type 1.8I Cronos en de kilometerstand is 180.000 km.
Ondanks dat hij gisteren APK goedgekeurd is komen er in de toekomst toch wel enkele reparaties aan. Namelijk vervangen van de voorruit(heeft hier iemand al ervaring mee?), hier zitten twee barsten in en het inspecteren / vervangen van de voorremmen.
Daarom ben ik op zoek naar monteurshandboeken en of CD's / DVD's van bovenstaande auto's.
Dit omdat ik geen twee linker handen heb maar omdat ik weinig ervaring heb met het sleutelen aan auto's en het toch wel leuk lijkt om deze auto zo lang mogelijk rijdende te houden.
Verder wil ik toch wel alle forumleden complimenteren met dit forum, geweldig hoe iedereen bereid is elkaar te helpen, ik hoop dat in de toekomst ook zo blijft! :buig:
Groeten, Niels

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by mad man » Fri Jan 23, 2009 5:12 pm

Hi Niels welkom op het forum heb je ook nog foto's van je wagen
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

Tjisse
Nieuw
Posts:3
Joined:Mon Jan 19, 2009 8:02 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Tjisse » Fri Jan 23, 2009 5:43 pm

hey ik ben ook nieuw:D

ik zou ook graag zoiets willen hebben een cd of dergelijke met werkplaats handboek


heb een 626 1.8 LX uit 97


Welkom op dit Forum (was mij ook opgevallen dat iedereen heel erg behulpzaam is)


Tjisse

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by coppe218 » Sat Jan 24, 2009 10:27 am

Welkom hier, volgens mij zijn er wel enkele op het forum met handboeken. Ik denk dat je niet lang hoeft te wachten op het verlossende antwoord.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Reley » Mon Jan 26, 2009 3:35 pm

2x handboek GE?
Dat word eenmaal per persoon adres via PM dan graag :-D
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by coppe218 » Tue Jan 27, 2009 1:58 pm

DIt duurde nog vrij lang..... :-D :-D

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by bas_plezant » Mon Feb 02, 2009 5:21 pm

hey niels,
Heb zelf tijdje geleden m'n voorruit laten vervangen en da's een duur grapje...

€550,-!!!!

Dus schrik niet van een hoge rekening..
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Crowbar » Mon Feb 02, 2009 10:09 pm

bas_plezant wrote:hey niels,
Heb zelf tijdje geleden m'n voorruit laten vervangen en da's een duur grapje...

€550,-!!!!

Dus schrik niet van een hoge rekening..
daarom wil ie weten wat het kost om zelf te doen: ik heb het van mijn 323 sedan zelf gedaan en heb de sierrand niet meegenomen (€80 ofzo) en dan kan het voor €250 maar dat ziet er niet uit.. daarna heb ik ruitschade meeverzekerd voor € 2 per maand ofzo..
haal eerst zoveel mogelijk eromheen weg: wip je ruitenwisserarmen van hun asjes af, dan met een paar schroeven het zwarte rooster tussen motorkap en voorruit, je sierlijsten van de raamstijlen en zonnekleppen en liefst ook je hemel (als je zonnekleppen weghaalt zakt deze door en loop je méér risico om hem door te snijden) je spiegel zit op een opgelijmd blokje en schuif je daar omhoog vanaf door er van onderaf een fittingschroevendraaier tussen te wippen.. is ff zoeken maar misschien kun je op je niewe raam een voorstelling maken hoe het zit, want als het goed is zit het blokje daar al op.
als je bij een bovenhoek begint lukt het als je voorzichtig doet net met 6 ouwe gitaarsnaren, beter haal je iets van RVS-kaassnijdraad bij de kaasboer !let op, hiermee snij je dwars door je glas als je niet oppast, dus ook door lak en bekledingdelen aan de binnenkant incl je dash.., maar de bedoeling is om alleen de kit tussen je glas en je carrosserie door te snijden, zo vlak/plat mogelijk langs de ruit.
je slaat de uiteinden om een klosje hoet ofzo anders snij je ook in je vingers! dan zaag je eerst een hoekje door tot je een uiteinde naar binnen door kan voeren en dan moet je helemaal rond gaan, ook aan de onderkant bij de motorkap (hulp is hier handig, een binnen en een buiten en dan rustig touwtje trekken. haal nu alle glassplinters weg en snij overtollige oude kit weg, ruw de lak van carrosserie in de ruitsponning een beetje op, maar maak hem niet blank tenzij je roest vindt: behandel evt roestplekjes meteen goed, roestpitten kunnen de oorzaak zijn van je gebarsten ruit en anders wel van (latere) lekkage. alles goed ontvetten met op de kitpatroon voorgeschreven middelen.
onder bij de motorkap zitten verstelbare aanslagblokjes waar je ruit op kan steunen voor de maat.
een kitpatroon ruitenkit en als dat daar op staat ook activator gebruiken zoals aangegeven en je nieuwe raam weer op zijn plek kitten. leg een hoge, puntige strook kit (vaak is er een V uit de spuitmond gesneden, dit is je vorm, je zet de spuitmond haaks op je carrosserie me de V naar achteren tov je richting) rondom die je goed plat drukt als je je raam erop legt, maar druk niet alle kit weg: het moet straks kunnen veren op je carrosserie dus hou 2/3 mm kitdikte overal houd er rekening mee dat je tijdens het drogen geen deuren opent of weer dichtgooit (doe je ramen naar beneden, dan kun je daardoor de onderkant van je raam opvangen als je hem neerlegt als je geen zuignappen hebt.
waarschijnlijk heb je je sierrubber kapot gesneden bij het verwijderen, als hij nog enigszins heel is kun je proberen deze terug in de kit te drukken als je raam zit, anders haal je een nieuwe en vouw je deze vast goed om je raam voordat je ze samen op de kitstrook legt.
als er airbags in je auto zitten zul je langer moeten wachten (uur of 4) voor je weer met je auto mag bewegen (airbags steunen soms tegen je raam, dan drukken ze hem er weer uit, anders kan je vaak alweer na 1,5 uur wegrijden, wederom, zie verpakking..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by NiBB-it » Wed Feb 04, 2009 7:01 pm

Gefeliciteerd met je nieuwe wagen en veel veel plezier ermee toegewenst.

De remmen zijn gemakkelijk te vervangen en zal ook geen probleem zijn zodra je de workshopmanual hebt.

De voorruit is geplakt en is toch iets moeilijker om zelf te vervangen, mijn tip hierbij is om eerst te informeren bij verschillende autoglashandels wat zij hiervoor vragen, want je hebt erbij die van een ander merk zetten die wat goedkoper is dan normaal en als je geluk hebt zelfs ene die een voorruit van de sloop kan overzetten.
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

User avatar
Mazda driver
Junior Racer
Posts:221
Joined:Tue Nov 15, 2005 10:53 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:nieuwegein

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Mazda driver » Wed Feb 04, 2009 8:16 pm

Crowbar wrote:
bas_plezant wrote:hey niels,
Heb zelf tijdje geleden m'n voorruit laten vervangen en da's een duur grapje...

€550,-!!!!

Dus schrik niet van een hoge rekening..
Hoeft niets te kosten als je wa plus of wa extra verzekerd ben.
als je dat niet ben dan extra verzekeren en kijk op http://www.autoruitexpress.nl
en ze komen waar jij wil je auto ruit vervangen. GRATIS

gr. peter

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Crowbar » Thu Feb 05, 2009 7:52 am

NiBB-it wrote:Gefeliciteerd met je nieuwe wagen en veel veel plezier ermee toegewenst.

De remmen zijn gemakkelijk te vervangen en zal ook geen probleem zijn zodra je de workshopmanual hebt.

De voorruit is geplakt en is toch iets moeilijker om zelf te vervangen, mijn tip hierbij is om eerst te informeren bij verschillende autoglashandels wat zij hiervoor vragen, want je hebt erbij die van een ander merk zetten die wat goedkoper is dan normaal en als je geluk hebt zelfs ene die een voorruit van de sloop kan overzetten.
als je zó goedkoop wil kun je ook dat zelf doen, dan oefen je alvast op de ruit van die sloper!
maar aan de andere kant: een fonkelnieuwe ruit valt toch wel onder een van de mooiste cadeautjes die je jezelf en de auto kan geven..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Reley » Thu Feb 05, 2009 12:00 pm

^^With stupid...

Nieuwe ruit maakt je zo blij :-D

Maar kijk eens even wat voor verzekering je hebt. kan je veel geld schelen.
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Barry Smits » Mon Feb 16, 2009 8:58 pm

Mocht iemand interesse hebben in een Kluwer vraagbaak voor de GE, ik heb er nog 1 liggen.
Prijs notk.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by bas_plezant » Wed Feb 18, 2009 2:30 pm

peter ge wrote:
Crowbar wrote:
bas_plezant wrote:hey niels,
Heb zelf tijdje geleden m'n voorruit laten vervangen en da's een duur grapje...

€550,-!!!!

Dus schrik niet van een hoge rekening..
Hoeft niets te kosten als je wa plus of wa extra verzekerd ben.
als je dat niet ben dan extra verzekeren en kijk op http://www.autoruitexpress.nl
en ze komen waar jij wil je auto ruit vervangen. GRATIS

gr. peter
Dat geldt alleen als die scheur erin komt op het moment dat je al verzekerd bent.
Dat is hier echter niet het geval, want hij heeft hem net als ik een tijd geleden al gekocht met een scheur in de voorruit. Als je dan een glasverzekering daarvoor gaat afsluiten en meteen al gaat innen komt dat niet erg geloofwaardig over.
Vriend van mij heeft zo alsnog de reparatie zelf moeten betalen en is geschrapt van de verzekering..
Dus moet je het serieus afwegen om dit uit te voeren....
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
Mazda driver
Junior Racer
Posts:221
Joined:Tue Nov 15, 2005 10:53 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:nieuwegein

Re: Even voorstellen en gelijk al vragen

Post by Mazda driver » Wed Feb 18, 2009 10:37 pm

Als je nu je wa laat omzetten naar wa-plus of extra of hoe dan ook,
en je laat over 1a2 maanden je ruit maken lijkt mijn geen probleem.

gr. peter

Post Reply