Vervangen remschijven

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek
Vervangen remschijven

Post by bas_plezant » Fri Feb 13, 2009 6:59 pm

Hoe weet je wanneer deze vervangen moeten worden?
Is dit afhankelijk van de dikte of van de groeven in de schijven?


Er zitten bij mij namelijk flinke groeven in
Ik kwam hier zo op omdat mijn lampje van de handrem al een tijdje brand en voor de apk nog ff alles zoveel mogelijk zelf wil repareren..

Of zou dat lampje vanwege iets anders branden?

BVD :P
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: Vervangen remschijven

Post by NiBB-it » Sat Feb 14, 2009 11:29 am

Lampje brandt ook als het olie niveau te laag is van het remvloeistof reservoir (meestal komt dit dat de remblokjes verder versleten zijn en er meer olie nodig is in de leidingen)
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Vervangen remschijven

Post by Crowbar » Sat Feb 14, 2009 11:46 am

misschien hangt gewoon de schakelaar in de middenconsole bij de handremhendel zelf?
maar ik zou idd ook even naar je vloeistofniveau kijken
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Vervangen remschijven

Post by bas_plezant » Sat Feb 14, 2009 12:24 pm

het remvloeistof peil heb ik gecontroleerd maar dat is het niet.
eerst brandde het lampje alleen als ik zachtjes remde en als ik dan weer hard en snel op de rem trapte ging ie weer uit, maar nu brandt ie continu...
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

benno
Racer
Posts:391
Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:hengelo ov

Re: Vervangen remschijven

Post by benno » Sat Feb 14, 2009 2:56 pm

op de remschijf staat meestal welhoe dik deze min. moet zijn .
alsde remblokken dan ooknog versleten zijn kan het lampje van de
handrem ook gaan branden .
als je de remcilinders terugdrukt voorremblokken vervangen er wel
aan denken om de rem een paar maal in te trappen anders kan het
erg schrikken worden bij de eerste keer dat je wilt remmen .

kasperhettinga
Racer
Posts:366
Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Almere

Re: Vervangen remschijven

Post by kasperhettinga » Mon Feb 16, 2009 8:33 am

Uit eigen ervaring: de sensor voor remvloeistof kan nogal gevoelig zijn. Ook daalt het niveau in het voorraadvat tijdens remmen, en krijg je dat de vloeistof schuint in het reservoir gedrukt wordt door de negatieve g-krachten. Dus zelfs reservoir die nog ruim boven MIN zit kan zorgen voor brandend lampje, check maar een of het lampje nog gaat branden als je vloeistof tot wat hoger niveau bijvult.

Aan de andere kant kan het peil ook richting MIN gaan door versleten schijven, dat was bij mij in elk geval de reden dat niveau lager was (zuigers staan dan verder uit de klauw). Enige manier om te weten of schuiven (en/of blokken) te dun zijn is meten. Meten dikte remschijf heb ik een schroefmaat voor (simpele schuifmaat werkt niet vanwege dikke rand bij uiteinde remschijf). Remblokken kan je controleren door in inspectiegat in remklauw te kijken. Je moet minimaal een paar millimeter voering op de blokken hebben.
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Vervangen remschijven

Post by bas_plezant » Mon Feb 16, 2009 3:46 pm

Bedankt voor de reacties zal meteen in eerstvolgend vrije middagje bezig!
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Vervangen remschijven

Post by Marcel Smeding » Thu Feb 19, 2009 6:48 pm

Weet fff niet hoe het bij de 626'en zit, maar ik weet van m'n 818 dat het waarschuwingslichtje van het remsysteem ook gaat branden als er een verschil in remdruk tussen beide systemen gemeten word.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Vervangen remschijven

Post by bas_plezant » Fri Feb 20, 2009 6:47 pm

Gister ff bezig geweest..
M'n rechtervoorwiel eraf gehaald en daar bleek dus weer m'n remzuiger te klemmen..
Had hetzelfde probleem ongeveer een jaar geleden ook, heb toen een nieuwe (tweedehands) remklauw aangeschaft en toen was het dus weer verholpen tot een tijdje geleden. Stom toeval dus dattie nu weer aan hetzelfde wiel aanloopt!!
Rij hier nu toch eerst weer mee rond (korte afstandjes) moet binnenkort voor APK dus laat het dan wel fiksen.

Maarrrrr!!
Dat was toch niet het euvel van het brandende dashboard lampje..
Want er moest dus ook weer nieuwe remvloeistof in en heb hem meteen ff wat hoger bijgevuld et voila het lampje is uit
:dutch:

Toch iets geruster rondrijden zonder brandende dashboardliggies :-D
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Vervangen remschijven

Post by Crowbar » Fri Feb 20, 2009 8:11 pm

stomme vraag: je schijven zijn toch niet scheef afgesleten? dus aan de buitenkant dunner dan aan de binnenkant? als je daar rechte nieuwe blokken op hebt gezet druk je je zuigers dwars en gaan ze ook klem zitten
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
bas_plezant
Junior Racer
Posts:121
Joined:Fri Oct 03, 2008 2:29 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:sneek

Re: Vervangen remschijven

Post by bas_plezant » Tue Feb 24, 2009 5:14 pm

Poeh, dat moet ik dan maar es gaan bekijken..
Zal vrijdag ff naar m'n mentor, die heeft er wel wat verstand van èn niet geheel onbelangrijk, die heeft een knappe garage..
Een man gooit een brief in de bus. Zegt de chauffeur: Doe dat es niet!

mazda 626 GE 2.0 16v sedan

Post Reply