Klepstoters

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Jeroen81
beginner
Posts:18
Joined:Wed Mar 18, 2009 12:49 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Klepstoters

Post by Jeroen81 » Thu Apr 09, 2009 7:59 am

Ik heb een vraag ivm mijn hydrolische klepstoters

sind kort maken mijn kleppenm een heel irritant tikkend geluid
ik heb al rotzooi in mijn blok gegooid voor de hydrolische klepstoters te smeren.

hierna is het een paar dagen weg geweest.

Maar zo gauw ik langer dan 5 min in de file sta en als ik normaal rijd onder de 3000 toeren dan beginnen ze weer wat ik dan ook doe het gaat niet weg zelf niet als ik dan een keer stevig doortrap.


weet iemand een oplossing hiervoor. ik heb namelijk gehoord dat het een mazda trekje is

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Klepstoters

Post by Marcel Smeding » Thu Apr 09, 2009 8:23 am

begin eerst eens met een oliewissel, meestal is dat al voldoende. je zou ook nog aan een motorflush kunnen denken, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
kobbie
Junior Racer
Posts:219
Joined:Mon Feb 13, 2006 10:15 pm

Re: Klepstoters

Post by kobbie » Fri Apr 10, 2009 11:59 am

Nog oliedruk genoeg?
Inderdaad verse olie kan iets doen.
ex 626 coupe 1983 1.6 glx
ex 626 coupe 1988 2.0 glx
Fiat coupe SOLD!!!
Xedos 1995 2.0 V6 in Running
Het is een mazda geworden!!!

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Klepstotershttp://www.mazda626forum.nl/posting

Post by Crowbar » Fri Apr 10, 2009 12:17 pm

wat voor olie (viscositeitsindex) zit erin en hoe lang al? en wanneer is je filter vor het laatst vernieuwd?
verbruikt ie veel olie of juist niet?
motorolie is dè vloeistof om die klepstoters te smeren, wat je erbij gooit is misschien om schoon te maken, maar smeren doet je olie.. als die er echter niet komt (bovenin je blok) omdat je filter verstopt zit, je pomp verrot is/aanzuigzeef dicht, of juist te dun is (als hij er al lang in zit kan ie verdunnen met benzine. ik weet niet hoe je de auto gebruikt, maar veel koude starts doen benzine op je cilinderwand condenseren die daarna met je olie mengt..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Jeroen81
beginner
Posts:18
Joined:Wed Mar 18, 2009 12:49 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: Klepstoters

Post by Jeroen81 » Mon Apr 20, 2009 8:19 am

Hij gebruikt bijna geen olie en een oliewissel heeft ie pas gehad.

verder is het zo als de klepstoter & kleppen dan ook herrie maken dan komt het geluid boven het geluid van de sportuitlaat uit.

Echt een traktor is er jaloers op ik begin langzaam mijn vertrouwen in mijn autotje te verliezen ik heb namelijk een tijd geleden had ik een topic geplaats over het feit dat mijn auto af en toe schokt en stoot.

Ben inmiddels erachter wat dit is het is ook een van de klepstoters die zig op dat moment vult met olie en dan verlies ik even een van mijn cylinders.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Klepstoters

Post by Marcel Smeding » Mon Apr 20, 2009 8:58 am

Jeroen81 wrote:Hij gebruikt bijna geen olie en een oliewissel heeft ie pas gehad.

verder is het zo als de klepstoter & kleppen dan ook herrie maken dan komt het geluid boven het geluid van de sportuitlaat uit.

Echt een traktor is er jaloers op ik begin langzaam mijn vertrouwen in mijn autotje te verliezen ik heb namelijk een tijd geleden had ik een topic geplaats over het feit dat mijn auto af en toe schokt en stoot.

Ben inmiddels erachter wat dit is het is ook een van de klepstoters die zig op dat moment vult met olie en dan verlies ik even een van mijn cylinders.
Dan kunnen het nog maar 2 dingen zijn, toch een tekort aan oliedruk of een of meerdere hydraulische kleplifters is/zijn stuk.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Klepstoters

Post by Crowbar » Mon Apr 20, 2009 10:58 am

Jeroen81 wrote:Hij gebruikt bijna geen olie en een oliewissel heeft ie pas gehad.

verder is het zo als de klepstoter & kleppen dan ook herrie maken dan komt het geluid boven het geluid van de sportuitlaat uit.

Echt een traktor is er jaloers op ik begin langzaam mijn vertrouwen in mijn autotje te verliezen ik heb namelijk een tijd geleden had ik een topic geplaats over het feit dat mijn auto af en toe schokt en stoot.

Ben inmiddels erachter wat dit is het is ook een van de klepstoters die zig op dat moment vult met olie en dan verlies ik even een van mijn cylinders.
en welk genie heeft dàt uitgevonden? (die kan je er dan vast ook van af helpen) het hoort namelijk zo te zijn dat ze vullen tòt de speling weg is.. niet verder!
en als je klep dus open blijft staan zou je backfire of ploffen in je uitlaat krijgen, denk ik zo..

als het getik boven je sportuitlaat uitkomt zou ik het elders gaan zoeken: eerder je drijfstangen of kantelende zuigers..
of pingelt ie misschien heel erg (als je over tractors (dieselen) begint..
wat(en waar) tank je? euro 95, 98, merk of tango/tinq?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Klepstoters

Post by Marcel Smeding » Mon Apr 20, 2009 12:26 pm

Hij verbruikt weinig olie zegt ie, dan kun je kantelende zuigers wel uitsluiten, denk ik.
Idem voor de drijfstanglagers, tegen de tijd dan die zodanig versleten zijn dat ze lawaai gaan maken, dan is het blok ook aardig ver heen.
hydraulische klepstoters kunnen een hoop lawaai maken als ze geen olie hebben, zoveel dat mensen gaan omkijken van wat is dat voor een barrel!! :-D
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Klepstoters

Post by Crowbar » Mon Apr 20, 2009 8:50 pm

Marcel Smeding wrote:Hij verbruikt weinig olie zegt ie, dan kun je kantelende zuigers wel uitsluiten, denk ik.
Idem voor de drijfstanglagers, tegen de tijd dan die zodanig versleten zijn dat ze lawaai gaan maken, dan is het blok ook aardig ver heen.
hydraulische klepstoters kunnen een hoop lawaai maken als ze geen olie hebben, zoveel dat mensen gaan omkijken van wat is dat voor een barrel!! :-D
dan hebben jullie mijn gasventielen nog niet gehoord... maar goed dat die GW aardige demping in de motorkap heeft hangen, maar sorry voor de :offtopic:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Jeroen81
beginner
Posts:18
Joined:Wed Mar 18, 2009 12:49 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: Klepstoters

Post by Jeroen81 » Mon May 18, 2009 7:30 am

Het mysterie is opgelost:

Helaas is mijn aut o overleden:


al die tij d dat de wagen schokte en stoekte

heeft hij af en toe op drie cylinders gelopen

ik ging dan ook naar mijn werk toen ik spontaan een dikke rookwolk achter me zag en mijn auto spontaan nog maar op 2 cylinders ging rijden
na mijn werk ben ik naar mijn monteur gered om hem na te laten kijken

ik had water bij mijn bougies staan dat duidt op een kapoote kop pakking na nader onder zoek was dit ook het geval. ik heb nieuwe bougies geplaats maar dit had geen effect

dus als ik hem nu wil maken zal ik en mijn koppakking moeten vervangen en bougiekabels verdelerkap en rotor. los hiervan was mijn motor ook toe aan een niewue distrubutie riem.

dit alles staat nog los van het feit van de rammelende klepstoters

Helaas is dit alles het mij niet waard om te reparen.
Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.

hoogstwaarschijnlijk een GF.

Bedankt voor alle steun op het GE forum.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Klepstoters

Post by Crowbar » Mon May 18, 2009 12:37 pm

Jeroen81 wrote:Het mysterie is opgelost:

Helaas is mijn aut o overleden:


al die tij d dat de wagen schokte en stoekte

heeft hij af en toe op drie cylinders gelopen

ik ging dan ook naar mijn werk toen ik spontaan een dikke rookwolk achter me zag en mijn auto spontaan nog maar op 2 cylinders ging rijden
na mijn werk ben ik naar mijn monteur gered om hem na te laten kijken

ik had water bij mijn bougies staan dat duidt op een kapoote kop pakking na nader onder zoek was dit ook het geval. ik heb nieuwe bougies geplaats maar dit had geen effect

dus als ik hem nu wil maken zal ik en mijn koppakking moeten vervangen en bougiekabels verdelerkap en rotor. los hiervan was mijn motor ook toe aan een niewue distrubutie riem.

dit alles staat nog los van het feit van de rammelende klepstoters

Helaas is dit alles het mij niet waard om te reparen.
Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.

hoogstwaarschijnlijk een GF.

Bedankt voor alle steun op het GE forum.
ah, je had waterslag of pingelen door waterdamp in je cilinder!

DÀT klinkt als een tractor boven een sportuitlaat uit!
Last edited by Crowbar on Mon May 18, 2009 8:19 pm, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Barry Smits
Mazda 626 Lord
Posts:1300
Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
Location:Nieuwegein

Re: Klepstoters

Post by Barry Smits » Mon May 18, 2009 7:49 pm

Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.
hoogstwaarschijnlijk een GF.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een GF heeft dezelfde motoren lijn als de GE.
Trust me, I know what I'm doing.

Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Klepstoters

Post by Crowbar » Mon May 18, 2009 8:22 pm

Barry Smits wrote:
Maar geen zorgen er komt wel weer een nieuwe 626 maar geen GE.
hoogstwaarschijnlijk een GF.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar een GF heeft dezelfde motoren lijn als de GE.
maar dan zònder hydraulische kleppenketsers.. :-D dus, mits goed afgesteld hoor je die koud altijd een beetje, en warm niet meer..
als je ze koud niet hoort moet je gaan meten en ws stellen..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Jeroen81
beginner
Posts:18
Joined:Wed Mar 18, 2009 12:49 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: Klepstoters

Post by Jeroen81 » Mon May 25, 2009 11:40 am

:-o

ik weet dat de gf & GH dezelfde motoren hebben.

ik ga gewoon voor een jongere met minder kilometers
ik blijf dus wel bij de 626 ik vind het gewoon goede auto's
ik laat me niet ontmoediggen door een beetje pech aan mijn GE
het zal wel nog even duren voordat ik de centen bij elkaar heb, dus tot die tijd moet ik maar wat rond tuffen in de honda civic :lame: van mijn vriendin.

User avatar
hiking cow
Ervaren Racer
Posts:542
Joined:Tue Jun 07, 2005 4:02 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:sweetlake

Re: Klepstoters

Post by hiking cow » Wed May 27, 2009 1:56 pm

Het blijft tobben met die kleppen
Mijn kleppen moeten gewoon nog met de hand gesteld worden en dat heb ik dan al een paar keer gedaan. Ook de olie is laatst nog ververst... Ze tikken echter nog steeds.
Ik leer er maar mee leven.
Hiking cow,

Terrano II 2.4
626 GV 2.0i '93 rip
626 GV 2.0i '94 rijdt waarschijnlijk de komende 25 jaar nog ergens in een bananenlandje rond...

Post Reply