Vraagje over tikkende kleppen.....

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
User avatar
tijntjuh1986
beginner
Posts:11
Joined:Tue Jan 27, 2009 12:45 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Vraagje over tikkende kleppen.....

Post by tijntjuh1986 » Thu Jul 09, 2009 8:12 pm

Beste mensen!

ik heb al een tijdje last van tikkende kleppen in de motor!

ik gebruik zelf altijd Kroon Oil 15w40.....
maar nu is mij verteld door iemand, dat als ik er 5w40 in gooi, dat het tikken dan minder word of zelfs weggaat??
ik heb dus geen idee of 5w40 beter is dan 15w40??
kan iemand mij misschien vertellen welke olie ik moet gaan gebruiken? nu is het dus 15w40
maar het schijnt dus dat het met 5w40 minder moet zijn, of zelfs weg moet zijn.......
of misschien een simpele andere oplossing??

Gr Martijn :)

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Re: Vraagje over tikkende kleppen.....

Post by coppe218 » Thu Jul 09, 2009 9:20 pm

Je hebt hydraulische klepstoters die werken pas goed als je de juiste olie gebruikt en die ook tijdig ververst. Bij een oudere auto kunnen de klepstoters ook defect zijn. Waar je sowieso mee moet beginnen is de olie verversen met een dunnere olie. Voorgeschreven is zelfs een 5w30 met een ford-spec: F913. Grote kans dat het tikken minder wordt. Is dit niet het geval dan zijn er waarschijnlijk 1 of meerdere klepstoters defect.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
tijntjuh1986
beginner
Posts:11
Joined:Tue Jan 27, 2009 12:45 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Vraagje over tikkende kleppen.....

Post by tijntjuh1986 » Thu Jul 09, 2009 9:53 pm

Guido,

bedankt voor je bericht!
ik heb er dus sinds 2 dagen 5w40 in zitten.....
en ik heb nog geen getik weer gehoord, dus neem aan dat dit dan de goede olie is??

wat houdt de 5 van 5w40 en de 40 van 5w40 precies in dan??

Gr Martijn :)

User avatar
coppe218
Mazda 626 Lord
Posts:1223
Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Venray

Re: Vraagje over tikkende kleppen.....

Post by coppe218 » Fri Jul 10, 2009 7:30 am

Het getal voor de w geeft een indicatie voor de dikte van de olie in koude toestand, het achterste getal geeft een indicatie van dikte bij 100 graden. Hierbij moet worden aangetekend dat het getal zelf geen viscositeit weergeeft zoals een iso vg specificatie (gebruikt in de industrie), maar slechts een bereik. HIerdoor kan er alsnog een groot verschil zitten in de dikte van een xw40 bij hogere temperaturen. Wat ook meespeelt bij het tikken van hydraulische kleppen: je gebruikte eerst een multigrade, nu gebruik je minimaal een semi-syntheet, maar zelfs vermoedelijk een vol-syntheet. Deze heeft ook nog extra eigenschappen zoals het schoonmaken en houden van het systeem.

Guido
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987

User avatar
Bassel
Easy driver
Posts:29
Joined:Sat Feb 17, 2007 8:02 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Berlicum

Re: Vraagje over tikkende kleppen.....

Post by Bassel » Sun Aug 02, 2009 12:19 pm

Heb hier zelf ook last van gehad. Tot twee weken geleden.
Ik kocht mijn auto met tikkende kleppen (mijn broer gaf aan dat dit geen problemen zou geven.)
Inderdaad nooit problemen gehad maar vond het wel Irritant. ongeveer een jaar geleden overgestapt
op andere olie 0w40 voor amg modellen van mercedes. Let op hier word het niet minder van maar hebben een reinigend
effect. Twee weken geleden olie filter vernieuwd en 15w40 eringestopt. Sindsdien geen tikkende klep gehoord.

Tot nu toe dus perfect.

Gr,

Bassel
MAZDA 626 GE GLX 1993 2.0I-16V (ME)
MAZDA 626 GV GLX 1991 2.2-12V EX ARIE (DE VROUW)
Ex MAZDA 323 BG LX 1991 1.3-16V (now in Africa)

User avatar
balkanboy
Junior Racer
Posts:214
Joined:Sun Mar 28, 2010 9:11 am
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: Vraagje over tikkende kleppen.....

Post by balkanboy » Fri Apr 02, 2010 11:58 am

ik heb het ook wel gehad als je lang statiorner staat te draaien ,ze hebben een kker de olie pomp vernieuwd en ging jaren goed ,maar ik maak mij daar geen zorgen om
Image

Post Reply