Abs + rembekrachtiger

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
r-obert
Easy driver
Posts:37
Joined:Thu Jan 08, 2009 12:22 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Almere
Abs + rembekrachtiger

Post by r-obert » Thu Jul 16, 2009 9:28 am

Goedendag

Ik heb een klein probleem, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb sinds kort dat heel af en toe mijn abs lampje gaat branden en ook af en toe dat mijn rem bekrachtiger wegvalt, na een paar keer intrappen doet deze het weer. Maar abs lampje gaat pas uit na het uitzetten van de motor en opnieuw starten. dit alles is gebeurt sinds mijn dynamo een piek spanning heeft geleverd en is gesneuveld, heb er een nieuwe dynamo ingehangen, en na 2 weken dat alles goed werkte begint het verhaal van mijn ABS en rembekrachtiging weer. Heb een 626GE xerxes.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Abs + rembekrachtiger

Post by Marcel Smeding » Thu Jul 16, 2009 10:04 am

Piekspanningen vind je electronica nooit lekker, waarschijnlijk zal er dan ook wel wat overleden zijn en anders op het punt van overlijden staan.
FFF bij de dealer laten uitlezen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

r-obert
Easy driver
Posts:37
Joined:Thu Jan 08, 2009 12:22 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Almere

Re: Abs + rembekrachtiger

Post by r-obert » Fri Jul 17, 2009 9:34 am

Ik heb hier en daar nog eens na gevraagd en de storing zou ook kunnen zijn van een lekke vacuüm slang, dit heb gister allemaal gecontroleerd
en er zaten er een paar tussen die niet helemaal lekker waren, dus heb gister bijna alle slangen vervangen door silicone slangen.
blauw geeft wel een leuk effect in je motor 8)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Abs + rembekrachtiger

Post by Crowbar » Fri Jul 17, 2009 1:28 pm

r-obert wrote:Ik heb hier en daar nog eens na gevraagd en de storing zou ook kunnen zijn van een lekke vacuüm slang, dit heb gister allemaal gecontroleerd
en er zaten er een paar tussen die niet helemaal lekker waren, dus heb gister bijna alle slangen vervangen door silicone slangen.
blauw geeft wel een leuk effect in je motor 8)
ja, maar doet het ook wat? je rembekrachtger hoort los van je abs of andere regelsystemen te werken, en werkt op... vacuüm ja.. maar kan wel zijn dat je abs-lampje gaat branden als je vacuümtekort hebt..
bij mijn GW kon ik het abs zelf uitlezen, met het abs lampje dat knippercodes geeft als je in de daignosestekker de juiste verbinding maakt dit staat in de werkplaatsdocumentatie
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

r-obert
Easy driver
Posts:37
Joined:Thu Jan 08, 2009 12:22 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Almere

Re: Abs + rembekrachtiger

Post by r-obert » Fri Jul 17, 2009 3:29 pm

Crowbar wrote:
r-obert wrote:Ik heb hier en daar nog eens na gevraagd en de storing zou ook kunnen zijn van een lekke vacuüm slang, dit heb gister allemaal gecontroleerd
en er zaten er een paar tussen die niet helemaal lekker waren, dus heb gister bijna alle slangen vervangen door silicone slangen.
blauw geeft wel een leuk effect in je motor 8)
ja, maar doet het ook wat? je rembekrachtger hoort los van je abs of andere regelsystemen te werken, en werkt op... vacuüm ja.. maar kan wel zijn dat je abs-lampje gaat branden als je vacuümtekort hebt..
bij mijn GW kon ik het abs zelf uitlezen, met het abs lampje dat knippercodes geeft als je in de daignosestekker de juiste verbinding maakt dit staat in de werkplaatsdocumentatie
dat zou ik even moeten uitzoeken, ik heb ook geen vraagbaak handboek, die moet ik nog eens op de kop zien te tikken. en volgens mij kan ik ook niets aan mijn diagnoses stekker doen, of bedoel je een ander soort verbinding?

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Abs + rembekrachtiger

Post by Crowbar » Sat Jul 18, 2009 9:47 am

als je een diagnosestekker hebt, kun je daar, door 2 aansluitingen onderling door te verbinden (per systeem verschillend, dus alleen de juiste aansluitingen, en dat staat in je boeken) ook wonderen mee verrichten:

op mijn 323 kon ik door zo'n doorverbinding en op 2 andere pinnetjes een led-tester (modern proflampje) aan te sluiten, dat ledje zien knipperen, en die knippert dan codes (47, inlaattemperatuursensor geloof ik)
in mijn huidige 626 doet het betreffende lampje voor het betreffende systeem dat: draadje tussen de juiste 2 pinnen in diagnosestekker, contact aan met voet op de rem, en je abs-lampje gaat knipperen en dan wordt het tellen: lange puls is tiental, korte is enkeltal, dus bijvoorbeeld _ - - - was 13, abs-sensor rechtsachter
(dat vind je dan weer in tabellen, die ook in de boeken staan)
maar als je de verkeerde aansluitingen pakt kan je de hele boel opblazen, dus goed opletten en nooit gokken!
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply