Homokineten al weer kapot?

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 8:21 am

Allen,

Ik heb een goed half jaar geleden beide homokineten aan de wielzijdes vervangen. (beiden kanten van de wagen de buitenste dus)

Echter na vorige week een flinke nachtvorst te hebben gehad is er iets flink mis.

Het tikken in de bochten is weer terug. Echter zijn er nu meer problemen als alleen tikken, en is het tikken erger als voordat ik ze een half jaar geleden verving.

Flink tikken dus in een bocht met koppel, zowel voor als achteruit.
Tijdens flink optrekken tikken, en zoekerig/onrustig gedrag
Tijdens afremmen op de motor bij wat hogere snelheden (100+) begint de hele voorkant te stuiteren alsof er flinke bult op mijn rechter band zit, wat niet het geval is.

Iemand hier nog tips wat dit precies is? Aangezien de homo's me erg vreemd lijken, maar zeker niet onmogelijk.
En tips om preciezer het defecte deel vast te stellen zijn ook welkom.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by mad man » Tue Jan 12, 2010 12:06 pm

Hmm zou denken aan schokbrekers stuiteren onrustig rijgedrag :idea: :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 1:35 pm

Maar door de schokbrekers kan je toch niet het tikken in de bochten krijgen? En echt dat tikken waarvoor ik de homokineten dus vervangen had. Wat na vervangen ook weg was, tot vorig weekend.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Crowbar » Tue Jan 12, 2010 2:35 pm

1)had je de hele as/binnenste en buitenste homokineten vervangen?
2)het juiste vet erin gedaan? (mijn eerste vermoeden als het bij kou verkeerd gaat: oud, met water vervuild vet of te "hard"?)
3)heb je, als je alleen wielzijde hebt vervangen, deze wel "in lijn" gemonteerd? de tripode aan de binnenkant (bakzijde) moet (officieel) gelijk liggen met de 3 kogels van de buitenste homokineet.. anders gaat ie mank lopen (vergelijk het met een cardanas met kruiskoppelingen die je een 1/8 slag draait (kan niet maar stèl)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 2:46 pm

1) Ik had alleen de buitenste homokineten vervangen. Er was toen ook geen reden om de binnenste te vervangen.
2) Ik neem aan van wel, ik heb het bijgeleverde vet er in gedaan, en ik ga er van uit dat als je een set koopt, dat het dan ook de goede materialen zijn.
3) Ok, deze is nieuw voor me. Hier heb ik nooit eerder iets over gehoord of gelezen, ook stond dit niet op het papiertje wat er bij zat. Zou dit het probleem in 1 nacht kunnen veroorzaken? En ook aan beide kanten van de wagen?
En hoe zou ik makkelijk kunnen zien hoe de binnenste staan?

Ik weet nagenoeg zeker dat het ergens in de aandrijflijn moet zitten. Aangezien het alleen is als er op een manier kracht van de motor bij is. (zowel optrekken als afremmen op de motor, maar dus niet bij normaal remmen).

Mochten jullie trouwens nog andere ideeen hebben, of dingen waarvan jullie zeggen kijk er ff naar, of test het eens, dan hoor ik die natuurlijk ook graag. Ik ben namelijk erg tevreden met me wagentje, en wil deze eigenlijk nog wel een tijdje behouden.

Owja, net een reactie terug van de leverancier, ik kan 2 nieuwe buitenste homokineten halen, ik betaal dan 1 als borg, breng de oude 2 terug na montage van de 2 nieuwe, deze gaan dan terug naar hun leverancier om nagekeken te worden. Zijn ze inderdaad defect, krijg ik mijn geld terug. Zijn ze niet defect, ben ik het geld van 1 homokineet kwijt. Opzich wel een redelijke regeling, echter betaal ik natuurlijk liever geen homokineet als dat niet nodig is.

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Casejunkie » Tue Jan 12, 2010 3:06 pm

wiellagers al gecontroleerd?
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 3:12 pm

Casejunkie wrote:wiellagers al gecontroleerd?
Gecontroleerd op speling, deze zat er geen tot zeer weinig op, binnen de marges volgens mij.

Mocht er nog iets anders aan gecontroleerd moeten worden hoor ik het graag.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Crowbar » Tue Jan 12, 2010 3:22 pm

ehhmm ik wil je pret niet bederven, maar heb dit ook een keer gezien bij een escort waar eht diff een béétje veel speling in de versnellingsbak had..
dat van die uitlijning moet ik ff opzoeken..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 3:27 pm

Crowbar wrote:ehhmm ik wil je pret niet bederven, maar heb dit ook een keer gezien bij een escort waar eht diff een béétje veel speling in de versnellingsbak had..
dat van die uitlijning moet ik ff opzoeken..
Ok, dat klinkt inderdaad niet leuk...
Trouwens nog nooit een kapot differentieel meegemaakt... Of van gehoord bij kennis enzo, behalven de crossers...

Hier heb ik zelf ook aan gedacht eigenlijk, dit omdat het op beide kanten tegelijk is ontstaan in 1 nacht tijd. Echter vanwege het homokineet geluid in de bochten (en hopen op iets anders) er snel van uit gegaan dat het daar zou zitten en niet in het differentieel. Is er trouwens een manier om een differentieel te testen/controleren, behalve alles wat er op zit vervangen?

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 10:24 pm

Ok, even een kleine update.

Ik heb net gebruik kunnen maken van een verwarmde en goed verlichte schuur, en dus het een en ander een beetje kunnen bekijken.

Hier mijn bevindingen, ik weet echter niet of ik er vrolijker van word.

1 Bij beide voorbanden kan ik de band ongeveer 2mm (buitenkant band 185 65 15) bewegen voordat de as mee draait (gevoeld tussen de 2 homokineten in). Er zit dus weer speling op de buitenste homokineten, wat volgens mij niet hoort.
2 Als ik de wagen in zijn 1 zet en een kant omhoog krik (en de andere band dus geblokkeerd staat) kan ik een band ongeveer een cm of 4 aan de buitenkant draaien voordat ik niet meer verder kan, dit lijkt mij ook vrij veel, echter weet ik niet of dat dit normaal is ja of nee.
3 De linkerband kon ik een cm of 4 naar voor en achter bewegen, in eerste instantie dacht ik aan het wiellager, maar daar vond ik het erg veel voor, en hij liep mooi stil. Toen tussen de band door gekeken, zie ik heel de draagarm mee bewegen, deze beweegt dus in het scharnier punt, dat doet de andere kant niet.

Voor mijn gevoel (ik ben echter geen exper, maar een hobby-ist) zijn in ieder geval de buitenste homokineten weer kapot, echter mogelijk ook meer vanwege de grote vrije slag. Ik hoop echter dat iemand mij hier op kan corrigeren.
Verder zou ik zeggen dat het rubber in de draagarm, of mogelijk ook de draagarm defect is.
Ik hoor dus ook nogmaals graag jullie mening en/of ideeen.

cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by cave driver » Tue Jan 12, 2010 11:33 pm

eerst goed leze cave :-o
Last edited by cave driver on Tue Jan 12, 2010 11:38 pm, edited 1 time in total.

cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by cave driver » Tue Jan 12, 2010 11:37 pm

sorry ik had verkeerd gelezen je kunt je band 4 cm naar voor en achter bewegen zo zit dat dat zullen vast die rubbere bussen zijn ... en als je wiel 4 cm kan bewegen ... dat doet gekkuh dingen bij remmen en optrekken laat staan in de bochten ....
als die bussen vervangen worden in de draag arm kijk gelijk je stablisators rubber ook even na..


die Homokinet zal stuk zijn gegaan door die spelling in de bussen op de draagarm..
Last edited by cave driver on Tue Jan 12, 2010 11:43 pm, edited 1 time in total.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 11:42 pm

Foutje moet kunnen, ben ik blij dat ik meteen de melding krijg als ik mijn bericht plaats dat jij ook iets geplaatst hebt.

Ik zit nu alleen te twijfelen, draagarm vervangen of alleen de rubbers. Scheelt ongeveer 40 euro, en waarschijnlijk een hoop werk (en dus gevloek).

Maar over niet kunnen zien, dat is afhankelijk van waar je woont, en of je morgen avond tijd hebt ;)


Beiden homokineten (links en rechts wielkant dus) kapot doordat links de draagarm niet helemaal lekker is, vind ik ook een beetje vreemd...
Verder zijn de problemen die bij kapotte draagarm rubbers horen (tenminste het naar links/rechts trekken bij gas geven) pas begonnen na een aantal km met flink tikkende homokineten, dus welke het eerste kwam... Ik weet het zo net nog niet.
Last edited by AcE on Tue Jan 12, 2010 11:47 pm, edited 1 time in total.

cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by cave driver » Tue Jan 12, 2010 11:46 pm

die bussen gaan er niet gemakelijk er in ... het besten is ze er in persse met een persje.... anders voor 40 euries meer hele draagarm om gooie

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Tue Jan 12, 2010 11:53 pm

Op die manier weet ik tenminste ook zeker dat de fuseekogel enzo ook goed zijn de komende KM's
Niet nu het rubber vervangen, en volgend jaar de fusee...
Verder zijn het (naar horen zeggen) nog de originele fusee kogels en draagarmen/rubbers met haast 285K op de teller.

Vanwege die km stand weet ik dus ook niet echt wat ik er allemaal mee aan moet. Echter rijd (naja reed tot een weekje geleden) de wagen zo fijn.

En dan nog de dingen die er afgelopen 2 jaar aan gebeurt zijn...
Geheel nieuwe remmerij, nieuwe uitlaat (vanaf flexibele pijp tot achter), nieuwe lucht-massa meter, 4 nieuwe bandjes en velgen (had velg die krom was en wou toch een maatje groter (15 inch kan ik tenminste normaal een drempel nemen)) en dan nog het standaard onderhoud. Op de distributieriem na, die staat op as vrijdag gepland (laten doen voor de verandering)

Post Reply