Homokineten al weer kapot?

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Re: Homokineten al weer kapot?

Post by cave driver » Tue Jan 12, 2010 11:59 pm

nieuwe draag arm en fusee kogels zeker doen zekerz na zo veel km anders word het toch zeer snel apk afkeur ...
en doe ze gelijk alle 2 de kanten en ff op nieuw uitlijne.



maar waar gaan die Homokineten stuk aan zo snel dat vind ik echt wel verdacht ...

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Wed Jan 13, 2010 12:02 am

cave driver wrote:nieuwe draag arm en fusee kogels zeker doen zekerz na zo veel km anders word het toch zeer snel apk afkeur ...
en doe ze gelijk alle 2 de kanten en ff op nieuw uitlijne.
Als ik ze inderdaad ga vervangen, hoort laten uitlijnen er zeker bij.
Ik zit alleen nog een beetje in mijn maag met het totale prijskaartje...

2 draagarmen a 140 dus 280
2 homokineten (vallen onder garantie)
distributieriem +/- 200 voor riem laten vervangen (rollen niet)
Eventueel nog die extra speling, waar die ook vandaan zou mogen komen...

Aan de andere kant, het is zo'n fijne wagen...


En die 2 homokineten, naar wat ik tot nu toe van verschillende mensen begrepen heb, echter wat er waar van is weet ik niet...

Het kan zijn dat het vet bevroren is geraakt, of dat het vet vocht aan had getrokken wat bevroren is geweest.
Het was namelijk de desbetreffende nacht -21... Ook al zou je zeggen dat het daar wel tegen zou moeten kunnen.
Echter is het meteen de ochtend na die kou raak. Terwijl ik daarvoor 450Km non stop gereden had zonder ook maar iets van problemen...

cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by cave driver » Wed Jan 13, 2010 12:13 am

als die bevroren is geweest was die vast gevroren toen je s'morgen bent gaan rijden en dan zal die zeer zeker schade hebben aangericht ...
maar er zit nieuw vet in dat zouw net vocht weghouden ... en er zitten toch as hoezen omheen... zitten die goed vast dat daar minmaal vocht door kan

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Wed Jan 13, 2010 12:22 am

Ok, misschien een uitleg hoe het ging.

dikke 450Km gereden, bij hotel aangekomen.
Wagen geparkeerd, dekje op de voorruit, lekker warm (was ondertussen al -12) de hotel kamer in (na inchecken enz)
S'ochtends goed vroeg wil ik wegrijden.
Start, in zijn achteruit, slaat de wagen af (ja herinner ik me net ook pas, eerder nog niet over na gedacht, en totaal geen aandacht aan besteed en dit afgedaan aan een gastank die goed ver leeg was)
Opnieuw starten, maar nu op benzine blijven rijden.
Stukje achteruit, begin te sturen om de kont naar links te laten gaan, hoor ik bij het gas geven een licht getik
Bij de bocht erna die naar rechts was ff goed opgelet, en ja hoor tikt ook.
Bocht naar links parkeerplaats af, ja hoor ook al tikken.

Dit was echter nog redelijk zacht, je hoorde het ook alleen als je er echt op lette.
20km verderop geparkeerd, dagje disney in (ja het is in frankrijk gebeurt (misschien ook niet slim een jap in frankrijk;) ))
S'avonds rij ik weer weg (let op het vroor nog steeds, nu echter iets van -6) nu was het tikken al weer wat erger.

En vanaf dat moment is het dus echt iedere rit merkbaar erger geworden. Vandaar dat het (in mijn ogen) ook wel iets met de kou te maken moet hebben.

Verder zitten de hoezen er inderdaad om heen, en zijn ze voor zo ver ik kan zien niet gescheurt (zitten er net een half jaartje op). Ze zitten vast met die meegeleverde metalen klemringen.

cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by cave driver » Wed Jan 13, 2010 12:27 am

ik zal je zegguh ik denk .....
vast gevroren en mee gaan rijden en is die stuk gegaan .... dat denk ik er over .....Homokineten vast gevroren en mee gaan rijden ... dan krijg je gecrust vet met ijs wat tussen je kogels in zit . dat de wagen af sloeg zal zijn geweest dat die vast zat gevrore op die assen .wat ik echter wel vreemd vind maar bij -21 kan ik vrijwel niet over mee prate....

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Wed Jan 13, 2010 12:33 am

Vreemd vind ik het ook, echter niet compleet uit te sluiten ben ik bang. Aan de andere kant, die dingen worden over de hele wereld verkocht, dan zou dit over de hele wereld problemen moeten leveren, aangezien er meer dan genoeg landen zijn waar het nog kouder wordt.

Nu is dan nog maar de vraag of de rest geen schade heeft...

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by mad man » Wed Jan 13, 2010 1:12 pm

Ff een replay over de dif een mede club lid van de formule323club had een slip party en is met z'n wiel hard tegen een stoep rand aan gekomen zo dat o.a ook z'n draag arm krom was en die heeft hij toen vervangen en ff later bleek ook dat z'n dif kapot was gegaan door die schade wat eerst niet te merken was aan de wagen :(

Dit zou een oorzaak kunnen zijn waar door een dif kapot kan gaan :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Crowbar » Wed Jan 13, 2010 1:33 pm

ik zei niet dat HET DIF kapot was, maar de lagers waar het tussen draait hadden teveel speling (en dan gaan diff en bak uiteindelijk ook wel verrot ja) maar was ongetwijfeld van iemand die niet zachtzinnig met haar (ja, dat weet ik iig zeker, sorry dames) koppeling omsprong..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Wed Jan 13, 2010 1:40 pm

Maar hoe zou ik het diff (en de lagers dus) kunnen testen/controleren dan?
Nakijken (als dit lukt) kan natuurlijk nooit kwaad.

En ik ga (voor mijn gevoel tenminste) redelijk zuinig met de auto om. Echter wil ik in bochten (en bij stoplichten) nog wel eens redelijk doortrekken. Echter nooit tot aan slippen toe, tenzij het zoals nu goed glad is, dan kan ik nog zo voorzichtig doen als ik wil, het gebeurt toch wel zo nu en dan...

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Crowbar » Wed Jan 13, 2010 1:48 pm

als jij al speling op je draagarmen en assen voelt lijkt me toch dat dat eerder de oorzaak is, maar je kunt kijken of je de (en dat is alleen links zo trouwens, rechts zit op een tussenas) homokineet aan bakzijde abnormaal veel kunt kantelen ten opzichte van zijn hartlijn.. (en dan zweet er ook al bakolie langs)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by mad man » Wed Jan 13, 2010 4:04 pm

Crowbar wrote:ik zei niet dat HET DIF kapot was, maar de lagers waar het tussen draait hadden teveel speling (en dan gaan diff en bak uiteindelijk ook wel verrot ja) maar was ongetwijfeld van iemand die niet zachtzinnig met haar (ja, dat weet ik iig zeker, sorry dames) koppeling omsprong..

Sorry ik gaf alleen als voorbeeld aan hoe het kapot kan gaan :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Wed Jan 13, 2010 6:23 pm

Ok, net een 2e handse draagarm opgehaald.
Ik moet alleen de fuseekogelhoes om zetten, want die hadden ze geen meer.
En aangezien die van mij er een half jaar geleden op is gezet ga ik er van uit dat ik die wel over kan zetten.
En anders morgen er nog snel eentje halen indien nodig.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Crowbar » Thu Jan 14, 2010 2:06 pm

een 2e hands draagarm.. en hoe weet je dat die wel goed is? zet dan de rubbers en fuseekogel nieuw in /op je eigen draagarm als je euries wil besparen.. dan weet je tenminste dat het goed zit.. (alleen als je het zelf doet, laten doen zou te veel arbeid kosten) die hoezen gaan jaren mee dus dat zal wel gaan: maak ze wel schoon: voor hetzelfde geld zitten er "splinters" van je kapotte homokineten in en kan je overnieuw beginnen..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by AcE » Fri Jan 15, 2010 12:00 am

Zeker weten dat die goed is doe ik niet...
Echter als ie niet goed is betalen hun alle kosten die ik er extra door ga maken.

Verder is degene die ik heb gekregen volgens hun max een jaar of 2 oud.
Hij ziet er ook nog erg mooi uit, net niet nieuw...

Verder scheelt het iets meer dan 100 euro, wat ook niet mis is. Dat kan dan mooi in mijn d-riem gestoken worden. Deze is ook bijna aan de beurt...

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Homokineten al weer kapot?

Post by Marcel Smeding » Fri Jan 15, 2010 10:27 am

Crowbar wrote:1)had je de hele as/binnenste en buitenste homokineten vervangen?
2)het juiste vet erin gedaan? (mijn eerste vermoeden als het bij kou verkeerd gaat: oud, met water vervuild vet of te "hard"?)
3)heb je, als je alleen wielzijde hebt vervangen, deze wel "in lijn" gemonteerd? de tripode aan de binnenkant (bakzijde) moet (officieel) gelijk liggen met de 3 kogels van de buitenste homokineet.. anders gaat ie mank lopen (vergelijk het met een cardanas met kruiskoppelingen die je een 1/8 slag draait (kan niet maar stèl)
een homokineet kun je niet vergelijken met een kruiskoppeling.
Bij het gebruik van een kuiskoppeling, krijg je wisselende omtreksnelheden van de uitgaande as, daarom moet je altijd een 2de kruiskoppeling gebruiken waarvan de uitgaande as exact in lijn ligt met de ingaande as van de eerste koppeling, om die wisselingen in omtreksnelheid op te heffen.
Een kruiskoppeling, kun je daarom ook helemaal niet gebruiken voor stuurbewegingen, want dan zou je auto heftig gaan stuiteren in de bochten.
Bij een homokineet heb je geen last van het bovengenoemde fenomeen, dus als die iets verdraaid zit ten opzichte van de binnenste tripode koppeling, dan heb je daar geen nadelige gevolgen van.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Post Reply