Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by AcE » Wed Feb 24, 2010 12:32 am

Ok, nu heb ik dus het volgende probleem, na net 2.000KM probleemloos gereden te hebben, rijd ie nu niet meer (zelfstandig).

Om een of andere reden, welke ik nog niet gevonden heb, doet de startmotor niks meer. Duwt iemand de wagen aan rijdt de wagen wel gewoon.
Ik hoor alleen maar relais tikken in de fuse box bij proberen te starten. Verder blijft het helemaal stil.
Nu is dus mijn vraag of iemand nog tips heeft om hem (misschien) weer werkend te krijgen, of waar het fout zou kunnen zitten.
Ook met betrekking op de moeilijke bereikbaarheid van de startmotor zijn tips welkom, dit aangezien ik niks kan meten omdat het hele inlaat systeem in de weg zit, en dit nog eens extra vol gepropt is met de gas installatie

Owja nog iets, ik heb de afgelopen paar maanden wel eens (1 op de 50 ritten ofzo) gehad dat de startmotor voor me gevoel wat moeilijker rond ging, net alsof de accu te leeg is, wat niet het geval was, echter hier nooit bij nagedacht aangezien de wagen altijd wel startte.

Graag weer jullie advies bij dit probleem.

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by NiBB-it » Wed Feb 24, 2010 2:36 am

Altijd bagger als ie niet wil werken. Maarja hij kan altijd kapot gaan. Koolborstels verslijten, de pin zit vast, of hij heeft gin zin meer

In de Lounge las ik dat je wagen al 285.xxx had gelopen is de startmotor al eens eerder op de wagen vervangen?

Als je een houten balkje langs de lpg leidingen af kan krijgen via een zij opening en deze op de startmotor en op de uiteinde met een hamertje klopt kan de startmotor los komen

Probeer te kijken of alle kabels nog zijn aangesloten. Als er een kabelschoentje kapot is of toch vreemd genoeg iets anders los zit doet ie ut ook niet. Het is effe fijn chirurgen werk voor het vast te maken of vervangen.

Veel succes
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by Crowbar » Wed Feb 24, 2010 8:23 am

doet hij het ook (niet) als je er startkabels en een andere auto aan hangt?
als alleen je relais tikt (ratelt? *) dan is het eerder je accu (omdat je ook al aangeeft dat hij af en toe moeite had)
*of is het tik-aan, tik-uit?
die aanhoudende kou kan je accu genekt hebben? (heb er zelf een maand geleden preventief een nieuwe in gehangen omdat ie ook zwakker werd)
NiBB-it wrote: Probeer te kijken of alle kabels nog zijn aangesloten. Als er een kabelschoentje kapot is of toch vreemd genoeg iets anders los zit doet ie ut ook niet. Het is effe fijn chirurgen werk voor het vast te maken of vervangen.
Veel succes
maak hierbij de min van je accu los! je zal niet de eerste zijn die een steeksleutel in zijn handen gebrand krijgt of erger..
(polshorloge met metalen bandje om)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by AcE » Wed Feb 24, 2010 8:31 am

Was het maar de accu, maar helaas.
Deze is afgelopen half jaar 2 maal vervangen geweest.
De eerste was niet helemaal goed (lade zeer slecht bij), de 2e wel. De verklikker hierop geeft aan dat deze nog goed is.

Verder helpt proberen te starten met een andere auto ook niet, dit was het eerste wat ik probeerde, omdat ik dacht dat het de accu was.

Het is helaas ook geen zoemen van een relais (tikken/ratelen) het is echt een tik aan bij seutel naar start positie, en een tik uit bij terug draaien. Echter komt dit geluid wel uit de fuse-box, en volgens mij niet van de startmotor. Daar blijft het akelig stil.

Is het niet zo dat de start-motor pas aan slaat als de bendix naar buiten staat? Als dit namelijk zo is komt deze ook niet naar buiten toe, tenminste ik hoor het niet. Ik zou haast zeggen dat ie een start-onderbreker heeft, wat (voor zover ik weet) niet het geval is aangezien hij nog wel aan te duwen is.

De onderhouds geschiedenis van de start-motor weet ik niet. Het kan best zijn dat die ooit vervangen is, kan ook goed van niet.
Dus ja de koolborstels kunnen best versleten zijn, of het start relais... Ik kom er alleen met geen mogelijkheid bij, voor zover ik zie.


Er op tikken via een stok heb ik geprobeerd, kan die stok er echter niet goed voor krijgen. Der zit een of andere flexibele pijp achtig iets voor, en dan nog de gasleidingen en de retour koel-vloeistof van mijn verdamper. Op zon moment is gas echt "Minder prettig"

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by AcE » Wed Feb 24, 2010 2:36 pm

Ok, vandaag maar de middag vrij genomen.
Net op mijn gemak alle lucht inlaat "zooi" tot aan het gasklephuis weg gehaald.
Nu kun ik net de start-motor zien.
Eerst maar eens testen of het relais wat er op zit spanning krijg.
Ja, mooi deze heeft spanning, wat aan de lage kant (10v) maar dat kan ivm de kabel-lengte contacten enz.

Stekkertje er maar af, auto op contact
Kabeltje aan de startmotor en deze aan de plus van de accu met een ampere meter er tussen.
Hmm, dat valt tegen, ik had meer verwacht, 0,5A, maja het is een relais dus het kan wel.

De start-motor is nu wat meer vrij en bekrachtigd, de auto zelf staat aan, eens er tegenaan tikken met een schroevendraaier. He, de stroom verandert.

Ok lange pijpsleutel er tegenaan, en maar met de hamer op de sleutel slaan. De stroom heeft nu uitschieters tot 2A.
Ok, nu een goede "harde" tik. He de start-motor tikt terug en zoemt een keertje.
Dan maar ff paar keer slaan, en dan ja hoor, de motor start in eens.

Ok, hij loopt wel rot, maar das normaal (geen luchtfilter, lucht massa meter)
Auto uit, kabel los van de accu, en de start-motor weer normaal aangesloten.
Keer normaal starten, en ja hoor, hij doet het weer, en nu hoor ik de start-motor ook een paar sec na-rollen (uitdraaien) zodra ik de sleutel op contact zet.
Verder lijkt het wel of de start-motor in eens meer vermogen heeft??

Nu rest mij dus nog 2 vragen aan jullie.
Kan het inderdaad zijn dat de start-motor nu ineens meer vermogen kan leveren?
En nu hij het weer normaal doet, blijft hij het ook normaal doen dan? Of is dit maar een tijdelijke oplossing.

Zo, dat was het kortste middagje sleutelen tot nu toe. Nu maar hopen dat ik geen slecht nieuws krijg op me 2e vraag ;)

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by NiBB-it » Wed Feb 24, 2010 5:03 pm

Image

De startmotor wordt met het starten naar buiten uitgeschoten dat de tandwielen op het vliegwiel komen en zo de motor ronddraaien.
Lukt dit niet zal de startmotor niet draaien, want dan heeft het toch geen zin.
Meestal gebeurt dit dat het mechanisme zich iets gevuld heeft met vuil van de koppelingsplaat wat zich heeft afgezet of door slijtage. Door eens erop te kloppen zet zich dit iets anders en de kans bestaat dat de krans met starten weer naar buiten schiet. Dit kan vrij lang goed gaan (collega van mij heeft dit al 1.5 jaar en moeten alleen om de zoveel tijd eens een klopje erop te geven)

Ik zou dit even zien als een goed wonder en het laten zoals het is met af en toe eens een kloppie te geven en het geld wat nu even uitgespaard is gebruiken voor dit euvel op later tijdstip toch eens te repareren als het weer/situatie zich iets verbeterd heeft.
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by Crowbar » Wed Feb 24, 2010 5:17 pm

of je trekt hem er eens onder vandaan, stukje uit elkaar, borstelt hem schoon met een goekope kwast (of perslucht, maskertje op) en doet wat motorolie op (lager)punten die bij demontage droog vettig waren en zet het weer in elkaar.
ik heb dit, plus het vervangen van de doorverbindcontacten van het intrekrelais naar de motor zelf ooit eens gedaan bij een charade van een kennis van mij (contactje 1 euro per stuk bij de startmotor- en dynamoboer) en ze kon weer verder (ding rijdt nòg, staat inmiddels 4 ton op!)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

cave driver
Junior Racer
Posts:146
Joined:Sat Jul 11, 2009 12:34 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by cave driver » Thu Feb 25, 2010 10:13 am

ken ook auto's waar je hem ff in versnelling zet en ff er mee duwde .. en dan starte de start moter ook weer... maar volgens mij heeft die auto vaker dat probleem dat die bus helemaal ovaal slijt of soms nog erger, waar die in valt als die naar buiten schiet .. en als die vast zat ff in versnelling voor en achter uit .... maar jah uitstel van je doodvonnis is dat gewoon .. heeft onderhoud nodig ...

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by AcE » Thu Feb 25, 2010 12:32 pm

Crowbar wrote:of je trekt hem er eens onder vandaan
Nou dat was dus mijn opzet. Dat heb ik ook geprobeerd.
Echter, vertel mij dan maar eens hoe ik hem er uit krijg.
Ik kan er met geen mogelijkheid fatsoenlijk bij komen, of ik doe iets fout.

Mijn complete lucht inlaat/inlaat-spruitstuk/gas installatie/injectoren enzo zitten in de weg.
En van onder af zit er nog meer in de weg voor zover ik kan zien.

Dus als je tips hebt.. Graag!
Ik wil hem namelijk gerust eens flink onder handen nemen, keer compleet schoon maken, koolborstels vervangen, wat nieuw smeersel er in, indien mogelijk het relais enzo een opknapbeurtje geven... Echter moet ie er dan wel uit kunnen...

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by Casejunkie » Thu Feb 25, 2010 1:44 pm

Bij de GD is het het makkelijkste om hem te verwijderen via de onderkant. Ik denk dat niet heel veel anders zal zijn bij een GD.

Bij een GD kan ik intussen een startmotor binnen 15 minuten vervangen als alles klaar ligt ;)
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by Crowbar » Thu Feb 25, 2010 2:12 pm

ik zei toch ONDER vandaan ;-)
heb je het al eens van onderaf bekeken?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by AcE » Thu Feb 25, 2010 2:27 pm

Ik heb op de grond liggend van onderen gekeken,op die manier kom ik er zeker niet bij.
Mogelijk dat het op een brug wel lukt, alleen heb ik die luxe helaas niet ;)

Als ik er van onder naar kijk zit er een mooie grote stalen balk in de weg, mogelijk dat op een brug men zich er net iets anders voor kan manouvreren waardoor het wel te doen is.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by Crowbar » Fri Feb 26, 2010 12:37 pm

schuin opzij, vanaf de kant van het oliefilter?
volgens het werkplaatshandboek van de GF/GW moet die langsbalk er ook onder vandaan en moet het luchtfilterhuis er ook af (?) maar dat lijkt mij wat overdreven..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

AcE
Junior Racer
Posts:166
Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Leende / Berkel en rodenrijs

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by AcE » Fri Feb 26, 2010 2:02 pm

Als het vanaf onder gaat hoeft de filter enzo er denk ik ook niet af.
Echter zal die balk er denk ik wel af moeten, anders kom je er (voor zover ik kan zien) echt niet bij.
Maar ik kan het mis hebben.

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Jaja, het is weer zover, nu de startmotor kapot?

Post by Crowbar » Fri Feb 26, 2010 2:19 pm

AcE wrote:Als het vanaf onder gaat hoeft de filter enzo er denk ik ook niet af.
Echter zal die balk er denk ik wel af moeten, anders kom je er (voor zover ik kan zien) echt niet bij.
Maar ik kan het mis hebben.
ik zei ook niet dat het filter er af moet, je moet daar làngs../die kant op..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply