Koude startproblemen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden
Koude startproblemen

Post by general.failure » Tue Aug 17, 2010 9:12 am

Hoi,
Ik heb een 626GE van '93 en 493.000 op de teller (LPG). Ik heb m al 11 jaar en tot nu toe kon ik met wat hulp mijn karretje prima rijdend houden. 150.000km geleden zelfs het motorblok gewisseld, en bewezen dat een 2.0 past i.p.v. een 1.8 :)
Maar de laatste paar weken ben ik minder blij: de koude start is absoluut belabberd. Ik moet een paar keer minstens een halve minuut doorstarten eer de motor op benzine wil lopen. in die tijd reageert de motor totaal niet. pas na 2 of drie keer proberen begint er leven in te komen en start hij met veel gepruttel.
Dan moet ik de motor zeker een halve minuut stationair laten lopen (1500rpm) en dan heeeeeel voorzichtig gas bij geven tot 3500rpm, en dan loslaten, waarna hij op gas overspringt. En dan loopt hij als een trein. Starten met een warme motor is geen enkel probleem.

Wat ik al gedaan heb
- al 3 verschillende lambda sondes
- al 3 verschillende airflow meters
- Verschillende temperatuur sensors (de achterste, die aan de computer gekoppeld is)

Hij heeft pas een grote beurt gehad, incl distributie riem, verdeler, rotor, bougies. De bougiekabels zitten er ongeveer 50.000km op.
Op benzine heeft hij altijd een beetje onregelmatig gelopen maar aangezien ik op LPG rijd is dat alleen de eerste km van bewang.

Aangezien een airflowmeter nogal eens kapot gaat door een LPG backfire heb ik in het verleden (TIP) een kapotte genomen en in plaats van het glazen buisje een kabel gesoldeerd met daar aan een potmeter. Als die op ongeveer 10ohm staat start hij normaal redelijk, en kan ik op zoek gaan naar een vervangend onderdeel. (wel een 30W potmeter, want wordt nogal warm)

Maar deze keer helpt het echt maar gedeeltelijk en blijft hij slecht starten.

Iemand enig idee?
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Koude startproblemen

Post by Casejunkie » Tue Aug 17, 2010 9:19 am

Hoe blijft de auto lopen als je hem enkel op benzine houd en niet laat overspringen naar LPG?
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Tue Aug 17, 2010 9:25 am

Heel slecht. veel geknal en gepruttel. Als je gas geeft valt hij uit. Daar krijg ik echt medelijden van....
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Koude startproblemen

Post by Casejunkie » Tue Aug 17, 2010 9:47 am

Is bij de laatste grote beurt de benzine filter vervangen?
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Tue Aug 17, 2010 10:52 am

nee. Loopt op gas dus niet vaak nodig, en filter zit onder de gasklok, dus nogal een hoop werk om te vervangen. ik schat 100.000km geleden vervangen. Denk je dat die kaduuk is?

Op t moment de gasklep uit elkaar gehaald, maar die is sinds de vorige revisie (50.000km) nog redelijk schoon, dus daar zal t niet aan liggen.
Misschien moet ik de benzinefilter idd maar eens vervangen. Dank voor je tip. ik hou je op de hoogte
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Koude startproblemen

Post by Casejunkie » Tue Aug 17, 2010 11:40 am

Nouja het zou een goede kans zijn.

Juist omdat hij zo weinig op benzine rijd en zolang geleden vervangen is. Mijzelf kennende; ik reed altijd met een bijna lege benzine tank op LPG rond. Maar juist die laatste rest benzine is meestal juist de vuilste.

Verder rijd de auto goed op LPG, dus ontsteking, luchtmassameter en lamba staan daardoor niet hoog op het lijstje bij mij als verdachten.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Koude startproblemen

Post by Crowbar » Tue Aug 17, 2010 11:41 am

Casejunkie was me voor:
misschien al te laat, maar toch vaker op benzine rijden, en nu injectorreiniger in je tank gooien, en/of met bijv Shell v-power voltanken
heb je altijd maar een bodempje benzine aan boord of toch minimaal een kwart tank volgens de meter?
als dit niks doet moet je benz. systeem verder nagekeken denk ik: pomp/filter, injectoren, drukregelklep?
ik rij ook op gas, maar voor "onderhoud" eens in de zoveel tijd even trappen op benzine (van de vakantie stukje de sleurhut getrokken op benzine, ook om verschil te voelen (weinig ;-))
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Tue Aug 17, 2010 12:11 pm

injectorreiniger: 10.000km geleden gebruikt.
Benzine: Ik tank altijd 3/4 vol en vul als het lampje af en toe brandt. Op het moment is de tank meer dan half vol en een paar weken geleden nog een halve tank op benzine gereden, omdat ik geen tijd had om te tanken.

luchtmassameter en lambda doen volgens mij niet mee op gas. (Pre-G3 Koltec installatie) Ik had ooit zo'n stappenmotortje er tussen zitten die het signaal van de lambda sonde gebruikte, maar die is al jaren geleden overleden. Gewoon een smoorventiel voor in de plaats gekomen. Merk je niks van, alleen boven de 150kmh is het op. En dat mag toch niet...

De drukregelklep: waar zit die?
Dat is toch niet het zelfde als de gasregelklep? die heb ik juist uit elkaar gehad en schoongemaakt. Geen verbetering, alleen nu de accu leeg. Hij start steeds slechter. balen.

PS: Benzinefilter is helaas pas morgenvoroeg beschikbaar.
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Koude startproblemen

Post by mad man » Tue Aug 17, 2010 12:35 pm

Geen lekje in de benzine aanvoer dat de leiding bij stil staan weer leeg loopt :idea:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Tue Aug 17, 2010 3:33 pm

Ik neem aan dat je dan toch een plasje benzine of minimaal continue bezinedamp moet ruiken? dat is niet t geval.
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: Koude startproblemen

Post by mad man » Tue Aug 17, 2010 5:43 pm

Met terug lopen hoef dat niet persee :roll:
Als er een lekje zit aan het eind van het brandstof traject dan loopt de brandstof terug als de motor stil staat naar de tank en tijdens het rijden hoef je de dampen niet te ruiken door de rijwind
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

rene
beginner
Posts:18
Joined:Sat Oct 17, 2009 4:56 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Koude startproblemen

Post by rene » Tue Aug 17, 2010 6:56 pm

Hallo,
je lambdasonde doet niets tot +/-300 graden dus dat kan het probleem niet zijn,je luchtmassameter werkt op benzine wel gelijk mee bij de koude start,dus daar zou een het probleem in kunnen zitten.

Wat ik denk is dat je brandstof druk klep op de inpuitgallerij lekt,dit is het kleine membraam doosje met een onderdruk slang erop,stel je voor dat deze lekt komt er via het mebraam brandstof via het onderdrukslangetje je inlaat in hierdoor krijgt de motor brandstof die er niet moet zijn.

Ik zou als eerste dat slangtje los halen en kijken of daar brandstof uitloopt en of dat deze nat is van de brandstof,zo ja dat is het mebraam lek en moet deze vervangen worden.

Het brandstof filter geloof ik niet in als het filter ver dicht zit merk je het meest bij meer toeren ,meer toeren meer brandstof nodig.

Ik lees graag van je wat het resultaat is.

Succes .
Gr.....René

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Tue Aug 17, 2010 10:59 pm

Lambda sonde: als die kapot is, start hij toch ook slecht?

flow meter al met 3 verschillende exemplaren getest (met compleet glazen temperatuur opnemer) dus de kans dat die kapot is acht ik klein.
Dat membraam, is dat dat ronde dingetje dat net in de weg zit als je de gasklep-bekrachtiger wil losschroeven?
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Koude startproblemen

Post by Crowbar » Wed Aug 18, 2010 9:41 am

general.failure wrote:Lambda sonde: als die kapot is, start hij toch ook slecht?
nee dus:
rene wrote:Hallo,
je lambdasonde doet niets tot +/-300 graden dus dat kan het probleem niet zijn,je luchtmassameter werkt op benzine wel gelijk mee bij de koude start,dus daar zou een het probleem in kunnen zitten.

Wat ik denk is dat je brandstof druk klep op de inpuitgallerij lekt,dit is het kleine membraam doosje met een onderdruk slang erop,stel je voor dat deze lekt komt er via het mebraam brandstof via het onderdrukslangetje je inlaat in hierdoor krijgt de motor brandstof die er niet moet zijn.

Ik zou als eerste dat slangtje los halen en kijken of daar brandstof uitloopt en of dat deze nat is van de brandstof,zo ja dat is het mebraam lek en moet deze vervangen worden.
Als dit zo was, blijft dat op gas ook problemen geven

Het brandstof filter geloof ik niet in als het filter ver dicht zit merk je het meest bij meer toeren ,meer toeren meer brandstof nodig.
maar veel brandstof is ook bij koude start van kracht

Ik lees graag van je wat het resultaat is.
ik ook

Succes .
Gr.....René
Als je gewoon een waaigasinstallatie hebt kan het ook nog valse lucht zijn, dit kun je met gas nog compenseren door hem rijker af te stellen. (op benzine verzuipt ie dan)
heb dit ook met mijn eerste auto op gas (eskrot 1.4 uit 88) gehad: op gas liep ie prima, maar neit echt zuinig, op benzine hield ie in en verdunde de olie (oliepeil steeg als je lang op benzine reed)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

rene
beginner
Posts:18
Joined:Sat Oct 17, 2009 4:56 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: Koude startproblemen

Post by rene » Wed Aug 18, 2010 11:36 am

general.failure wrote:Lambda sonde: als die kapot is, start hij toch ook slecht?

flow meter al met 3 verschillende exemplaren getest (met compleet glazen temperatuur opnemer) dus de kans dat die kapot is acht ik klein.
Dat membraam, is dat dat ronde dingetje dat net in de weg zit als je de gasklep-bekrachtiger wil losschroeven?
Hallo,
Een lambdasonde is een zuurstof rest meter,deze met dus de rest zuurstof in de uitlaat gassen ten opzichte van de buiten lucht.
dit doet hij om het brandstof mengsel te kunnen bij regelen omde motor lambda 1 waarde te draaien.(1kg brandstof op +/- 15kg lucht)
Bij koude motor is het zaak dat de motor verhoogd stationair gaat draaien , bij injectie motoren doen ze dit door de luchtomloop bij het gasklep open te zetten en meer brandstof in te spuiten(dus lambda 1 is dan geen spraken)

Het mebraam zit aan het einde van je inspuitgallerij ik dacht aan de bak zijde,niet die klep gelijk los halen alleen het vacuumslangetje los halen voor controle.

let op ik zeg niet dat dit het probleem is,ik denk dit alleen daar je de juiste brandstof kwealiteit in de tank heb en dat de motor op gas goed draait en loopt en ik denk zelfs als je tijdens het rijden op de snelweg b.v. over zou schakelen op bezine dat de motor ook goed zou lopen??

Nogmaals Succes.

Gr.....René

Post Reply