Koude startproblemen

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden
Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Thu Aug 19, 2010 9:59 am

Update:
Ik heb gisteren een nieuwe benzinefilter geplaatst, en ook nog dat membraam dat boven op de moror bij het schutbord zit (met die oranje, groene en blauwe pijlen) eens schoon gemaakt. Na wat pulken met een ijzerdraadje kwam er rotzooi uit.
Ik heb mijn oude motor bewaard, dus dacht ik een reserve exemplaar te hebben, maar daar was helaas een pijpje van afgebroken.

Vanmorgen startte hij wat beter, maar nog altijd niet goed.
Ik ga een dezer dagen naar de sloop om een ander exemplaar op te halen.

Het lijkt er dus op dat het vacuum systeem de boosdoener is.
Zijn er in dat opzicht nog andere dingen waar het fout kan gaan?
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Sat Aug 21, 2010 12:23 pm

de andere vacuum solenoid (zo schijnt dat ding te heten) van mijn reserve motor gerepareerd, door het pijpje er weer aan te plakken met secondenlijm en te verstevigen met een plastic blokje: hij start nu weer heel redelijk, dus komende week op zoek naar een wat jonger exemplaar. Mijn reservemotor had er ook al 385.000km op zitten.

Bedankt voor de goede tips allemaal!
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

User avatar
general.failure
beginner
Posts:22
Joined:Fri Aug 13, 2010 6:38 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:t zuiden

Re: Koude startproblemen

Post by general.failure » Fri Aug 27, 2010 11:45 am

Vraag me niet hoe het kan dat ik vorige week een paar keer redelijk kon starten, maar daarna was het weer hopeloos. Ik had het nogal druk afgelopen week dus dat was elke morgen en avond op de tanden bijten en mijn mazda'tje flink mishandelen om te kunnen starten.

Eergisterennacht zat ik nog even te browsen op internet en kwam ik eregens een artikeltje tegen (oops, link kwijt) waarin gezegd werd dat je de lambda sonde ook LOS kon koppelen... Daar had ik nog niet aan gedacht! Direct geprobeerd, en je raad het al: hij start bij de eerste keer!
Gisteren 3 koude starts gehad, en geen problemen meer.

Dat betekent dus dat ik ACHTER ELKAAR 3 defecte lambda sondes van (verschillende) autoslopen gehad heb! Op zo'n manier krijg je inderdaad rare diagnoses en word je radeloos!

Een defecte sonde kan dus een te hoog of een te laag signaal afgeven, wat het motormanagementsysteem helemaal in de war brengt. Een niet aanwezig signaal wordt in het managementsysteem gedetecteerd en er wordt met een gemiddelde waarde (noodprogramma) gewerkt, waardoor je gewoon kunt starten. Dat zal misschien niet het meest zuinige zijn, maar aangezien ik toch op LPG rij, zullen die paar start-kilometers me ook niet arm maken.

Mijn pre-G3 koltec installatie had vroeger een geregelde smoorklep met een stappenmotortje, dat geregeld werd met een klein computertje met o.a. het signaal van de lambdasonde als ingang, maar die is al jaren geleden vervangen door een simpele, vast instelbare smoorklep. (en nu gaat mijn bakje niet meer harder dan 160km/h)

Wat ik wel ga proberen: http://www.UNI-FIT.de/Artikel_OX+104.html
Voor 47 euro + 10 euro verzendkosten een NIEUWE universele sonde. Het enige dat je moet doen is zelf de oude stekker er aan zetten, maar stekkers heb ik hier zat.
Aangezien ik al 25 tot 35 euro betaald heb voor exemplaren op de sloop, is dit toch zeker een goed alternatief, zeker omdat je 2 jaar garantie krijgt.

Zo zie je maar weer dat je het af en toe niet zo ver hoeft te zoeken en dat simpelweg loskoppelen soms al helpt. je moet er alleen wel aan denken :oops:
Trotse bezitter van een Mazda 626-GE '93 (LPG) met MEER DAN een half miljoen km op de teller!!! Net ingereden dus....:-)

Post Reply