Jaja weer een probleem, code 15 en 17
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Zou een garage misschien meer kunnen uitlezen dan ik?
Ik kan namelijk alleen de ten-ground en led methode gebruiken. Ik weet niet of de garage meer kan?
Ik kan namelijk alleen de ten-ground en led methode gebruiken. Ik weet niet of de garage meer kan?
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ik weet dat de regelgeving rond de apk gaat veranderen per 1-mei dan moeten auto's bij de apk door iedere garage uit gelezen kunnen worden op storingen
Tja ik hou me eigen bezig in een garage maar ik ben geen monteur dus dit gaat nu ff boven mijn pet
Tja ik hou me eigen bezig in een garage maar ik ben geen monteur dus dit gaat nu ff boven mijn pet
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Wordt een duur geintje dan... Aangezien er voor zo ver ik weet geen enkele scanner is die alles uit kan lezen...mad man wrote:Ik weet dat de regelgeving rond de apk gaat veranderen per 1-mei dan moeten auto's bij de apk door iedere garage uit gelezen kunnen worden op storingen
Tja ik hou me eigen bezig in een garage maar ik ben geen monteur dus dit gaat nu ff boven mijn pet
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ja ik weet het maar je doet al heel veel met verloopkabels
http://issuu.com/toolspecial/docs/tools ... layout.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://issuu.com/toolspecial/docs/tools ... layout.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Die scanner ken ik inderdaad. En kan ook goedkoper halen volgens mij.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Ja de garage waar ik me bezig houd is ook nog zoekende naar de juiste
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Mijn GW heeft (nog) geeneens OBD1.. dus ik betwijfel of een GE dat al heeft..AcE wrote:Die scanner ken ik inderdaad. En kan ook goedkoper halen volgens mij.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.
(zou tijdens de GF/GW-generatie ingevoerd zijn volgens Mazda monteur die me ooit hielp)
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Crowbar wrote:Mijn GW heeft (nog) geeneens OBD1.. dus ik betwijfel of een GE dat al heeft..AcE wrote:Die scanner ken ik inderdaad. En kan ook goedkoper halen volgens mij.
Echter, voor zover ik begrepen heb, werkt deze niet met obd1, waar veel van onze mazdas gebruik van maken.
(zou tijdens de GF/GW-generatie ingevoerd zijn volgens Mazda monteur die me ooit hielp)
Wat heeft jou gw dan?
mijn mx-6, 626 en 121 hebben/hadden OBD1.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
ja, en (nogmaals) mijn GW van 98 heeft nog geeneens OBD I..AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#OBD-I" onclick="window.open(this.href);return false;
"# 1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars sold in the United States.
# 2001: The European Union makes EOBD mandatory for all gasoline (petrol) vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC [1])."
in amerika was OBD II al verplicht in '96, en in Europa wordt OBD (1) pas in 2001 verplicht..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Wat heeft jou gw dan volgens jou?Crowbar wrote:ja, en (nogmaals) mijn GW van 98 heeft nog geeneens OBD I..AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#OBD-I" onclick="window.open(this.href);return false;
"# 1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars sold in the United States.
# 2001: The European Union makes EOBD mandatory for all gasoline (petrol) vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC [1])."
in amerika was OBD II al verplicht in '96, en in Europa wordt OBD (1) pas in 2001 verplicht..
Want volgens mij zit er gewoon een van de vele obd1 varianten in...
Heb je onder de motorkap of ergens bij het stuur een diagnose stekker zitten?
Tevens praten we in europa over eobd, wat een modernere variant is dan obd2...
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Wat jij zegt, klopt wel, als ik in het werkplaatshandboek kijk van m'n mx, dan heb je de gebruikelijke diagnose stekker onder de motorkap, maar er zou ook een aansluiting onder het dashbord zitten, bij de pedalen.AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
Heb de mijne ook even uit gelezen via de led methode, code 46. VRIS solenoid2 werkt niet, fff doorgemeten en idd. kapot.
werkt toch wel mooi dat diagnose systeem. Morgen fff naar de sloop een ander solenoidje halen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Je moet iets van een diagnose stekker hebben onder de motorkap, dat kan niet anders.Crowbar wrote:ja, en (nogmaals) mijn GW van 98 heeft nog geeneens OBD I..AcE wrote:Vanaf 96 was odb2 verplicht. Mijn mazda is van 95 en nog net daar voor dus.
Hierop werd gebruik gemaakt van het ford systeem, wat een van de vele odb1 varianten is.
In de GE met odb1 zijn er 2 verschillende computers.
1 gebruikt ford eec-iv en de andere weet ik niet. Degene met eec-iv is degene waar een CEL in het dashboard zit.
Dat is tenminste wat een mazda dealer mij ooit vertelde.
..
Kan er simpelweg niet in dat mazda al in 92 a 93 (wellicht al eerder) een diagnose mogelijkheid heeft en daar plotseling in 98 mee stopt. OBD1 is er in meerdere varianten en het komt er simpelweg op neer, dat als je hem via de led methode kan uitlezen je een OBD1 diagnose systeem hebt.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
Hmm ik heb weer wat aangeslingerd
ik vraag me af hoe ik de mijne dan kan uitlezen en welk en waar er in zit
ik vraag me af hoe ik de mijne dan kan uitlezen en welk en waar er in zit
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Jaja weer een probleem, code 15 en 17
mad man wrote:Hmm ik heb weer wat aangeslingerd
ik vraag me af hoe ik de mijne dan kan uitlezen en welk en waar er in zit
Is niet zo moeilijk hoor. Je zoekt de diagnoste stekker op onder de motorkap, meetsal naast de zekeringenkast.
Die open je en verbind de contacten GND en TEN, door met bv. een paperclip.
Vervolgens neem je een moderne variant van de duspol (spanningszoeker die diverse spanningen aankan, dus geen multimeter) en die plaats je over de contacten FEN en B+, dan zet je de auto op het contact (stand II), dan gaat het lampje op de duspol 1x maal lang branden als alles goed is, blijft hij knipperen, dan word het pulsen tellen.
Lange pulsen zijn 10x, dus 10, 20, 30 enz. korte pulsen zijn 1, 2, 3 enz.
In mijn geval gisteren betrof dat dus 4 lange pulsen gevolgd door 6 korte pulsen wat code 46 maakt.
Je hoeft je niet te haasten, de codes worden herhaald zolang het contact aan blijft staan.
Hier staat het ook uitgebreid beschreven en de betekenis van de foutcodes, betreft hier wel de V6 motoren.
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=6878
Ik weet niet of de codes hetzelfde zijn voor de 323, mar de uitlees methode is zeker hetzelfde.
ECU resetten doe je door de - van de accu los te nemen en het rempedaal ten minste 20 seconden in te drukken.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)