GC vervangen, nu een V6

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen
GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Sat Aug 06, 2011 8:49 am

Daar ben ik weer.

Om tijdelijk toch te kunnen rijden, heb ik onlangs voor weinig geld via dit forum een leuke 626 gekocht.
Helaas is mijn kameraad die onderhoud voor me kan doen geblesseerd, dus wil ik hier alvast wat vragen.

Hopelijk kan iemand me een tip geven.

Ik rijd dus sinds kort in een 626 Xerxes, v6.
dik 270.000km op het klokje kun je wel merken, maar de motor loopt vrij goed.

Ik verwacht niks van de wagen aangezien ie me weinig kostte, is het wel een sport om 'm aan de gang te houden.

Ik ruik wat koelvloeistof onder de kap als de motor draait, dat lijkt me vast niet goed.
Aangezien de motorruimte aardig zit volgebouwd kan ik weinig lekkages ontdekken,
al zag ik wel dat er wat onder de auto uitlopen toen ik m van de parkeerplaats had afgereden.
Het kan een lek zijn van de waterpomp, maar aangezien ik schuimbelletjes krijg als ik de linkse radiateurdop eraf draai,
begin ik toch te twijfelen of er niet iets anders loos is.

Heeft iemand hier een suggestie?

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Arie » Sat Aug 06, 2011 10:24 am

maar aangezien ik schuimbelletjes krijg als ik de linkse radiateurdop eraf draai
Deze "schuimbelletjes" zouden kunnen ontstaan door een lekke koppakking.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Sat Aug 06, 2011 11:07 am

Dat zou flink balen zijn, kan het niet komen omdat er valse lucht in t systeem komt vanwege een lekke waterpomp?

User avatar
Piet
Mazda 626 Lord
Posts:2401
Joined:Thu Dec 05, 2002 8:45 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Piet » Sat Aug 06, 2011 12:46 pm

Rick340 wrote:Dat zou flink balen zijn, kan het niet komen omdat er valse lucht in t systeem komt vanwege een lekke waterpomp?
Dat is mogelijk natuurlijk, belangrijker is eerst dat je het lek vindt. Dit repareren en dan kijken hoe de rest zich houd.
Bmw 328i touring M-Edition

# 17 inch ac schnitzer breedset
# Intrax RS schroefset

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Sat Aug 06, 2011 11:19 pm

Dan moet de hele zaak uit elkaar want ik kan er zo niet bij :(
Lekker klusje

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3831
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by marcel » Sat Aug 06, 2011 11:55 pm

GC vervangen, nu een V6

Karakter hoor, gelijk weer een project auto op je nek.
wou ook graag 4ws, het klinkt allemaal als een mazda freak en dat klinkt goed.

Wou je graag even succes wensen met de XerXes
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Marcel Smeding » Sun Aug 07, 2011 8:14 am

bovenop het blok, naast de distributie, zit een vuldop voor je koelvloeistof, deze zit op een kunststof tussenstuk. Is deze niet gescheurd? Bij m'n mx-6 is dit ook al eens gerepareerd met iets epoxy achtigs. Meen me te herinneren dat dit vaker voorkomt bij deze motoren.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Sun Aug 07, 2011 10:06 am

Hoi Marcel,

Bedankt voor de tip, zal vandaag eens checken!

@ anderer Marcel: het is niet zozeer een project auto, meer een goedkoop aangeschaft vervoermiddel, tot de tijd dat ik iets anders leuks heb :-)

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Sun Aug 07, 2011 10:19 pm

Hoi Marcel

Ik heb gekeken, er zit geen kunsttof tussenstuk op de plek die jij beschrijft.
Het zit op een stuk aluminium.
Heb onder de auto de beschermkap er even af gehad, alles was daar zeik en zeiknat.
met n zaklampje kon ik zien dat het vrijwel zeker van de waterpomp af kwam.

Iemand ervaring met het vervangen van dat soort dingen op een V6?

User avatar
Herwin
Racer
Posts:449
Joined:Sun Dec 24, 2006 2:09 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Warffum

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Herwin » Tue Aug 09, 2011 11:48 pm

ja ik heb de distributie + waterpomp van mijn mx-6 gedaan
pomp wordt aangedreven door 1 van de multiriemen
mocht je een pomp bestellen let dan goed op welke er op jouw motorblok zit
er zijn 2 verschillende soorten namelijk
Auto's:

Nu -> 1992 Mazda Mx-6 2.5i v6
Nu -> 1996 Mazda Xedos 6 2.0i v6
Gehad:
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1992 Mazda Mx-6 2.5i
1992 Mazda 626 2.5i
1992 Mazda MX-6 2.5i
1997 Mazda 626 1.8i 16v
1995 Mazda 626 1.8i 16v LPG

User avatar
Piet
Mazda 626 Lord
Posts:2401
Joined:Thu Dec 05, 2002 8:45 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Piet » Wed Aug 10, 2011 1:09 pm

Ik kan de v6 wel dromen... 2x xerxes 2x xedos 6 1x 323f ba allemaal v6

2x waterpomp mogen vervangen en op 3 een nieuwe distibutie... mooi werkje ivm weinig ruimte.
Bmw 328i touring M-Edition

# 17 inch ac schnitzer breedset
# Intrax RS schroefset

User avatar
NiBB-it
Mazda 626 Lord
Posts:1409
Joined:Wed Jan 04, 2006 4:07 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Meerssen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by NiBB-it » Wed Aug 10, 2011 6:50 pm

Piet wrote:mooi werkje ivm weinig ruimte.
Altijd lekker...... vooral met zo een 323 met een 2,5l blok..... is ook goed voor schaafjes op je handen!
mazda 626 GT 2.0i 16V '91 Finish Line
[ex]mazda 626 2.0 12V '88
[parted]mazda 626 GT 2.0i 16V '88

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Thu Aug 11, 2011 8:59 am

Had al gezien dat het een krappe bedoeling is inderdaad :(

Zag ook dat de multiriem vol zat met scheurtjes, die is dus helemaal uitgedroogd.
Gelijk maar even vernieuwen.

Zal bij de dealer even informeren welke pomp ik hebben moet, dan weet ik zeker dat ik niet de verkeerde bestel :-)

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Marcel Smeding » Thu Aug 11, 2011 9:45 am

Van de week weer 1000km op de klok gezet, met de mx-6. Even een paar dagen naar luxemburg geweest, man wat een fijne wagen is dat. Vreemd genoeg veel comfortabeler dan m'n 626 hatchback. Zowiezo betere stoelen, maar vind het onderstel ook beter aanvoelen.
Gemiddeld verbruik van 1 op 12, dat met niet werkende lambdasensors (had de nieuwe nog niet binnen), moet nog wat beter kunnen dus, maar vind het zowiezo niet slecht.

De 626 maar eens laten uitlijnen denk ik en controleren op eventuele gebroken endlinks van de stabilisatorstangen.
Boven de 100km/h lijkt het net of je een lekke band hebt als je een bocht in gaat.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

Rick340
Banned
Posts:111
Joined:Mon Jun 20, 2011 7:35 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Hoogeveen

Re: GC vervangen, nu een V6

Post by Rick340 » Sun Sep 04, 2011 4:33 pm

Update:

Vandaag ging tijdens het rijden ineens de temperatuurmeter naar rechts, dus aan de kant !

Kort onderzoek leverde mij op dat het aan de distributiezijde loei en loei heet werd terwijl de linkse radiateurdop (aan de accuzijde) gewoon koud was.

conclusie: er wordt geen water rondgepompt: Waterpomp dus toch overleden?

Het thermostaatje, gaat ook niet werken, misschien wel hierdoor maar dat weet ik niet, want de kachel werd ook niet meer warm.

Ben maar voorzichtig terug naar huis gereden om verder geen schade aan te richten.

Heeft iemand ervaring met deze klussen? Ik dus niet :(

Locked