Motorbesturing

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
pubakha
Nieuw
Posts:4
Joined:Sun Feb 12, 2012 4:04 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Motorbesturing

Post by pubakha » Tue Feb 21, 2012 5:48 pm

Mijn zus heeft een 626 2.0 i GLX Hatchback Automaat, die (een kwartier na APK-keuring) niet meer aan de gang te krijgen is; de garage heeft een lekke condensator in het computerkastje geconstateerd. Krijgt voorin wel benzine op de leiding, maar slaat niet aan. Computer blijkt moeilijk te krijgen te zijn omdat het een automaat is. Kastje zit aan 3 gele stekkers en bij alle op de sloop gevonden computers zouden dit twee groene stekkers zijn ??
Komt zo'n probleem bekend voor? En vooral: wie weet de oplossing? Ze zit al 3 maanden zonder auto, dus....

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Motorbesturing

Post by Casejunkie » Wed Feb 22, 2012 12:35 pm

Beste pubakha,

Van welk jaar is de auto?

En heb jij de code die op het kastje staat? Ik heb namelijk de nodige ECU's liggen thuis mogelijk een juiste
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Motorbesturing

Post by Marcel Smeding » Wed Feb 22, 2012 12:42 pm

En anders de betreffende condensator vervangen. Die ecu's zijn nog opgebouwd uit ouderwetse componenten, dus dat moet niet al te ingewikkeld wezen.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Motorbesturing

Post by Casejunkie » Wed Feb 22, 2012 1:12 pm

Is er een makkelijke manier om te achterhalen of een condensator nog goed is Marcel? Zoja, hoe kom je er achter hoeveel farad een condensator is?

heb intussen al het nodige genodige gevonden.

Met een multimeter op "weerstand-doormeet-stand" kan je al een begin maken.
Zet je multimeter in het hoogste weerstands-meetbereik.

Kleine condensatoren: de meter moet al snel oneindig aangeven.
Grote condensatoren (elco's): eerst meet je een lage waarde die langzaam oploopt. Na verloop van tijd (afhankelijk van de capaciteit) moet hij ook oneindig aan gaan geven.
Uitgebreide manier: http://meettechniek.info/passief/capacitief.html
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

pubakha
Nieuw
Posts:4
Joined:Sun Feb 12, 2012 4:04 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Motorbesturing

Post by pubakha » Wed Feb 22, 2012 7:23 pm

Hallo Casejunkie. Dank voor je snelle reactie; ik heb het kastje opgehaald en erin gekeken; deel van de print is duidelijk nat geweest,dus het lek (!?) zal daar wel echt zitten! Condensator is overigens al wel vervangen. De auto is op kenteken (DS-JV-23)van febr 1992 en de computer is gemaakt door Mitsubishi Electric Co.(Jawel...) Onderdeelnummer is FS06 18 881C. Geel blok voor 3 stekkers over bijna de hele breedte. Hoop dat jullie me verder kunnen helpen....

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Motorbesturing

Post by Marcel Smeding » Wed Feb 22, 2012 11:08 pm

Casejunkie wrote:Is er een makkelijke manier om te achterhalen of een condensator nog goed is Marcel? Zoja, hoe kom je er achter hoeveel farad een condensator is?

heb intussen al het nodige genodige gevonden.

Met een multimeter op "weerstand-doormeet-stand" kan je al een begin maken.
Zet je multimeter in het hoogste weerstands-meetbereik.

Kleine condensatoren: de meter moet al snel oneindig aangeven.
Grote condensatoren (elco's): eerst meet je een lage waarde die langzaam oploopt. Na verloop van tijd (afhankelijk van de capaciteit) moet hij ook oneindig aan gaan geven.
Uitgebreide manier: http://meettechniek.info/passief/capacitief.html
Idd, en de capaciteit van de condensator staat er gewoon op in micro farad.
Maar als de garage heeft vastgesteld dat er een condensator overleden is, dan mag ik toch aannemen dat ze ook weten welke....
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

pubakha
Nieuw
Posts:4
Joined:Sun Feb 12, 2012 4:04 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Motorbesturing

Post by pubakha » Thu Mar 01, 2012 5:07 pm

Wat jammer nou dat er geen reacties meer komen ! Is iedereen nog in de schuur aan het zoeken naar mijn computertje, of heeft niemand het ? Laat ff weten, anders is er weer een Mazda minder op deze wereld!

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Re: Motorbesturing

Post by Casejunkie » Thu Mar 01, 2012 7:40 pm

Je hebt een GE ipv een GD dus ik ga je topic verplaatsen. Jouw type auto is van 1992 tot en met 1997 gemaakt.
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Motorbesturing

Post by Arie » Fri Mar 02, 2012 1:29 am

Wat jammer nou dat er geen reacties meer komen ! Is iedereen nog in de schuur aan het zoeken naar mijn computertje, of heeft niemand het ? Laat ff weten, anders is er weer een Mazda minder op deze wereld!

Sorry hoor Pubakha!

Even het volgende:

Feit: Je hebt je op 12 Februari 2012 geregistreerd als forumlid.

Feit: Vervolgens breng je op 21 februari een stelling+ vraag in dat jouw zus al 3 maanden zonder auto zit.
Feit: Een klein rekensommetje zegt ons dat het probleem al sinds november 2011 aanwezig is.( na een APK)

Feit: allerlei goedwillende forumleden gaan aan de slag met "jouw" probleem.

Feit: Als blijkt dat er na 1 week niet meer gereageerd wordt, schrijf jij dat er "anders is er weer een Mazda minder op deze wereld is ! "
Feit : zie Quote.

Als ik mij ergens druk over kan maken: :}=<: is dat er mensen op dit forum aanmelden die schijnbaar goedwillende forumleden moeten aansporen om problemen voor een ander op te lossen ???

Jouw probleem is al veel langer aanwezig. ( 3 maanden = 13 weken!!! )
Het lijkt mij verstandig om even af te wachten wat leden voor oplossing kunnen vinden.
Het gaat ze vast wel lukken, heb geduld.
Verder is het plaatsen van excuses in dit topic zeker op zijn plaats. :-D
Je hebt hier te maken met forumleden die Mazda een warm hart toedragen en graag alles aan het rijden willen houden. :D

Mocht je een "niet lopende 626 automaat " aanbieden....... wij hebben ook een vraag en aanbod afdeling.











wordt gekeken naar een oplossing.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

pubakha
Nieuw
Posts:4
Joined:Sun Feb 12, 2012 4:04 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Motorbesturing

Post by pubakha » Sun Mar 04, 2012 6:08 pm

Beste Arie,
Sorry voor de late reactie, maar ik ben een weekendje weg geweest; kan de beste overkomen.
Eerst even voor wat betreft jouw belangrijkste opmerking: ben het helemaal eens dat excuses in forums op zijn tijd zeker op zijn plaats zijn. Het lijkt erop dat ik hier en nu dik aan de beurt ben als jullie de vraag opvatten zoals jij zegt. Ik weet dat mensen die van oudere auto's hun hobby maken daar ook serieus mee bezig zijn; ikzelf doe dat met een stel Engelse fabrikaten, dus....
Feit is hier dat de betreffende garage inderdaad al zo lang bezig was om een oplossing te vinden, waarna begin februari het bericht kwam dat het niet ging lukken dus dat de 626 als overleden beschouwd moest worden :naar de sloop en iets anders kopen dus. Echter: de vorige (dat was wel een GD-automaat) hebben we binnen de familie ongeveer 22 jaar aan de praat gehouden en zuslief is ook aan de huidige weer ernstig gehecht geraakt.
Vandaar dat ik zo'n gevoel kreeg van 'dat lijkt me sterk dat niemand hier iets voor heeft' . De onderdelenlijn bracht geen reacties op en dus heb ik als laatste redmiddel jullie forum benaderd onder het motto 'als die het niet weten is er echt niks meer aan te doen'.
Je ziet dat we inderdaad allemaal altijd bezig zijn de problemen van een ander op te lossen....ik ben er ook zo een.
Mijn schijnbare haast kwam en komt voort uit mijn gevoel dat het voor zuslief nu wel welletjes is na 3 maanden winters openbaar vervoer. Pikante bijzonderheid is dat ze 72 is ! Geen lolletje dus.
Ik hoopte dus alleen van jullie als ervaringsdeskundigen te weten te komen of er iemand zo'n ding heeft liggen; als dat niet zo is weet ik dat het voor mij niet zoveel zin heeft daar verder naar te zoeken.
Als het anders is overgekomen: nogmaals excuus.

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: Motorbesturing

Post by Marcel Smeding » Sun Mar 04, 2012 6:40 pm

pubakha wrote:Beste Arie,
Sorry voor de late reactie, maar ik ben een weekendje weg geweest; kan de beste overkomen.
Eerst even voor wat betreft jouw belangrijkste opmerking: ben het helemaal eens dat excuses in forums op zijn tijd zeker op zijn plaats zijn. Het lijkt erop dat ik hier en nu dik aan de beurt ben als jullie de vraag opvatten zoals jij zegt. Ik weet dat mensen die van oudere auto's hun hobby maken daar ook serieus mee bezig zijn; ikzelf doe dat met een stel Engelse fabrikaten, dus....
Feit is hier dat de betreffende garage inderdaad al zo lang bezig was om een oplossing te vinden, waarna begin februari het bericht kwam dat het niet ging lukken dus dat de 626 als overleden beschouwd moest worden :naar de sloop en iets anders kopen dus. Echter: de vorige (dat was wel een GD-automaat) hebben we binnen de familie ongeveer 22 jaar aan de praat gehouden en zuslief is ook aan de huidige weer ernstig gehecht geraakt.
Vandaar dat ik zo'n gevoel kreeg van 'dat lijkt me sterk dat niemand hier iets voor heeft' . De onderdelenlijn bracht geen reacties op en dus heb ik als laatste redmiddel jullie forum benaderd onder het motto 'als die het niet weten is er echt niks meer aan te doen'.
Je ziet dat we inderdaad allemaal altijd bezig zijn de problemen van een ander op te lossen....ik ben er ook zo een.
Mijn schijnbare haast kwam en komt voort uit mijn gevoel dat het voor zuslief nu wel welletjes is na 3 maanden winters openbaar vervoer. Pikante bijzonderheid is dat ze 72 is ! Geen lolletje dus.
Ik hoopte dus alleen van jullie als ervaringsdeskundigen te weten te komen of er iemand zo'n ding heeft liggen; als dat niet zo is weet ik dat het voor mij niet zoveel zin heeft daar verder naar te zoeken.
Als het anders is overgekomen: nogmaals excuus.
Bel eens met mazda dealer van dieren in nieuwegein, vraag specifiek naar theo en leg hem je probleem voor, wellicht kan hij je verder helpen.

Als dat niets opleverd is dit wellicht nog een optie:
http://www.actronics.eu/nl/
of
http://nl.ecu-rc.com

en er zijn er nog wel een paar te vinden via google.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Motorbesturing

Post by Arie » Tue Mar 06, 2012 10:51 pm

@ pubakha,

Bedankt voor je duidelijke uitleg van de situatie.
Als er forumleden zich opgejaagd hebben gevoeld, zullen die de aangeboden excuses vast wel accepteren.
Het blijft lastig als je een Mazda in bezit hebt die niet loopt.( Dat zijn er niet echt veel )

Leuk dat je een GD- automaat lang aan de praat hebt weten te houden.
Dat je zus hier aan gehecht is geweest kan ik mij prima voorstellen.
Mijn Daily car is al jaren een GD automaat.

Hopelijk kunnen forumleden jou helpen met de GE.
Zelf heb ik alleen GD's en weet niet echt de specifieke zaken van jullie model.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

Post Reply