aircopomp

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
Post Reply
papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen
aircopomp

Post by papa » Tue Aug 28, 2012 7:14 pm

hallo allemaal, ik heb even wat hulp nodig. misschien willen jullie even meedenken.

Mijn airco is er mee gestopt. Toen ik het vanmiddag ontdekte reed ik op de snelweg met niet werkende airco met de knoppen te spelen om te zien of ik iets verkeerd deed of dat andere dingen van de ventilatie het ook wel/niet deden.

van de snelweg af met raampje open hoorde ik dat de motor een wat schraal geluid maakte, alsof ie niet gesmeerd loopt.

onder de kap gekeken bij thuiskomst en vond ook dat het wat rook naar... tja verbrand plastic of rubber? ik kon het niet helemaal thuisbrengen.
het schrale geluid leek wel van de airco pomp te komen, in ieder geval die richting.

zou ik iets van verschil moeten opmerken bij draaiende motor met airco uit / aan?

en gezien de geur en het geluid: kan ik er mee blijven rijden? anders moet ik morgen met de auto van mijn vrouw.

wie heeft er verdere diagnose tips?

alvast bedankt
Papa

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: aircopomp

Post by mad man » Tue Aug 28, 2012 7:44 pm

Aircopomp overleden :idea: :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: aircopomp

Post by papa » Tue Aug 28, 2012 8:38 pm

ja, was ik al bang voor, pomp 115 euro (asiaparts) zag ik, plus een uurtje werk als het daarbij zou blijven. maar dan dat hele airco gedoe; leeghalen, pomp monteren, onder druk brengen, afvullen,... 4 a 500 euro?

kan ik blijven rijden met een kapotte airco pomp? heeft dat misschien invloed op die aandrijfband? en dat weer op andere zaken?

papa

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: aircopomp

Post by mad man » Wed Aug 29, 2012 1:55 am

Ik weet niet hoe je riem loopt maar als je hem er af kan halen en dan de rest met een korte riem verder kan laten draaien is beter maar daar voor zou ik even een beter beeld er bij moeten hebben want ik weet even niet hoe en wat verder :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
finaldragons
Mazda 626 Lord
Posts:1810
Joined:Thu Dec 06, 2007 7:32 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Hilversum

Re: aircopomp

Post by finaldragons » Wed Aug 29, 2012 7:03 am

Effe doorrijden kan weinig kwaad zolang ie netjes draait.
Beste is omzeilen door de pomp te verwijderen en een simpel non airco rol te plaatsen.
Maar weet niet of die op de sloop te vinden zijn.
Wagon 2.2t 1993

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: aircopomp

Post by Crowbar » Thu Aug 30, 2012 10:42 am

Een non-airco-uitvoering heeft als het goed is gewoon een kortere riem en geen extra rol (dit gaat dan alleen maar ten koste van de grip op de andere poelies) dus kan je een non-aircoriem bestellen en de pomp erafschroeven (als ie al in de weg zit, anders laat je hem hangen)
als ie met uitgeschakelde airco stil is en niet stinkt/rookt draait de poelie goed vrij en is dat lager ook nog niet stuk en volsta je met niet je airco in te schakelen, wat je definitief kunt doen daar de airco-zekering te verwijderen (heeft Wegenwacht bij Hyundai Matrix van mijn schoonpa gedaan, waarna ik de ouderwetse V-riem, die alléén de airco aandreef, heb doorgeknipt, scheelde weer wrijvingsweerstand om niks)
een gewoon aircobeurtje (alles wat jij omschrijft) is misschien €70, nu moet dat in tweeën, dus laat het € 100 zijn?
al zal die aircoboer die pomp liever zelf leveren natuurlijk..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: aircopomp

Post by papa » Thu Aug 30, 2012 3:07 pm

nou allemaal bedankt voor de reacties.
ik ben naar de garage gereden vandaag: pomp is inderdaad de boosdoener.
naar aanleiding van alle reacties:
lawaai is zowel met airco aan of uit wat zou kunnen wijzen op iets met de poelie/lager
effe doorrijden kan dan wel kwaad want stel dat de poelie/lager kapot is kan er een andere kracht op de riem staan. Als de riem zou breken is niet te overzien wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

er zit nu een kleinere riem omheen dus zonder airco pomp.
vervangen door een tweedehands exemplaar raadt mijn garage met klem af. een nieuw exemplaar is rond de €500,-- plus arbeidsloon en het hele airco gedoe van leeghalen en vullen.

alternatief is alleen de poelie vervangen. de vraag is of die los verkrijgbaar zijn. Wie weet dat?

Papa

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: aircopomp

Post by mad man » Thu Aug 30, 2012 7:54 pm

Alleen een poelie vervangen heb je niets aan, het gaat om dat wat er net achter zit :roll:

En bij winparts heb je al een airco pomp voor de GE voor €350,- :roll: :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: aircopomp

Post by papa » Thu Aug 30, 2012 9:59 pm

waar het om gaat is er achter te komen of de pomp inderdaad van binnen kapot is, in het afgesloten airco circuit. Dan moet ie vervangen worden en daarmee heb je meteen het hele airco systeem te pakken. En daarmee heel veel bijkomende kosten. Dus als alleen het uitwendige van de pomp kapot is kan die pomp blijven zitten en misschien alleen het uitwendige gerepareerd worden terwijl het airco circuit niet wordt aangetast. Dat scheelt dan heel erg veel geld en gedoe.

@ Mad man: Bedoel je dat met 'wat er net achter zit' ? en zit dat in het luchtdichte gedeelte?

papa

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: aircopomp

Post by mad man » Fri Aug 31, 2012 12:14 am

Ja want een poelie is niet meer dan een wieltje waar de riem over loopt :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: aircopomp

Post by Crowbar » Fri Aug 31, 2012 11:41 am

aangezien er nu geen riem om de poelie van de pomp ligt kun je hem nu zelf makkelijk/goed met de hand controleren op speling en of zwaar/moeilijk draaien, gewoon met contact uit met de hand een slinger proberen te geven. ìn de poelie van je aircopomp zit een elektrisch bediende koppeling die de pomp meeneemt op het moment dat de airco inschakelt (de beruchte TIK die je bij het stoplicht ondertussen òveral om je heen hoort en dus ook uit je eigen auto) het zou ook kunnen dat deze koppeling niet meer goed is (de mijne geeft nu een rateltje bij stationair, maar als ik gas geef is dat weg, en ook als ik airco uit zet)
koelde jouw airco nog wel okee voordat dit verhaal begon te spelen?
ook kun je met contact aan, motor uit, airco inschakelen en kijken of je de pomp dan (misschien met behulp van je oude riem eromheen) met de hand rond krijgt of dat ie ècht vast zit..
maar àls het al alleen de koppeling met lager(s) is, ìs deze dan wel los te repareren/vervangen?
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

papa
Chauffeur
Posts:99
Joined:Sat Apr 23, 2011 10:26 pm
Type 626:Geen

Re: aircopomp

Post by papa » Sun Sep 02, 2012 3:33 pm

ik kan met de hand de poelie niet vrij rond krijgen, blokkeert
ik hoor geen klik als ik airco aan of uit zet
er zit nog druk op het systeem

@crowbar: waarschijnlijk heb je gelijk met de vraag of het wel los te vervangen is i.v.m. verkrijgbaarheid en of de pomp dan gerepareerd kan worden terwijl die in het systeem blijft zitten. de kosten van aftappen en vullen wegen waarschijnlijk daar niet tegen op.
dan blijft alleen de vraag of het zinvul is om een tweede hands of een nieuwe te kopen.

Papa

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: aircopomp

Post by mad man » Sun Sep 02, 2012 3:43 pm

Hmm de pomp staat vast bestel dan maar gelijk een nieuwe...
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

Post Reply