ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
frankT
Junior Racer
Posts:238
Joined:Wed Sep 07, 2011 10:49 am
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:linne
ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by frankT » Sun Feb 24, 2013 12:44 pm

zijn van plan er een ge bij te kopen voor dagelijks gebruik (rijden ongv 30.000km pjaar) vandaar de keuze om lpg te rijden.
waar moete we opletten (heb er 1 op t oog met322.000 op de teller) bij aanschaf.?
en we hebben zelf alleen nog be zine autos gereden dus tips mbt onderhoud, rijden en rijstijl zijn welkom (hoe zit t met olie verbruik bij ge op gas ?)

bedankt voor de tips
626 gw touring(2000) lpg (keeper definitly)
mazda mpv bj2000 excl. (3500km mee gereden)
626 gf (1999) bouwjaar 1999 (80k km in 2,75jaar)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Crowbar » Mon Feb 25, 2013 1:01 pm

als ie al zo lang op gas loopt zou ik kijken of ie al een gaskop heeft (weet niet of ze af fabriek met gaskop geleverd werden) dat zou op voertuiginformatiesticker op rechter B-stijl moeten staan (LPG ipv Petrol) zo niet goed naar motor luisteren als ie op benzine draait (om geluid van gasinstall. uit te sluiten)
dan moet ie juist een beetje rustig tikken (niet ratelen, lastig onderscheid maken, weet ik) dan weet je dat je kleppen nog speling hebben, anders klepspeling gauw na laten kijken.
olieverbruik lijkt hoger op gas, maar dat komt omdat de olie minder wordt aangelengd met benzine: hij blijft dus langer schoon en smeren dus zou je er langer mee kunnen doen als je het peil maar in de gaten houdt (die van mij gaat na 12000 meer brandstof èn meer olie verbruiken en het is voor mij rendabel om dan dus te verversen door het gas wat ik dan weer bespaar..) niet te gek hoog en vaak in toeren jagen is beter voor motor op gas, maar af en toe even een sprintje, (vooral vanuit laag onderin toeren in 2e en 3e versnelling) is juist goed..
wàt voor merk en type gasinstallatie ligt er in die GE? ik zou haast zeggen als je zoveel rijdt kan je dan niet beter nu gas in de GF leggen of een GF op benzine met weinig km's zoeken en daar gas inleggen?
(mosterd na de maaltijd, maar als ik zie wat je met je GF gereden hebt in 2 jaar, hàd je dat meteen moeten doen)
322K is wel een flinke km-stand voor een 1.8 GE op gas en dan moet ie NU wel in topconditie zijn wil je er dan heel veel langer dan een jaar mee doen..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

frankT
Junior Racer
Posts:238
Joined:Wed Sep 07, 2011 10:49 am
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:linne

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by frankT » Wed Feb 27, 2013 9:40 am

helaas op de foto van de sticker die ik gekregen heb staan op die plaats streepjes (ook geen petrol / LPG) maar dus een aantal streepjes
dus als een lpg wagen start op koude motor moet ie rustig tikken (niet het bekende ratelen van kleppen bij opel als ze te weinig olie hebben)

ja baal er achter af ook van (wist niet dat het zoveel km's zouden worden op jaar basis. (hebben de auto evenlang als dat we nu hier wonen).
olie pijl ik op onze gf al met regelmaat (minstens 1 x per 1,5 maand) dus dat zit wel snor.
zal eens kijken of ze er met lage standen op staan en dan gas erin pleuren ;) (of gas in de huidige GF pleuren)
626 gw touring(2000) lpg (keeper definitly)
mazda mpv bj2000 excl. (3500km mee gereden)
626 gf (1999) bouwjaar 1999 (80k km in 2,75jaar)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Crowbar » Thu Feb 28, 2013 11:29 am

niet alleen bij gas: een oud monteursgezegde is: "een klep die je hoort, wordt niet vermoord" (maar iets minder ratel dan droge HLA's mag wel)
overigens vroeg een ex Mazda werkplaatschef, die nu zijn eigen allroundgarage runt, mij ooit verbaasd: Kleppen stellen, bij een mazda? zit er dan soms gas in?
ik: "ja" hij: ja dàn kijk ik hem wel ff na, op benzine deden we dat nooit want d'r gebeurde niks mee.. ;-)
240 op benzine is niks en jij kent hem al zo lang.. als de koets ook nog goed is (zelf kijken of laten inspecteren) en je legt er nu gas in
gaat ie naar/over de 4 ton met misschien 1x kleppen bijstellen..
jij verdient een gasinstallatie van €1600 binnen 1 jaar/35000 km terug, nog een jaar en je spaart €1600 per jaar voor je volgende 626.. :-D
Last edited by Crowbar on Wed Mar 06, 2013 10:16 am, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

frankT
Junior Racer
Posts:238
Joined:Wed Sep 07, 2011 10:49 am
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:linne

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by frankT » Wed Mar 06, 2013 10:03 am

koets van de gf is nog goed
ben rond aan het kijken voor gas installatie.
kop van deze is fabriek lpg kop..

we gaan goed kijken voor we een keuze maken.

toch bedankt voor de tips!!
626 gw touring(2000) lpg (keeper definitly)
mazda mpv bj2000 excl. (3500km mee gereden)
626 gf (1999) bouwjaar 1999 (80k km in 2,75jaar)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Crowbar » Thu Mar 07, 2013 1:59 pm

Gaskop: dat spaart weer een flashlube set en vloeistof voor erin.
4 ton zonder kleppen stellen moet dan mogelijk zijn
waar zit je ergens? mijn zwager is naar Nieuwenhuizen in Emmeloord gereden (vanuit Noord Holland) om er een eurogas/landi install. in zijn Dacia MCV te laten leggen voor €1649, op de site (lpg.nl) staat nu vanaf €1595..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Erik
Junior Racer
Posts:154
Joined:Sun Jul 05, 2009 6:49 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Erik » Fri Mar 08, 2013 9:03 am

Wat is de max inhoud van een ringtank (in het gat vh reservewiel) voor een GF sedan?
(als de kofferplaat wat omhoog komt maakt mij niet uit)
Mazda 626 1.8 16V 1999
Mazda 626 1.8 _8V 1990 (gone)
Mazda 626 2.0 12V 1989 (gone)

frankT
Junior Racer
Posts:238
Joined:Wed Sep 07, 2011 10:49 am
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:linne

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by frankT » Sat Mar 09, 2013 3:42 pm

vandaag 2 gasboeren aan de lijn gehad, max tank zou 60liter zijn maar die kan max 80% gevuld worden dus netto zo'n 48 liter. 626gf hatchback maar dat zal t zelfde zijn)

bijde gasboeren raden het vialle lpi af omdat die pomp vaak kapot gaat en nog wat andere mankementen vertoond.
ze gaan liever voor g3 verdamp systemen ( vanaf 1400 tot cir a 1900 euro) hoe zijn jullie ervaringen met het merk "landi , vgi (damp) systeem?
626 gw touring(2000) lpg (keeper definitly)
mazda mpv bj2000 excl. (3500km mee gereden)
626 gf (1999) bouwjaar 1999 (80k km in 2,75jaar)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Crowbar » Mon Mar 11, 2013 3:19 pm

Ik heb er al 120.000 km een Landi in liggen, mits goed ingebouwd en ingeregeld* werkt dat prima.
*dat ging eerst niet omdat mijn 2.0 hp een lekke inlaatspruitstukpakking bleek te hebben, misschien had de inbouwer die moeten vervangen ipv gewoon terugstoppen na het inboren van de gaspijpjes?
Mijn zwager heeft recentelijk ook zo'n nieuwe Landi Renzo voor €1650 in zijn Dacia laten bouwen en is ook blij..
bij mijn 323 met LPI in ontstonden er bij 2,5 ton ineens acute (en forse!) gaslekken langs o-ringetjes en slangkoppelingen bij de injectoren..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Jankik
Junior Racer
Posts:212
Joined:Sat Jun 25, 2011 10:13 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Hollandscheveld

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Jankik » Mon Mar 11, 2013 8:37 pm

Ik heb er een Koltec in liggen waarvan zelf ca. 40.000 km probleemloos gereden. Auto is eerst lease geweest dus ga ervan uit dat de auto 212.000 km op gas heeft gereden.
Ik zelf zou niet nog een lpg installatie inbouwen in een auto van 1999 voor 15 a 16 honderd, aangezien je al een auto met lpg van 2000 hebt voor 1950 euro.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazd ... ousPage=lr
Met inruil van je eigen auto ben je dan vast goedkoper uit. Ik weet natuurlijk niet hoe deze auto is.
Aangezien je ook sprak over een auto er bij kopen zou je ook zoiets erbij kunnen kopen.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazd ... ousPage=lr
Ik ken jou situatie niet maar ik zou zelf eerder naar een grote en een kleinere auto gaan, misschien een 121 hebben wij erbij op lpg of een 323.
:tomaat: Of je zou ook voor een ander merk kunnen gaan dan heb je tig keuze :tomaat:
Huidig Mazda 626 GF Sedan 2.0 GLX lpg G3
Niet lezen door fanatieke mazdaliefhebbers
Verleden
VW Polo(lease) +Golf(lease), Opel Astra Station(2x) Ascona, E Kadett, Ford Scorpio + Mondeo +Sierra(3x)+Escort, Nissan Primera, Renault Scenic, Twingo (lease)+21+25 (GTX en TS)

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Crowbar » Tue Mar 12, 2013 9:09 am

@Jankik: reken nou zelf eens na wat je zegt: ik zou eerder 1950 euro uitgeven voor een auto die ik niet ken, dan voor 1650 gas laten leggen in een auto waarvan je weet dat ie goed is?!*win jij regelmatig leuke prijzen bij de postcode loterij ofzo, dat je zo van gokken houdt? :?:
of reken je dat je nog €750 terugkrijgt voor die goeie Mazda die je al hebt?
als die occasion op gas geen gaskop heeft is die misschien wel uitgesteld? (kleppen stellen als het nog kan is €200 bij de universele garage)
of een oud lor op g3 (met niet vermelde(!?) kilometerstand) ERBIJ kopen om de mééste km's te gaan maken?!
je derde optie kan ik niet lezen ;) en da's misschien maar goed ook..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Jankik
Junior Racer
Posts:212
Joined:Sat Jun 25, 2011 10:13 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Hollandscheveld

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Jankik » Tue Mar 12, 2013 10:45 am

@Crowbar Ik vind het erg veel geld om in een auto een installatie te plaatsen ongeveer gelijk aan de waarde van de auto.
Ik verwacht wel een hoger bedrag dan € 750 inruil, mijn ervaring is dat veel handelaren een gasauto graag kwijt willen.
Ik persoonlijk durf wel wat risico te nemen met een tweedehands auto op gas, heb er al meerdere op gas gehad met km standen minimaal 200.000 tot 350.000 en zelf 1 van 700.000. (postcode oplichterij doe ik niet aan.)
Een nieuwe installatie in een oude auto is ook een gok, gebeurt er iets met je auto (ongeluk o.d) is de hele gasintallatie ook bijna afgeschreven.
En het oude lor rij hem minimaal 1 jaar af , gooi daarna onderdelen op :-D Mazdaforum :-D en restant naar de sloop heb je waarschijnlijk weinig afschrijving.
Zie net dat apk van oude lor tot april 2013 is dus dan wel eerst goed kijken wat nieuwe apk gaat kosten of eentje zoeken met een nieuwe apk.
Wat betreft kleine lettertjes :-D (nieuwe) bril nodig? :-D
Last edited by Jankik on Wed Mar 13, 2013 1:17 pm, edited 1 time in total.
Huidig Mazda 626 GF Sedan 2.0 GLX lpg G3
Niet lezen door fanatieke mazdaliefhebbers
Verleden
VW Polo(lease) +Golf(lease), Opel Astra Station(2x) Ascona, E Kadett, Ford Scorpio + Mondeo +Sierra(3x)+Escort, Nissan Primera, Renault Scenic, Twingo (lease)+21+25 (GTX en TS)

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Arie » Wed Mar 13, 2013 1:45 am

simpel rekensommetje voor mijn belastingvrije GC.

gereden: 30.00 km op gas -> ongeveer 1:8 = 3750 liter LPG
als dit op benzine zou zijn: ongeveer 1: 12 = 2500 liter Euro95
- - - ---------------------------------------------- 1250 liter

prijsverschil LPG <-> benzine = ong. € 1,- per liter

brandstofkosten: € 2500,- -/- € 875 ( prijs van 1250 liter LPG à € 0,70 ct)= besparing van € 1625,-

Dus ik heb mijn gasinstallatie van € 1600,- inmiddels binnen 2 jaar terugverdiend aan besparing van brandstofkosten. :-D
Als je nog motorvoertuigenbelasting moet betalen, zul je deze kosten hier nog in moeten doorberekenen.

Het gaat best wel snel, dat terugverdienen.. :dutch:
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by mad man » Wed Mar 13, 2013 2:00 pm

Its klopt er hier niet in je berekening Arie :wat:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: ge bouwjaar 1997 (ongv), aanschaffen (1.8lpg)

Post by Crowbar » Fri Mar 15, 2013 10:10 am

Nee het moet zijn:
30.000/12 en dat x €1,80 = €4500
-30.000/8 en dat x €0,75 = €2812
en dan kom je uit op ___________-
een besparing van: €1688

nog ietsje meer dus ;)

@ Jankik:

-FrankT begint met een auto met gaskop: die sméékt erom om op gas naar de 5 ton te rijden.
zonder gaskop kom je met een 626 niet veel verder dan 3 ton, dan moet er een andere kop op.
-lpg installatie van 10+ jaar oud? onderhoud onbekend?
Crowbar wrote:bij mijn 323 uit '96 met LPI erin ontstonden er in 2008 bij 2,5 ton ineens acute (en forse!) gaslekken langs o-ringetjes en slangkoppelingen bij de injectoren..
Àls de auto binnen een jaar total loss gaat wordt de nieuwe gasinstalatie tegenwoordig ook meeberekend in de restwaarde, zeker als die er nog maar net inligt.
Handelaren die een auto (mazda) op gas "kwijt willen"?: oh, dáárom heb ik al 2 kaartjes* achter mij ruitenwissers gehad van opkopers die mij vragen om vooral hun te bellen als ik ooit mocht besluiten mijn GW uit 98 op LPG, met roestige stalen velgen en kale winterbanden en 2,5 ton op de klok van de hand te doen :buig:
*ik spaar ze ;)
betreffende bril: die is voor ver weg, dus heb op zich geen moeite met kleine lettertjes, maar wel last van "West-Europese blindheid" 8) als het om auto's gaat
("Scandinavisch" kan ik nog nèt lezen)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply