A/C

In dit forum wordt algemene discussie over onderhoud gevoerd
User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
A/C

Post by khasie » Thu Apr 25, 2013 3:00 pm

Beste 626 liefhebbers,

Een korte vraagje maar o zo belangrijk.
Na een lange winterslaap heeft mijn auto zijn weg weer terug gevonden.
Maar nu ben ik erachter gekomen dat mijn airco het helemaal niet doet. Sterker nog hij heeft het nooit gedaan sinds ik hem gekocht heb. Mocht hij lek zijn is het vervangbaar ( doe het thuis manier ) of toch verstandiger om bij garage langs te gaan en toch maar 500 euro aan de kant leggen?
Nog iets, knopje a/c doet het ook niet. Het lampje brand wel maar als ik onder de motorkap kijk, zie ik de ventilator (airco) niet draaien. Misschien ergens het draadje los....?

Mocht er iemand ervaring hier mee hebben hoor ik het graag.

Alvast bedankt jongens.
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

User avatar
Excimer
Easy driver
Posts:46
Joined:Fri Mar 09, 2012 11:04 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Utrecht

Re: A/C

Post by Excimer » Thu Apr 25, 2013 9:41 pm

Vanwege het oude systeem worden bij verreweg de meeste (Mazda) garages dit soort oude airco's niet meer gerepareerd of het koelmiddel afgevuld.
Wellicht toch slim om voor deze ene keer een specialist er naar te laten kijken.
Ik weet niet waar jij woont, maar bij Auto Cool Comfort (ik woon in Utrecht) kan ik gewoon voor airco-service komen op mijn '92 GE V6.

http://www.autocoolcomfort.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

..... er zullen ongetwijfeld meer van dit soort bedrijven zijn.

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: A/C

Post by mad man » Thu Apr 25, 2013 9:48 pm

Zo oud zijn de airco's niet van de GE, hier gaat gewoon het normale koelde middel in..
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

Jankik
Junior Racer
Posts:212
Joined:Sat Jun 25, 2011 10:13 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)
Location:Hollandscheveld

Re: A/C

Post by Jankik » Thu Apr 25, 2013 11:32 pm

Bij mijn GF brandt het lampje ook wel maar doet ook niets. Vorig jaar vlak voor de vakantie afgevuld en deed het goed op de heenweg.
Terugweg met meer dan 30 graden deed hij het al niet meer. Voor afvullen op druk getest en zou goed zijn maar blijkbaar toch een kleine lekkage die ze niet zien bij het testen. Ook al eerder met een andere auto gehad dus ik geef mijn geld er niet meer aan uit. Dus hoop ik voor jou als je het doet er toch geen klein lekje in zit.
Huidig Mazda 626 GF Sedan 2.0 GLX lpg G3
Niet lezen door fanatieke mazdaliefhebbers
Verleden
VW Polo(lease) +Golf(lease), Opel Astra Station(2x) Ascona, E Kadett, Ford Scorpio + Mondeo +Sierra(3x)+Escort, Nissan Primera, Renault Scenic, Twingo (lease)+21+25 (GTX en TS)

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: A/C

Post by khasie » Fri Apr 26, 2013 6:33 pm

Ja het lijkt me sterk dat ik niet bij een normale garage terecht kan. Zo oud ziet het niet uit, ook al zeg ik het zelf.
Maar het kan dus ook zijn dat de gas verdampt is na x aantal jaren en dat het gewoon kwestie is van gas er in, knopje drukken en hij doet het weer? Want als ik zo met de oog naar de radiator kijk ziet er geen grote deuken in. Maar een kleine gaatje kun je uiteraard niet met blote oog zien.
Maar denk dat het handiger is als ik naar de garage ga.....
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

M&M
Racer
Posts:315
Joined:Wed Dec 02, 2009 9:40 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: A/C

Post by M&M » Fri Apr 26, 2013 9:10 pm

Het knopje van de airco gaat idd gewoon branden als je deze indrukt, maar de airco zal niet aanslaan, omdat deze zeer waarschijnlijk leeg is!
En je kan idd gewoon terecht bij de dealer, om de airco te laten vullen.
Laat er dan gelijk fluor bij in doen, mocht het dan later ergens lek zijn kun je laten opsporen. :wink:

Groetjes M&M

User avatar
Excimer
Easy driver
Posts:46
Joined:Fri Mar 09, 2012 11:04 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Utrecht

Re: A/C

Post by Excimer » Fri Apr 26, 2013 10:02 pm

Da's dan vreemd.
Van een vorige MX6 uit 1992 en nu mijn Xerxes uit '92 wilde geen enkele reguliere Mazda-dealer of garagebedrijf de AC onderhouden of afvullen vanwege het verouderde koelmiddel.
Hoe het ook is, bij ACC zou het volledige afvullen etc € 350,= moeten kosten.

Erik
Junior Racer
Posts:154
Joined:Sun Jul 05, 2009 6:49 pm
Type 626:626 GF 95-02 (hatchback of sedan)

Re: A/C

Post by Erik » Fri Apr 26, 2013 10:03 pm

khasie wrote:Maar het kan dus ook zijn dat de gas verdampt is na x aantal jaren
Ja, sterker nog; dat is normaal, elk jaar verdampt er iets.
khasie wrote:en dat het gewoon kwestie is van gas er in, knopje drukken en hij doet het weer?
Ja en nee.
Eigenlijk moet je elke maand je AC een keertje gebruiken om te voorkomen dat de rubbers uitdrogen en de boel gesmeerd wordt.
Doe je dat niet, heb je kans op lekkage.

Het nare v AC reparaties is dat je voor elk O-ringetje van €3 het systeem moet afpompen etc...voor €50-€100
Dus als je dan toch de boel open hebt vervang dan direkt alle ringetjes...
Mazda 626 1.8 16V 1999
Mazda 626 1.8 _8V 1990 (gone)
Mazda 626 2.0 12V 1989 (gone)

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: A/C

Post by mad man » Fri Apr 26, 2013 10:59 pm

Een verouderde airco is er 1 met CFK's en dat zit er bij de GE niet in :roll: :wink:

Maar ik denk wel dat ik weet wat het is ze hebben er gewoon geen zin in gehad of de spullen er niet voor gehad :roll: :wink:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: A/C

Post by khasie » Sat Apr 27, 2013 7:45 am

Jongens bedankt voor jullie nuttige informatie. Hier kan ik zeker wat mee. Ik hoop stiekem toch dat het na 17 jaar verdampt is en dat het kwestie van ''bij vullen''.
En de oorzaak van het knopje is, dat het gewoon leeg is en daarom de ventilator niet aan slaat.
Het is forum weer gelukt om mij op het goede pad te sturen.
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: A/C

Post by mad man » Sat Apr 27, 2013 6:58 pm

khasie wrote:En de oorzaak van het knopje is, dat het gewoon leeg is en daarom de ventilator niet aan slaat.

Uhh andersom omdat omdat de ven het niet doet de airco het niet :roll:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

M&M
Racer
Posts:315
Joined:Wed Dec 02, 2009 9:40 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: A/C

Post by M&M » Sun Apr 28, 2013 12:00 pm

mad man wrote:
khasie wrote:En de oorzaak van het knopje is, dat het gewoon leeg is en daarom de ventilator niet aan slaat.

Uhh andersom omdat omdat de ven het niet doet de airco het niet :roll:

nee khasie heeft het wel goed :wink:

Vullen en je weet het!

Wanneer er te weinig vulling is, zal de pomp niet aanslaan wanneer het knopje word ingedrukt, dit is ter beveiliging van de pomp zodat deze niet stuk loopt. En wanneer de pomp niet aanslaat zal de fan natuurlijk ook niet aanslaan..

kortom gewoon af laten vullen!

Groetjes M&M

mad man
Mazda 323 Lord
Posts:3087
Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
Location:Capelle aan den ijssel
Contact:

Re: A/C

Post by mad man » Sun Apr 28, 2013 8:14 pm

Ik heb een vermoeden dat we nu over een verschillende ven hebben :roll:


khasie even een vraag over welke ven heb jij het die niet draait :?:
Grt André Diehard biker Image
Mad is zo gek nog niet :wink:
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Re: A/C

Post by Crowbar » Mon Apr 29, 2013 7:31 am

mad man, zeg jij maar over welke ven jij het hebt.. (ik gok de aanjager van de kachel (= error between seat and dashboard)
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
khasie
Chauffeur
Posts:88
Joined:Fri Jun 11, 2010 5:35 pm
Type 626:626 GV 87-97 (wagon)

Re: A/C

Post by khasie » Mon Apr 29, 2013 12:38 pm

Tot zo ver ik het weet zijn er 2 ventilatoren.
1 is als de koelvloeistof te warm wordt en die andere is voor je airco. Die van koelvloeistof gaat inderdaad aan en uit ( als auto warm wordt ). Maar er is dus nog een ventilator voor airco. Dus zodra je op je dashboard op A/C klikt gaat die aan ( hoor je ventilator aan te gaan ).
En mijn probleem is dus de ventilator voor airco. Zodra ik het knopje in druk brand er wel een lampje dat de airco aanstaat maar zodra ik onder mijn motorkap kijk hoor en zie ik geen ventilator draaien.
Zo als jongens eerder vermeld hadden dacht ik dus als de gas van airco na x aantal jaren helemaal verdampt is gaat de ventilator ook niet meer aan. Soort beveiliging! Maar ik lees nu dus dat het iets anders is...???
Mazda 626 1.8 GE 1994-->>>>Torento R.I.P
Mazda 626 1.8 GE 1996-->>>>Bellezza

Post Reply