Page 1 of 1

injectorrubber O-ringen

Posted: Sat May 04, 2013 8:25 am
by papa
hoi, tijdje niet geweest. Maar ik heb nu dringend advies nodig. ik heb de vraag ook bij problemcar gesteld. eigenlijk twee vragen.
De injectorrubbers van de benzine injectoren sluiten niet goed af en daardoor wordt er valse lucht aangezogen bij cilinders 2 en 3. Hij liep al een tijd slecht, vooral stationair en bij optrekken. Bij de APK dacht men dat het de lpg injectoren waren en dus nam ik contact op met de garage waar de lpg is ingebouwd. Die stelde vast dat het de benzine injectoren waren en is bezig gegaan met de reparatie. Nu blijkt dat de nieuwe originele O-ringen ook niet goed afsluiten tot ergernis van de garage want die heeft er naar eigen zeggen erg veel tijd in gestopt. Ze hebben de boel weer losgehaald en andere ringetjes gebruikt die beter maar nog steeds niet optimaal afsluiten. Zou het kunnen dat de rubbers niet passen omdat de injectoren voor mijn tijd ooit zijn vervangen door andere? twee zijn groen (1 en 2) en twee zijn bruin (3 en 4). Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Het is het onderste rubber met een kartelrandje.
Image

Toen ik de auto ophaalde en met kenbaar gemaakte tegenzin de rekening betaalde en daarna wegreed en de N-weg opdraaide en doortrok naar 80 schrok ik pas echt: hij liep slechter dan toen ik hem bracht. Eerst liep die stationair slecht en eenmaal op toeren wel soepel, nu is het omgekeerd. Getest met lpg en benzine en het blijkt dat het nu om lpg gaat waar die slechter op loopt. Ik ben teruggegaan en heb een nieuwe afspraak gemaakt. Nu laat hij de gasspecialist ernaar kijken. Maar eigenlijk heb ik geen zin om weer een rekening te betalen ook al ontdekken ze nu dat het los van elkaar staat, dat kan ik als leek toch nooit controleren.

en dan moet de distributie ook nog gedaan worden.... en een schokbreker... dure grap dat autorijden!

Papa

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Mon May 06, 2013 8:13 am
by Crowbar
die verschillende kleuren hoeven niks te betekenen: dat zag ik van de week nog op de 323F van mijn zus (al waren daar de kleuren per 1 en 4 en 2 en 3 bij elkaar)
maar hoeveel tijd kun je daar in stoppen? andere ringetjes monteren, oh, dicht niet af, beetje zoeken naar andere ringen en die monteren..
ik zou als eerste test de boel voorzichtig afdichten met vloeibare pakking om de (oude?) ringen heen en/of kijken of je brandstofrail (verdeelbuis die bovenop je injectoren gaat) niet krom is..

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Mon May 06, 2013 3:00 pm
by papa
dank voor je reactie.
het is er niet beter op geworden: injector 3 lekt echt benzine op het motorblok.
zou het kunnen dat de injectoren anders zijn teruggezet? dat eventuele werking die is opgetreden in de loop der jaren nu door het anders terugzetten van de injectoren ervoor zorgt dat het niet meer goed past? Wat zou dan de goed volgorde zijn?

Papa

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Mon May 06, 2013 11:32 pm
by Arie
De injectorrubbers van de benzine injectoren sluiten niet goed af en daardoor wordt er valse lucht aangezogen bij cilinders 2 en 3.
Vraag: Hoe is dit "lekken" van valse lucht vastgesteld??

Opm: Dat onderste "rubber"wat jij bedoelt is een harde kunststof ring met aan 2 zijden een klein beetje afdichting.
Het enige wat dat "ding"doet is de verstuiver in het spruitstuk geleiden.( positioneren)
Het rubbertje aan de brandstof-gallerei moet wel goed afsluiten, hier zit de aanvoer van je brandstof, en dit deel staat altijd onder druk van de pomp.
Overigens is het niet vreemd dat je de complete verstuiver eenvoudig kunt draaien in gemonteerde toestand.
Bij al mijn auto's is dit het geval. Als ze niet te bewegen zijn, dan zou ik mij zorgen maken.

Kan het zijn dat de "garage" bij het loshalen van de brandstofgallerei de 2 afstandbusjes is vergeten terug te plaatsen??
Bij onze GD-modellen zitten er dus 2 opvulringen ( afstandbusjes) onder deze gallerei

Ik wist dit eerst ook niet, want ze schuiven nogal makkelijk weg als je de bevestigingsbout weghaalt.
Je krijgt dan hele rare verschijnselen.

En wat injector 3 betreft, misschien is deze scheef gemonteerd. probeer ook deze met de hand te verdraaien.
Rubbertjes voor injectoren altijd origineel nemen is mijn advies.

Mocht je zelf goedkoop willen experimenteren, spuit dan met zo'n sprayfles water op de "lekkage", uiteraard bij lopende motor.
De motor moet dan anders gaan lopen.( rustiger)
Remmenreiniger helpt ook om diagnose te stellen. motor loopt dan wat "harder"
Wie weet is je pakking wel lek van het inlaatspruitstuk. Kun je hier mooi mee opzoeken.

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Mon May 06, 2013 11:36 pm
by Arie
Oh, en nog wat....
Het lijkt er op dat ik 2 van dat type injectoren heb liggen.
Als ik het mij goed herinner bruine....

Mocht het nodig zijn om verder te kijken.. ik hoor het wel.

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Tue May 07, 2013 12:52 pm
by papa
Arie,

Bedankt voor je reactie. Met het risico als bemoeial te boek te staan heb ik je opmerkingen over de functie van het onderste ringtje geknipt en geplakt in een mail aan de garage. Overigens acht ik ze als LPG inbouwers wel deskundig, met name op het gebied van injectie en ontsteking.

Weet je iets over de kleuren van de injectors en de positie daarvan? of maakt dat allemaal niets uit?

Overigens als het ringetje niet specifiek bedoeld is om af te sluiten is er dus altijd een mogelijkheid dat er valse lucht wordt aangezogen?

Groet,
Papa

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Mon May 13, 2013 12:03 pm
by Crowbar
aanvulling: Mijn GW heeft ook twee kleuren benzine injectoren: bruin en blauw.
en benzine-lekkage is iets heel anders dan valse lucht hè?! (maar kan ook slecht en onregelmatig lopen (op benzine) veroorzaken.
maar als de vulringen niet kloppen sluiten de o-ringen ook niet goed af en dan krijg je dubbel problemen: valse lucht en na wat lekkage ook dubbel brandstof (via de valse-lucht openingen gaat ie dan benzine(damp) meezuigen terwijl ie op gas moet draaien..
als ik Arie goed lees is de hoofdtaak van die onderste ringen op z'n plaats houden, en ten tweede ook afdichten (valse lucht is niet wenselijk)
ik zou eerst kijken of de oude onderste ringen gescheurd of z'n minst bros geworden zijn en tegelijkertijd of de rail neit krom is/wel geod aangedrukt wordt: als het middelste boutgat dol is (of er een te lang boutje op die plaats teruggedraaid is ben je al zomaar de pineut..

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Wed May 15, 2013 8:12 pm
by papa
alles werkt weer met dank aan de garage die het keurig heeft opgelost.
het begon met valse lucht. De reparatie is niet goed gegaan en toen lekte injector 3. Ik had een continue benzine lucht in de auto. en toen ik de motorkap open deed zag ik zelfs als leek dat het niet goed was! Dat is gevaarlijk autorijden als er benzine op het motorblok komt. De garage schrok daar wel van en heeft het uiteindelijk weer gerepareerd. en hij rijdt weer lekker. zowel op benzine als lpg.

Papa

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Thu May 16, 2013 12:10 am
by Arie
met dank aan de garage die het keurig heeft opgelost.
Het lijkt er op dat mijn informatie nuttig was hierin ?? :?

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Fri May 17, 2013 9:52 pm
by papa
Arie, je slaapt beter denk ik als ik je vraag kan bevestigen?

Helaas, ik weet dat ze de mail wel gelezen hebben omdat ze het even aanhaalden maar of die behulpzaam is geweest... weet ik niet.

papa

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Fri May 24, 2013 8:54 pm
by papa
toch nog even de status van hoe het nu is:
stationair is nog niet helemaal zoals het moet: 700 toeren als ik stop. dat is goed maar na enige tijd (halve minuut of zo, zakt ie in en komt dan terug naar 650 toeren, net iets minder stabiel.
alle pakkingen bij de injectoren en waarschijnlijk ook spruitstuk zijn vervangen. gasklep schoongemaakt.
wat ik raar vind is dat het dipje na enige tijd gebeurd en dan niet meer op 700 terugkomt.
zaken als valse lucht enzo zouden structureel tot een onregelmatige loop moeten leiden toch?

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Sun May 26, 2013 8:32 am
by Marcel Smeding
papa wrote:toch nog even de status van hoe het nu is:
stationair is nog niet helemaal zoals het moet: 700 toeren als ik stop. dat is goed maar na enige tijd (halve minuut of zo, zakt ie in en komt dan terug naar 650 toeren, net iets minder stabiel.
alle pakkingen bij de injectoren en waarschijnlijk ook spruitstuk zijn vervangen. gasklep schoongemaakt.
wat ik raar vind is dat het dipje na enige tijd gebeurd en dan niet meer op 700 terugkomt.
zaken als valse lucht enzo zouden structureel tot een onregelmatige loop moeten leiden toch?
misschien moet je hem gewoon even stationair afstellen...

Re: injectorrubber O-ringen

Posted: Sun May 26, 2013 3:19 pm
by papa
Hoger: dan zakt ie van 800 naar 600 en weer terug naar 750 i.p.v. 700 ~ 500 ~ 650. Met andere woorden
dan regel ik het probleem ook hoger of lager. En ik ga ervan uit dat ze daar in de garage ook over hebben nagedacht of misschien wel geprobeerd.

Papa