Simpele mogelijkheden voor het motorisch tunen van een GE

In dit forum kun je alles kwijt over elke extra Peekaa in je auto
User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Wed Mar 09, 2005 4:36 pm

tja mocht je voor keihard geluid gaan neem dan idd een freeflow uitlaat.
(of niet radinov ;) )

en is ook nog niet zo prijzig. 129 incl montage bij http://www.nmparts.nl
dat is tot nu toe het enigste wat ik heb gedaan. motorisch tunen heeft voor mij niet echt nut aangezien ik er een andere motor inlepel.

simpel is idd een andere luchtfilter, mij is dit afgeraden ivm de sensors die erop zitten.

wil je optisch tunen.. dan zou ik zeggen doe wat met je lampen. staan al wat topics over op de site als ik het goed heb. ik zelf zoek nog zwarte of rode zij blinkertjes maar als je gaat voor een nette look staan de witte knipperlichten echt heel mooi. chromen kentekenhouders. andere spiegel. race stuur. andere pookknop. tja. er is genoeg te krijgen voor onder de 100 euro wat je er makkelijk zelf opzet. maar het blijft er uiteindelijk wel een beetje cheap uitzien naar mijn mening.

believe me. zo was ik ook bezig in het begin. wil je tunen? kun je het het beste in 1 x goed doen. zowel optisch als motorisch.
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
Piet
Mazda 626 Lord
Posts:2401
Joined:Thu Dec 05, 2002 8:45 am
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Piet » Wed Mar 09, 2005 4:39 pm

Philip wrote:ik zelf zoek nog zwarte of rode zij blinkertjes
ik heb nog een setje rode liggen voor de 626 ge

mag je voor weinig hebben.... :D
Bmw 328i touring M-Edition

# 17 inch ac schnitzer breedset
# Intrax RS schroefset

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Wed Mar 09, 2005 6:50 pm

staan er volgens mij ook veel van op marktplaats met een gemiddelde prijs van 250 tot 300 euro?? maar als je wilt gaan tunen kun je de chip het best als het laatste doen dacht ik.

volgens mij gaat het namelijk om vermogen winst in % dus meer pk in je blok betekent hogere vermogen winst.
Piet wrote:
Philip wrote:ik zelf zoek nog zwarte of rode zij blinkertjes
ik heb nog een setje rode liggen voor de 626 ge

mag je voor weinig hebben.... :D
he dat zou mooi zijn. pb me maar ff prijs incl verzendkosten als je wilt.
ik neem aan dat station zestien vee niet in de buurt is van almelo ;)
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Mar 09, 2005 7:11 pm

Als ik laatst zag hoe klein het luchtfilteroppervlak van de xedos 6 van mijn chef is (kleiner dan dat voor mijn 1.5-je) dan denk ik dat daar nog wel wat te halen valt.. tsja, er zitten idd sensoren op de originele luchtfilterbox, maar wat zijn dat? ik denk een inlaattemperatuurmeter, en direct erachter zit de luchtmassameter als ik me niet vergis..
in de luchtfilterdoos van mijn 323 zit die temp-sensor gewoon op de klem, dus kun je hem ook ergens in een eventuele buis naar je open filter pluggen, en vanaf vlak voor die luchtmassameter kun je dan doen wat je wilt.. al zou ik voor een K&N vervangingsfilter ìn die luchtfilterbox gaan, en daar dan een zo groot en zo recht mogelijke pijp naar voren op zetten..
Ik zou zeggen check de site van K&N maar eens, ms kun je er een luchtfilterbox van een 323 in zetten àls dat filteroppervlak groter is (staat bij ieder filter) en daar dan zo'n vervangingsfilter in leggen..
voor mijn 1.5-je maakte het een wereld van verschil, niet alleen in en tussen mijn oren (ik had eerst ook nog een resonantiedemper vóór het luchtfilter zitten.. nu ook niet meer, en dat gaf het grootste effect..)

de meeste Mazda motoren hebben een vrij lage compressieverhouding, die beter zo hoog mogelijk is voor het koppel en vermogen dat je er uithaalt.. keerzijde: de lage compressieverhouding maakt een tor duurzamer, omdat de draaiende delen minder zwaar worden belast = wil je harder, laat de cilinderkop maximaal afvlakken en zet hem weer terug op je blok.. vlakken kàn voor €20,- ga vervolgens wèl op euro 98 rijden ivm pingelgevaar..
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Wed Mar 09, 2005 10:46 pm

hmm als ik dat allemaal zo lees, denk ik dat ik het maar hou bij goed onderhouden en hem een klassieker laten worden ;-)

optisch tunen wil ik wel, ga binnenkort witte zijknippers bestellen, en ben net als iemand anders hier hard op zoek naar mistlichten voor.
Ook zit ik te denken aan verlagen, maar ik heb daar wat nare ervaringen mee (as in total loss)
Ook wil ik zodra mijn huidige banden op zijn, andere velgen. liefst een maatje groter. Geen bling bling velgen, maar gewoon nette velgen.


iig bedankt voor het meedenken iedereen ;) :)
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

The Bull
Mazda 626 Lord
Posts:2219
Joined:Wed Mar 26, 2003 11:32 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:Geleen

Post by The Bull » Wed Mar 09, 2005 10:58 pm

Mocht je op zoek zijn naar een kick ass geluid heb ik nog wel een mooie demper voor je.. pas 200 km mee gereden. Is universeel. Volledig INOX en is nieuw te koop voor 159,- euro

Ik heb hem ook iets goedkoper nieuw kunnen kopen, maar ga nu voor een Japstyle, of Freeflow uitlaat, dus heb deze over.

Voor 80 euro is hij van jou. Ik stuur hem je wel op...

Image

GRZ JORDY
(former)MAZDA MX6 GT 2.2i 12V Turbo Intercooled

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Thu Mar 10, 2005 2:34 am

ik ga mijn komende velgen halen bij http://www.eurovelgen.vindjehier.com
erg cheap in utrecht.

ik heb de mijne ook verlaagt. dik 3 cm. en kan je wel vertellen dat het voor een leek niet te zien is en je wel alle nadelen hebt
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Thu Mar 10, 2005 8:24 am

@ Jordy:
Wat voor soort geluid heeft dat ding? is het in de categorie Sjon in Golf GTI Wannabee? Of een subtiele roffel?

@ Paul:
Ik zal op de komende meeting zekers jou auto bekijken! Wat betreft de velgen, ik ben n u een beetje aan het kijken wat ik mooi vind, en dan kan ik daar tzt rekening mee houden. Ik moet alleen niet te gek gaan doen, vanwege werk moet het representatief blijven...

@ Philip:
Wat bedoel je met de nadelen?
Thx voor de link!

edit:
hmm, deze velg vind ik wel mooi...
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Thu Mar 10, 2005 1:18 pm

Willy wrote:
Crowbar wrote:
Radinov wrote:nope... met een paar honderd euri kom je niet echt ver ;)
sprintje doen tegen die applause? 8)
komop dit gaat niet over de vraag van de topic starter .......
Ik had het iig nog over "Performance", waar dit topic onder staat, nu gaat het al weer een pagina over glimmertjes... :gay:
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Post by Philip » Thu Mar 10, 2005 2:29 pm

ff laatste offtopic om antwoord te geven op de vragen.

met nadelen bedoel ik drempels ;) aangezien het een lange auto is wil die nog wel eens schurend over de drempel gaan. af en toe schuin over de drempel heen wil ook nog wel s helpen.

@ paul. meestal kijken mensen een x, en dan vragen ze of ik hem verlaagd heb. hangt er een beetje tussenin.
denk dat het bij jou wat meer opvalt dankzij je skirts ;) maakt al een wereld van verschil. ach ja straks met de kit eronder komt dit wel weer goed :P
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

Xerxes

Post by Xerxes » Thu Mar 10, 2005 2:54 pm

Nu weer On Topic jongens!!

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Fri Mar 11, 2005 8:38 am

ik heb eens wat rondgezocht op soorten luchtfilters. Uiteraard kom je er velen tegen, maar ik heb gemerkt dat er eigenlijk 2 type zijn, een vervangingsfilter voor in je huidige filterbox, en een kompleet vervangingsfilter.

Nu zou ik willen weten wat de verschillen zijn, buiten het feit dat de een makkelijker te plaatsen is.
Ik denk zelf dat zowiezo het geluid bijna niet zal veranderen als ik het eerste type neem, omdat de luchttoevoer hetzelfde blijft. Maar waarom maken ze ze dan? Het zal ongetwijfeld iets doen toch?

wat beteft de uitlaat,
De Remus die ik had zien staan op marktplaats is er nog. Het voordeel daarvan is, is dat het speciaal voor mijn model is en geen universeel zodat ik nog vanalles moet gaan slijpen/lassen/breken/etc.
Mr had hem van zijn auto afgehaald omdat hij nogal herrie maakte als hij met de caravan reed :-D

Het nadeel is echter, hij ligt in Geleen. Een klein beetje uit de buurt van Breda :mecker:
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Radinov
Mazda 626 Lord
Posts:3282
Joined:Tue Nov 30, 2004 11:37 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Rotterdam / Ossendrecht
Contact:

Post by Radinov » Fri Mar 11, 2005 9:09 am

Reley wrote: Het nadeel is echter, hij ligt in Geleen. Een klein beetje uit de buurt van Breda :mecker:
Vraag je toch of ie hem opstuurt?

User avatar
Reley
Mazda 626 Lord
Posts:1084
Joined:Fri Dec 10, 2004 3:21 pm
Type 626:6 GG 02-07 (hatchback of sedan)
Location:Breda
Contact:

Post by Reley » Fri Mar 11, 2005 9:47 am

hij kost 100 euro... hij zegt dattie in goede staat is.
zijn alleen wel 2*76 pijpjes.

En ik zal eens vragen wat het kost als hij hem opstuurt...
[2013-Present]1998 Suzuki GSX-F 750
[2012-Present]2012 Mazda 6 2.0Sky-Active TS+ Lease Pack
[2011-2012]2007 Mazda 5 2.0CiTD Executive
[2008-2011]2003 Mazda 6 2.0CiTD Sport Touring
[2006-2008]2000 Mazda 626 2.0i Touring
[2005-2006]1996 Honda Accord 2.0i LS
[2003-2005]1993 Mazda 626 1.8i GLX Custom
[2001-2003]1987 Ford Orion 1.4

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Fri Mar 11, 2005 9:49 am

vervangingsfilter laat wel degelijk makkelijker/meer lucht door, dus minder weerstand voor je motor om het aan te zuigen..
plus een goeie gaat eeuwig mee, terwijl je papieren filters elke 2 jaar moet vervangen: goedkoper! eens in de 50000 km schoonmaken en opnieuw inoliën is nog steeds goedkoper..
geluid: iets meer dan papieren filter, is goed hoorbaar te maken door het inlaattraject vóór het filter aan te passen, zie "Powered by Praxis" door mijn persoontje
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

Post Reply