cold air intake

In dit forum kun je alles kwijt over elke extra Peekaa in je auto
Post Reply
User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:
cold air intake

Post by tieske turbo » Mon Feb 13, 2006 8:44 pm

heb mun k&n nog steeds in de motorkap zitten en zuigt dus ook warme lucht aan. nu wil ik een CAI maken maar dan zonder de accu te verplaatsen (licht namelijk nogal vol met zo'n f2t...) dus nu ga ik door het binnenscherm heen (wel een stukkie wegslijpen dan maar goed) en dan naar beneden zodat ie mooi in de rijwind komt te staan. moet hiervoor wel een fatsoenlijke (en nogal lange) slang hebben voor de montage verbinding maar wat voor iets moet ik dan eigenlijk gaan hebben? zo'n rekbare alu(folie) slang is een optie, verder weet ik eigenlijk niks fatsoenlijks... en hij moet wel een beetje stevig zijn en vooral lang!!! (anderen gaan klooien met pvc buizen, wat overigens uitstekend werkt, maar daar heb ik de plaats dus nie voor...)

suggesTies?
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

benno
Racer
Posts:391
Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:hengelo ov

Post by benno » Mon Feb 13, 2006 9:27 pm

het is mischien verstandiger om met een gatenzaag een rond gat van
bv 80 of 100 mm te boren dan een viekant gat te maken omdat het
plaatwerk op de hoeken nogal gevoelig word voor verder skeuren .

benno

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Mon Feb 13, 2006 10:58 pm

rond wordt ie sowieso en ik weet nog niet zeker of ik het ook groter MOET maken. wat ik tot dusverre weet is dat de "meesten" 3 inch diameter gebruiken, de claxon ergens anders plaatsen en dan voorin de bumper hangen maar dan wel zonder K&N maar met de originele airbox...ipv de K&N voorin te hangen dus gewoon een inlegfilter gebruiken en die slang alleen als betere aanvoer hebben... aangezien ik voorin nog wel plaats over moet hebben voor de FMIC in de toekomst ben ik er nog nie helemaal uit (en dus ook niet de diameter van de slang vanwege toekomstig plaatsgebrek, kan het nu wel gaan maken maar als er over een tijdje weer de helft verbouwd moet worden om die FMIC erin te proppen, nou nee weinig zin in) het is in ieder geval een zogenaamde "airduct-slang" die dus ook aan een wasdroger zit...
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Feb 13, 2006 11:08 pm

ik had bij de mijne ook al gekeken en ik ga de hele maf verplaatsen. de turbo zit recht achter je radiatuer! vanaf daar maak ik een slang naar rechts om de rad. heeb en dan de maf er aan en dan open filter voor de rad achter de bumper ergens!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Mon Feb 13, 2006 11:09 pm

bij de wee ties jij kan beter bij de gd afdeling posten!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Tue Feb 14, 2006 10:37 am

uhm ja, :oops: sorry nie gezien...maar het betreft niet zozeer een vraag voor GD/GE/GV, tis meer een algemeen iets he
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Tue Feb 14, 2006 8:21 pm

hij zit er inmiddels op :-D een ruime meter aan flexibele slang, een K&N (of ander type open filter natuurlijk) en dan door het scherm heen frotten en naar de bumper..... nou past alleen mun binnenbak nie meer dus die slang (lichtelijk) fijn geknepen tot ie redelijk pastte maar helemaal goe ist nog nie... het was inmiddels donker dus morgen verder maar het effect dat zal er wel zijn en dat ga ik nu dus ff testen 8)
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Wed Feb 15, 2006 4:45 pm

een vraagje huh een turbo auto een cold airintake geven ???

Waarom???

Turbo warmt het toch weer lekker op :D

Cold Air intake is alleen van direct nut op een N/A auto's
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
Casejunkie
Site Admin
Posts:5028
Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:GT town

Post by Casejunkie » Wed Feb 15, 2006 5:40 pm

om de turbo te koelen dan :-D

Beter behoud voor je turbo weer
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress

User avatar
Crowbar
Mazda 626 Lord
Posts:3254
Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)

Post by Crowbar » Wed Feb 15, 2006 6:31 pm

Willy wrote:een vraagje huh een turbo auto een cold airintake geven ???
Waarom???
Turbo warmt het toch weer lekker op :D
Cold Air intake is alleen van direct nut op een N/A auto's
niet dus: als je een open filter onder de motorkap laat aanzuigen zuigt ie héte, en dus ijle lucht aan: en zeker als er een kersrooie turbo naast hangt! dan krijg je voorverwarmde lucht, die de turbo nog eens extra verwarmt, waarna je dus een dubbel zo grote intercooler nodig hebt om het effect van die "hot-air-intake" te compenseren :oops:

CAI moet eigenlijk Not-Hot-Air-Intake heten, maar dat bekt niet zo lekker

edit: hetgene waar ik op reageer niet meegequotetet! nu wel :oops:
Last edited by Crowbar on Wed Feb 15, 2006 7:07 pm, edited 1 time in total.
Greetz,
Crowbar

Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.

User avatar
Willy
Mazda 626 Lord
Posts:3609
Joined:Thu Apr 24, 2003 5:24 pm
Type 626:Geen
Location:De Meern

Post by Willy » Wed Feb 15, 2006 6:42 pm

http://www.sxoc.nl/forum/index.php?show ... take&st=15

linkje naar een ander forum :) trek zelf conclusies maar ......werkt dus toch mits het berekend is ;)
626 coupe 2.2i-12v *wreckyard*
Nissan 200sx s13 1.8 16v turbo intercooled*sold*
Mitsubishi lancer Evolution V RHD

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Post by dak zonder bak » Thu Feb 16, 2006 9:58 am

gaat allemaal om volumes he!
net van cai is dat een koude volvume eenheid die de motor aanzuigt meer zuurstof bevat als een warme! dat geld natuurlijk ook als het niet direct door de motor wordt aangezogen maar door de turbo!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
tieske turbo
Ervaren Racer
Posts:707
Joined:Wed Feb 01, 2006 9:57 pm
Type 626:626 GW 95-02 (wagon)
Location:Hellmond
Contact:

Post by tieske turbo » Thu Feb 16, 2006 8:45 pm

een CAI werkt op alle soorten auto's, N/A of niet. zolang da filter maar uit de hitte is zodat ie dus geen warme lucht meer krijgt. soms (bij flinke temperaturen onder de kap) gaat zelfs je vermogen achteruit aangezien de warme lucht de koude compenseert of zelfs dus kan overreffen. koude lucht is dus inderdaad compacter qua volume maar het nadeel is wel, als er weer TEVEEL koude lucht wordt aangezogen dan is je A/F ratio naar de haaien en dan kanje brandstofsysteem het niet meer aan.... in de usa zijn er zelfs gasten die 2 open air filters monteren in de bumper :? en dus met het nadeel ---> veel te veel koude lucht en dus grotere injectors erop, brandstofpomp met meer flowcapaciteit enz....
'91 626 GD in een Ford Probe turbo jasje en tupperware
'94 Scorpio 2.9 v6 automaat fully loaded slee

ex '90 626 coupé mattemaz

Post Reply