supercharger VS turbo

In dit forum kun je alles kwijt over elke extra Peekaa in je auto
User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:
Re: supercharger VS turbo

Post by dak zonder bak » Thu Apr 10, 2008 9:17 pm

tsjek die blower belt dan!!!! hoeveel vermogen zou je daar op kunnen zetten??? die dingen breken asl elastiekjes!! kan je zien wat zoon ding aan vermogen opvreet!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
Philip
Ervaren Racer
Posts:914
Joined:Fri Feb 18, 2005 10:56 am
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:almelo

Re: supercharger VS turbo

Post by Philip » Thu Apr 10, 2008 10:41 pm

maar voor sprintjes en bochten werk zou een charger beter werken als ik et zo lees? :?
mazda 626 GE (black/red) R.I.P.
mazda 626 GV (ra$ta rocket) R.I.P.
opel vectra gts Daily driver
mazda 626 GV (rode mazda) Hotrod project

User avatar
Marcel Smeding
Mazda 626 Lord
Posts:3682
Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Location:Heemskerk
Contact:

Re: supercharger VS turbo

Post by Marcel Smeding » Fri Apr 11, 2008 5:46 pm

dak zonder bak wrote:tsjek die blower belt dan!!!! hoeveel vermogen zou je daar op kunnen zetten??? die dingen breken asl elastiekjes!! kan je zien wat zoon ding aan vermogen opvreet!
Dat zeg je nou bak, maar wat is dan de reden dat ze zo vast houden aan een blower bij dragster racers? Als een turbo zoveel beter was zouden ze toch wel massaal overgaan lijkt me.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Re: supercharger VS turbo

Post by dak zonder bak » Sun Apr 13, 2008 2:40 pm

formule 1 reden ze wel met turbo's. nadeel van een turbo op een echt opgefokte motor is boost control. een turbo wordt aangedreven door uitlaatgas. zwaaropgefokte motoren produceren veel uitlaatgas. op het moment dat de turbo inkomt wordt dit nog meer. dat geeft altijd die klap waarmee een trubo inkomt. wil je dus echt veel vermogen met een turbo wordt je turbogat steeds groter. dragracers willen geen turbo gat omdat ze vanuit stilstand wegtrekken. een blower is dus constanter. er zijn wel allerlei lapmiddelen zoals als en launch control ed om dit allemaal wat minder wordt.
het beste is natuurlijk allebei!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

User avatar
mister mazda
Ervaren Racer
Posts:525
Joined:Sun Apr 02, 2006 3:48 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:Rotterdam

Re: supercharger VS turbo

Post by mister mazda » Thu Sep 04, 2008 3:45 pm

:buig: tsi van volkswagen... uit een 1.4 170 betrouwbare pks.... die 1.8 tsi blijkt ook een supermotortje!
Mousegrey mazda GT hatchback '91. fire!!!!!!!

User avatar
dak zonder bak
Mazda 626 Lord
Posts:4372
Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
Contact:

Re: supercharger VS turbo

Post by dak zonder bak » Wed Sep 24, 2008 10:51 am

of de volvo van van kronenburg. 2 blowers en 1 turbo. 680 pk geloofik. zoek um maar eens op op youtube. volvo 240 of 244 kronenburg oid!
mat zwart roeleerd de pan uit!

Image

Post Reply