Page 1 of 2

supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 9:44 am
by Philip
STEL.. je hebt een 626 xerxes... en je bent bezig met de japanse Kl-ZE swap en je wilt er wat meer power bij..

dan heb je een aantal keuzes.. uiteraard het luchtfiltertje, bougies en uitlaatje :roll:
maar voor de echte power moet je toch al snel naar een turbo of supercharger setup.

voor een allround racer, dus circuit gebruik en de gebruikelijke straat sprintjes vraag ik me een beetje af wat de betere optie is.

Image
supercharger setup geeft een winst tot 100 pk aan.

Image
turbo setup geeft een winst van 30-60 pk aan.

beetje voor de algemene discussie en persoonlijke brainstorm...

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 1:23 pm
by dak zonder bak
super charger kost eerst vermogen voordattie wat oplevert. die dikke blowerbelts bij de tractorpulling breken niet voor niets regelmatig. turbo gebruikt energie die anders nuteloos de uitlaat verlaat voor een beter vulling. je kan dus altijd meer vermogen met een turbo halen als met een blower. enige nadeel is dta je met een turbo een turbo gat hebt en een blower doet het altijd vanuit onderin al. (of je zet het er allebei op ala volvo van kronenburg)
ik zou alleen eerder die turbo op een klde zetten. voor zover ik weet is van een ze alleen de compressie hoger en de nokkenassen wilder. dat heb je voor een turbo allenei niet nodig. zoon super fout vw vr6blok trapte we bij speedecntre met een gt28rs over de 300pk. moet met een klde ookwle lukke

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 2:07 pm
by Philip
ik ga ff uit van de japanse KL-ZE.

als ik me niet vergis heb je dan ook andere kabelboom en ecu nodig, maar met een stage 5 turbo pas je dat allemaal zowieso wel aan lijkt me.

waarom gaat men dan eigenlijk voor de supercharger setup? voor iets meer acceleratie?

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 3:51 pm
by Casejunkie
supercharger levert onderin meer vermogen maar kost vaak alleen nog maar power bij hoge toeren. En turbo levert onderin helemaal niks en geeft juist in de hogere toeren zijn vermogen.

Ideaal: supercharger en zodra de turbo erin komt supercharger ontkoppelen. je hebt een redelijke win win situatie. Het is alleen lastig te tunen en te bouwen.

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 9:50 pm
by mister mazda
Casejunkie wrote:Ideaal: supercharger en zodra de turbo erin komt supercharger ontkoppelen. je hebt een redelijke win win situatie. Het is alleen lastig te tunen en te bouwen.
vw concept: 1,4 tsi : compressor voor lage toeren, turbo voor hogere toeren. Reslutaat 170 pk uit een 1.4 litertje! geinig toch

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 10:34 pm
by dak zonder bak
is ook kwaliteits verschil. zo te zien is die turbo kit niet eens intercooled. ik zie de blaskant van de turbo meteen naar de dumpvalve en naar de tb gaan. mischien gaatie wel naar beneden en nog ff door een intercooler maar zekerwete doek het niet.

turbo en blower is idd tog. blowers zijn niet duur en ik overweeg dit ernstig te gaan doen op me fe3.

software aanpassingen op klde computers ed zou ik niet doen. ik zou voor een standalone systeem gaan.

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 11:09 pm
by Philip
nah ja goed... ik probeer hier een discussie open te gooien bij het knutsel talent wat dit forum te bieden heeft (en dat is best wat!!) met het oog op de toekomst..

zoals ooit besproken met bak... als er een GV komt, dan is het gt blok turbowen en niet te ver pushen en retro uit bouwen..
en de echte passie ligt bij het pushen van een xerxes KL-ZE japans blok.

dus de oude racer bouwen (zwart rode) maar dan met een motor die showwaardig is en ook nog rete snel!!
*bloemen* audio, *bloemen* achterbank, *bloemen* 20" wielen, gewoon gaan en zo snel mogelijk met de 626.
ok je kunt beter een skyline kopen ofzo.. maar je bent 626 gek of je bent het niet....

beetje egoistisch maybe dat ik dit topic post, maar ben wel nieuwsgierig wat men zou doen en waarom.. turbo ok, maar wat te doen.. met het jappen blok dat mazda heet..

Re: supercharger VS turbo

Posted: Tue Apr 08, 2008 11:24 pm
by dak zonder bak
bespaar je geld. turbo een klde. en flikker die desnoods in die wagon!~!!
koop je een kale v6 zonder ecu en kabelbomen en ga je standalone!

Re: supercharger VS turbo

Posted: Wed Apr 09, 2008 8:13 am
by Philip
voor de wagon zou ik toch beter dezelfde route kunnen proberen als jou met dat probe gt blok?

Re: supercharger VS turbo

Posted: Wed Apr 09, 2008 11:45 am
by Marcel Smeding
hmmm, turbo is mischien beter en misschien makkelijker in te bouwen, maar een blower is veeeeel mooier. :buig:

Re: supercharger VS turbo

Posted: Wed Apr 09, 2008 12:00 pm
by Philip
nou spacelynx? je weet wat je te wachten staat :P

Re: supercharger VS turbo

Posted: Wed Apr 09, 2008 2:48 pm
by Casejunkie
Ik denk dat spacelynx eerder gaat voor helemaal showroom staat van zijn auto.

Re: supercharger VS turbo

Posted: Thu Apr 10, 2008 6:05 pm
by mister mazda
Image ImageImage
Gekke americanen... jammer dat wij niet in een land wonen waar de benzine 30 cent per liter kost

Re: supercharger VS turbo

Posted: Thu Apr 10, 2008 6:41 pm
by Casejunkie
Benzine is daar helaas ook geen 30 cent meer de liter. Meen iets van 4 of 5 euro per gallon

Re: supercharger VS turbo

Posted: Thu Apr 10, 2008 6:45 pm
by AKA-47
Casejunkie wrote:Benzine is daar helaas ook geen 30 cent meer de liter. Meen iets van 4 of 5 euro per gallon
als dat zo zou zijn dan zou er onderhand een burgeroorlog plaatsvinden, dat zou een dollar of 6 a 7 zijn dan...

De prijs in USA ligt ergens tussen de 3.50 en de 4 dollar per gallon