Page 1 of 1

Verlagen (verstijven)

Posted: Sun May 04, 2008 5:07 pm
by Cybercool
Hallo,

Ik ondervind vaak dat mijn mazda 626 ge slap geveerd is. Hij overheld wel heel erg veel. Kan ik mijn mazda verstijven en misschien ook wel verlagen zonder de schokbrekers te vervangen. Dan blijft het namelijk een goedkope investering.

Weet iemand ook welke vering ik moet hebben, waar ik die kan halen nieuw of tweede hands?

Groeten,
Ivo

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Sun May 04, 2008 9:01 pm
by bobastic
http://link.marktplaats.nl/166966672 Dit kwam ik op mp tegen. wellicht iets voor jou?

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Sun May 04, 2008 10:37 pm
by Willy
tegen het overhellen zou ik toch eerder voor andere stabilisatie stangen gaan dan voor andere veren. :)

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Sun May 04, 2008 11:58 pm
by Cybercool
Willy wrote:tegen het overhellen zou ik toch eerder voor andere stabilisatie stangen gaan dan voor andere veren. :)
Kun je het verder uitleggen? Weet niet ontzettend veel van techniek van de auto.
Als ik het doe, laat ik het doen door een kennis.

Is het neit zo dat de vering stijfer moet maken? Wat doen stabilisatie stangen?

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 12:29 pm
by Marcel Smeding
stabilisator stang doet eigenlijk niks meer dan het tegenwerken van de inveer beweging van je schokbreker.
De stabilisator stang verbind doormiddel van een starre verbinding de ene veerpoot via het koetswerk met de ander . Ga je een bocht in dan zullen de buitenste wielen willen inveren en de binnenste uitveren. Door de starre verbinding tussen de veerpoten en de koets zal deze beweging tegengegaan worden, waardoor de wagen zelf minder overheld.

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 1:51 pm
by Philip
helpt een veerpootbrug dan nog? of werkt deze dan juist tegen?

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 2:11 pm
by Cybercool
Philip wrote:helpt een veerpootbrug dan nog? of werkt deze dan juist tegen?
Een veerpoot brug is zowiezo alleen voor de voorkant toch?

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 2:24 pm
by Marcel Smeding
Geloof dat een veerpootbrug meer tegen het torderen van het koetswerk zelf is.
Meestal voor, maar je hebt ze ook achter. GD coupe's met 4ws hebben ze geloof ik zelfs standaart achter.

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 2:25 pm
by AKA-47
voor waar je wil, boven, onder, voor of achter, zolang hij maar tussen de veerpoten zit.
ik had mijn GE ook verlaagd met enkel veren, en ik vond de wegligging wel goed genoeg zo.

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 3:03 pm
by Cybercool
Ik merk het ook altijd heel erg op de auto baan, als je dan een keer wilder heen en weer stuurt, blijft die maar door deinen.

En als je harder de bocht door gaat moet je gewoon moeite doen om recht te blijven zitten :shock:

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 05, 2008 10:20 pm
by benno
dan kon het wel eens zo zijn dat je schokdempers aan vervanging toe zijn .
of je nu alleen veren of kompleet doet met demper uitlijnen moet je toch .
anders moet je mischien twee keer en dat is ook zonde van het geld .
dan moet je immers ook twee maal uitlijnen .
kom anders een keer lang dan kijken we even samen .
ik woon immers ook in hengelo OV .
zal vast niet ver weg zijn dan .
ik woon in het tuindorp achter stork en het station vlak bij de vijver .

benno

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Mon May 19, 2008 12:28 am
by ItaloMike
Vorige week ben ik terug gekomen van vakantie (Italie) en viel me erg op dat mijn wagen ook wat zenuwachtig reed (vooral op de snelweg en zelfs met volle bepakking!) Nu hoor ik al maanden gepiep van achter komen. Zou dit dan misschien iets met deze stabilisatorstangen (versleten) te maken kunnen hebben??

Re: Verlagen (verstijven)

Posted: Wed Aug 06, 2008 1:15 pm
by mister mazda
Denk eerder versleten rubber van je draagarmen of iets dergelijks
Uitlijnen kan ook wonderen doen... een slecht uitgelijnde auto voelt vaak zenuwachtig aan. Wie weet kan je dit zien door onregelmatig versleten banden.