Onderhoud/reparaties mazda mx6
- Piet
- Mazda 626 Lord
- Posts:2401
- Joined:Thu Dec 05, 2002 8:45 am
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Erg netjes geworden hoor. Zeer mooie auto.
Bmw 328i touring M-Edition
# 17 inch ac schnitzer breedset
# Intrax RS schroefset
# 17 inch ac schnitzer breedset
# Intrax RS schroefset
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Zo vandaag de distributieset binnen gekregen, volgende week aan het werk (als de koters weer naar school zijn).
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Zo, deze week een hoop aan de mx gedaan.
Maandag begonnen met de distributieriem, wat hell of a job is dat bij zo'n 6 pitter.
Nauwelijks ruimte en dan moet je de riem eerst om het nokkenwiel van de ene cillinderbank leggen, dan om die van de ander, waarna je nog even een loopwiel tussen beide banken moet freubelen. Daarna controleren of hij nog op tijd staat....
Heb dat dus 2x over kunnen doen omdat hij stiekum toch weer een tandje versprongen was.
Nou ja, dinsdag dit afgerond samen met een paar verse multiriemen.
Donderdag de gehele remmerij gedemonteerd en schoongemaakt, omdat ik geen vertrouwen had in de achterremmen, dat bleek ook wel, die aan de betuurderszijde zat muur vast. Wonderwel was het niet het handremmechanisme dat vastzat, maar de remklauw zelf. Deze met een hamer omhoog moeten slaat om hem los van de blokken te krijgen daarna nog wel even aan het wrikken geweest om hem ook van de geleide pen te krijgen.
Vandaag alles weer gemonteerd en ontlucht. Dacht zal de koppeling ook nog even doen en toen bleek het echt vrijdag de 13de te zijn.
Na 2x pompen bleef m'n pedaal beneden en niet meer uitzichzelf omhoog willen, alleen door hem met de hand te helpen.
Eerst hoofdkoppelingscillinder gedemonteerd en schoongemaakt, geen succes, daarna ook de hulpkoppelingscillinder schoongemaakt. Deze even een beetje moeten honen, zat wat oppervlakkige roest in.
Bleek allemaal behoorlijk vervuilt.
In ieder geval bij poging 3 kwam er weer gevoel in het pedaal, werkt nu weer perfect.
Voorlopig wel weer even genoeg geklust, eerst een weekje naar turkije donderdag.
Maandag begonnen met de distributieriem, wat hell of a job is dat bij zo'n 6 pitter.
Nauwelijks ruimte en dan moet je de riem eerst om het nokkenwiel van de ene cillinderbank leggen, dan om die van de ander, waarna je nog even een loopwiel tussen beide banken moet freubelen. Daarna controleren of hij nog op tijd staat....
Heb dat dus 2x over kunnen doen omdat hij stiekum toch weer een tandje versprongen was.
Nou ja, dinsdag dit afgerond samen met een paar verse multiriemen.
Donderdag de gehele remmerij gedemonteerd en schoongemaakt, omdat ik geen vertrouwen had in de achterremmen, dat bleek ook wel, die aan de betuurderszijde zat muur vast. Wonderwel was het niet het handremmechanisme dat vastzat, maar de remklauw zelf. Deze met een hamer omhoog moeten slaat om hem los van de blokken te krijgen daarna nog wel even aan het wrikken geweest om hem ook van de geleide pen te krijgen.
Vandaag alles weer gemonteerd en ontlucht. Dacht zal de koppeling ook nog even doen en toen bleek het echt vrijdag de 13de te zijn.
Na 2x pompen bleef m'n pedaal beneden en niet meer uitzichzelf omhoog willen, alleen door hem met de hand te helpen.
Eerst hoofdkoppelingscillinder gedemonteerd en schoongemaakt, geen succes, daarna ook de hulpkoppelingscillinder schoongemaakt. Deze even een beetje moeten honen, zat wat oppervlakkige roest in.
Bleek allemaal behoorlijk vervuilt.
In ieder geval bij poging 3 kwam er weer gevoel in het pedaal, werkt nu weer perfect.
Voorlopig wel weer even genoeg geklust, eerst een weekje naar turkije donderdag.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Lekker bezig
En een fijne vakantie
En een fijne vakantie
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Junior Racer
- Posts:166
- Joined:Sat Nov 07, 2009 5:50 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Leende / Berkel en rodenrijs
Re: Nieuwste aanwinst
Mij is ooit verteld dat bij het GE platform beide achterremmen een gevoelig iets zijn.
Deze willen wel eens vast gaan zitten.
Dit kreeg ik te horen toen links achter de rem er niet meer af ging en rechts achter hij niet meer kon remmen.
Heb toen 2 nieuwe rem-tangen er op gezet.
Deze willen wel eens vast gaan zitten.
Dit kreeg ik te horen toen links achter de rem er niet meer af ging en rechts achter hij niet meer kon remmen.
Heb toen 2 nieuwe rem-tangen er op gezet.
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Gevoelig, dat valt wel mee hoor, het is gewoon een systeem dat zo af en toe onderhoud nodig heeft. Helaas heeft dit systeem alleen wat meer aandacht nodig, dan alleen remvloeistof verversen. Zo af en toe zal je het handremmechanisme eens uit elkaar moeten halen om het schoon te maken en van vers vet te voorzien. Helaas moet daar wel de remklauw voor uit elkaar. Vermoed dat er heel weinig garages zijn die dit ook daadwerkelijk doen. Dat het dan na 15jaar vast gaat zitten is niet te weiten aan een gevoelig systeem.
En de remklauwen vervangen als ze vast zitten is gewoon gemakzucht (lees makkelijk geld verdienen), wat ze zijn prima te reviseren. En dan valt het systeem van de GE nog reuze mee, want die van de GD/GV's hebben nog een naaldlager in het handremmechanisme, wat je in stukjes eruit kan pulken, als het vastgelopen is.
En de remklauwen vervangen als ze vast zitten is gewoon gemakzucht (lees makkelijk geld verdienen), wat ze zijn prima te reviseren. En dan valt het systeem van de GE nog reuze mee, want die van de GD/GV's hebben nog een naaldlager in het handremmechanisme, wat je in stukjes eruit kan pulken, als het vastgelopen is.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Op zich stelt het reviseren niet zo veel voor van de achterremmen er is alleen 1 ding wat je moet doen en dat is een tang op maat slijpen en dan is het zo gebeurt
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
- Casejunkie
- Site Admin
- Posts:5028
- Joined:Thu Nov 25, 2004 4:15 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:GT town
Re: Nieuwste aanwinst
De GE heeft geen naaldlager??? Ik weet dat de GF/GW's dat wel hebben. En inderdaad die gaan helemaal rot
Audi A6 Avant Quattro V6 3.0 TDI <-- Daily Driver
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
Mazda MX6 2.2i 12v GT Turbo Intercooled 4WS <-- project in progress
Mazda 626 Coupe GT 2.0i 16V <-- circuit wagen
Mazda MX-5 1.6i 16v <-- project in progress
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Laat ik het anders zeggen, die van de mx hebben geen naaldlager. Aangezien die ook op het ge platform staat, ga ik er vanuit dat die van de 626 niet anders zijn.Casejunkie wrote:De GE heeft geen naaldlager??? Ik weet dat de GF/GW's dat wel hebben. En inderdaad die gaan helemaal rot
De zuiger hoef je ook niet met een grote punttang uit de klauw te draaien, dat doe je met een inbussleutel aan de achterzijde van de remklauw.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Re: Nieuwste aanwinst
Klopt, de GE heeft een andere klauw als de GD en GF, deze lijken wel weer heel sterk op elkaar. (ik weet niet of ze helemaal hetzelfde zijn)
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Stop stop stop ff wachten ik ben toen aan het zoeken geweest hier over er zijn een aantal remklauwen met een naaldlager en dat heeft niet direkt te maken met het model wagen maar er is een serie van die klauwen gemaakt
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
- coppe218
- Mazda 626 Lord
- Posts:1223
- Joined:Sat Sep 04, 2004 8:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Venray
Re: Nieuwste aanwinst
Ik heb in 1995 een half jaar stage gelopen bij een Mazda dealer, alle GE hadden toen de klauw die Marcel beschrijft. Policy was om deze elke grote beurt helemaal uit elkaar te trekken (alleen de zuiger er niet helemaal uit) en gangbaar te maken. Dat was de enige manier om ze het eeuwige leven te geven.
Nu: Toyota Avensis 2.0 D4d Executive (zakelijk) hobby Porsche 924S 1986
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
Verkocht:
Mazda 626 2.0i Touring HB 2000 (GF)
Mazda 626 2.0i GLX LPG 1999 (GF)
Mazda 626 2.2i glx wagon 1994
Mazda 323 1.6 glx 1990
Mazda 323 1.5 glx limited 1987
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Die klauwen staan ook specifiek zo in het werkplaatshandboek, wellicht dat het afhankelijk is van de uitvoering.
Dan bedoel in de prefacelift of de facelift versie van de ge.
Dan bedoel in de prefacelift of de facelift versie van de ge.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
Ik heb de mijne gedaan en als ik niet de zuiger er uit wil halen kom ik niet verder als het stel stiftjecoppe218 wrote:Ik heb in 1995 een half jaar stage gelopen bij een Mazda dealer, alle GE hadden toen de klauw die Marcel beschrijft. Policy was om deze elke grote beurt helemaal uit elkaar te trekken (alleen de zuiger er niet helemaal uit) en gangbaar te maken. Dat was de enige manier om ze het eeuwige leven te geven.
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
- Marcel Smeding
- Mazda 626 Lord
- Posts:3682
- Joined:Fri Sep 13, 2002 2:22 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
- Location:Heemskerk
- Contact:
Re: Nieuwste aanwinst
idd. met alle respect, maar zonder de zuiger te demonteren, krijg je het handremmechanisme niet uit elkaar.
Zit een borgring onder de zuiger die er uit moet, om de as die de zuiger bedient te kunnen verwijderen en die moet er eerst uit, want anders krijg je de rest niet los.
Zit een borgring onder de zuiger die er uit moet, om de as die de zuiger bedient te kunnen verwijderen en die moet er eerst uit, want anders krijg je de rest niet los.
Mazda CX5 GT-M (2018 lease hok)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)
Mazda MX5 ND 1.5L GT-M (2018)
Mazda 626(ge) Hatchback 2.5L-24V (1994)
Mazda 818 coupe 1.3L 8V (1977)