Page 1 of 4

L's Xerxes

Posted: Thu Mar 07, 2013 12:04 pm
by SS80
Een paar weken terug heb ik een 626 V6 Xerxes gekocht, omdat ik een keer wat groters wilde rijden.

De prijs was erg laag, ik kon er dus van uit gaan dat er wat aan gedaan moest worden.. Dat was ook zo.

Dit is 'm: De foto's zijn nog de marktplaats foto's. Ik zal van t weekend up-to-date foto's plaatsen.
Image
Image
Image

De remschijven & blokken achter waren totaal op, hij was met metaal op metaal aan 't remmen, deze heb ik dus vervangen voor nieuwe:
Image

De rechter langsliggende draagarm achter bleek afgebroken te zijn! Woeps! Deze dus maar vervangen door eentje van de sloop want ik kan ze nergens nieuw vinden:
Image

Nu zijn de schokbrekers achter ook nog slecht, hij blijft deinen als je van een drempel komt. Hier heb ik dus ook nieuwe voor besteld, en meteen Eibach 3cm verlagingsveren (als je toch bezig bent ;) ) Deze komen van de week binnen.
De achterste uitlaat demper was ook lek, deze heb ik ook vervangen door een nieuwe.
Dan is er ook nog een kleine olie lekkage op het blok, maar ik heb nog niet gevonden waar het precies vandaan komt. Het zit namelijk onder de voorste cylinderkop, achter de radiator dus ik kan het niet zien... Misschien bij het olie filter?

Plannen heb ik ook: Ik wil er een "sleeper" van maken. Lekker suf houden aan de buitenkant, maar stiekem vlot onderhuids!
Zo sloop ik er hier en daar wat gewicht af wat ik niet nodig heb, maar zonder al te veel in luxe in te leveren, en ook de motor wil ik iets kietelen..
Het zal echter allemaal vrij traag gaan want dit is niet m'n enige project!

Re: L's Xerxes

Posted: Thu Mar 07, 2013 1:13 pm
by marcel
NICE :D

Misschien als je straks nog meer wil vervangen is een goede donor auto wel wat voor je.
Laatste paar jaar zijn er diverse Xerses opgeruimd in zeer goede staat met recente onderdelen, en deze gaan vaak voor een prikkie de deur uit met reden dat de mensen tegenwoordig geen V6 meer willen.

Re: L's Xerxes

Posted: Thu Mar 07, 2013 2:20 pm
by mad man
Welkom op het forum je bent al goed bezig :wink:

Re: L's Xerxes

Posted: Fri Mar 08, 2013 12:03 am
by SS80
Thnx!

Re: L's Xerxes

Posted: Fri Mar 08, 2013 10:21 am
by jeb
Sleeper is altijd leuk ;)

zowiezo verwacht men geen V6 in een 626je, toch? de meeste GD's zijn ook de 90 pk benzine of 70 pk diesel.. mijn GT'tje kan dan ook leuk verrassen. Het is alleen geen sleeper ;)

Re: L's Xerxes

Posted: Fri Mar 08, 2013 10:54 pm
by SS80
Precies! Ik wist ook niet dat ie bestond (en ik weet toch aardig wat van (Japanse) auto's)
Toen ik op zoek was naar een grote, luxe maar vlotte auto heb ik van alles bekeken.. Volvo 850 turbo, Mitsubishi Galant V6 dat soort
Kwam ik per ongeluk een Xerxes tegen. Ideaal dat kent niemand! Daarbij heb ik ook eens een MX-3 V6 gehad dus ik wist dat de Mazda V6jes lekker lopen ;)

Re: L's Xerxes

Posted: Sun Mar 10, 2013 12:50 pm
by M&M
wij hebben o.a ook een xerxes, en ohoh wat rijden ze fijn!! :D :D :-D

Groetjes M&M

Re: L's Xerxes

Posted: Mon Mar 11, 2013 1:01 pm
by SS80
Wat ik tot nu toe aan gewichtsbesparing heb gedaan:
-Houten planken & piepschuim uit de kofferbak verwijderd
-Achter ruitenwisser, ruitenwissermotor en sproeiertankje verwijderd
-Electrische uitschuif-antenne en antenne draad tot aan de radio verwijderd (ik luister toch nooit radio)
-Hitteschilden van de uitlaat verwijderd (behalve die langs de brandstoftank, hier twijfel ik nog over)
-Complete alarmsysteem met startonderbreker, tot het laatste draadje!
-Alle aftermarket ICE draden die er door de jaren bij gekomen waren
-Hoofdsteunen van de achterbank
-1 van de 2 toeters (waarom heb je r 2 nodig??)
-Stalen strip in de achterbumper
-Trekhaak
-Plastic plaat in de wielkast langs de brandstof-vulpijp
-Tank-ontluchtings ding wat onder de motorkap zit, dat tonnetje
-Plastic plaat langs de accu
-Plastic platen tussen de frontbalk en de bumper, bij het motorkap-slot
-Plastic plaat onder het dashboardkastje
-Motorkap isolatie
-Vloermatjes in de voetenruimte van de achterbank

In de toekomst moet er nog meer uit, maar zonder te veel luxe in te leveren.
Zoals:
-Lichtgewicht velgen
-Lichtgewicht motorkap (dit zou echt veel schelen!)
-Bitumen onder de vloerbedekking & in de achterbak
-Mistlampen
-Normale bestuurdersstoel, electrisch verstelbaar hoeft niet van mij
Verder kom ik vast nog wel het 1 en ander tegen.

Re: L's Xerxes

Posted: Mon Mar 11, 2013 2:14 pm
by mad man
SS80 wrote:Wat ik tot nu toe aan gewichtsbesparing heb gedaan:

-Plastic plaat in de wielkast langs de brandstof-vulpijp
-Tank-ontluchtings ding wat onder de motorkap zit, dat tonnetje.
Waarom zou een fabriek dit monteren op een straat wagen? :roll:

Re: L's Xerxes

Posted: Mon Mar 11, 2013 6:57 pm
by SS80
Well, de plaat langs de vulpijp is om te zorgen dat er geen rotzooi bij die pijp komt. Dit werkt echter averechts. Zand en water komen vast te zitten achter dit schermpje en gaan zitten roesten.

De tankontluchting was vroeger gewoon een pijpje naar buiten, maar tegenwoordig mogen die gassen niet meer zomaar naar buiten, deze worden verzameld in dat tonnetje en gaan dan bij een bepaald toerental je luchtinlaat in. Bij mij is het nu weer gewoon een pijpje naar buiten.

Re: L's Xerxes

Posted: Mon Mar 11, 2013 10:23 pm
by mad man
Ja je zou het eigenlijk 1 keer per jaar schoon moeten maken daar achter, maar het is ook voor de steenslag :roll:

En ik ben toch blij dat ik niet in die benzine dampen meer zit :roll:

Re: L's Xerxes

Posted: Tue Mar 12, 2013 10:22 am
by marcel
Lache dit word een Topic die anders is dan anders, U heeft mijn interesse...

Re: L's Xerxes

Posted: Tue Mar 12, 2013 1:47 pm
by ozgrr
Leuk project, ook een goede start! gelijk een v6

Re: L's Xerxes

Posted: Mon Mar 25, 2013 11:59 am
by SS80
Een week of 3 geleden heb ik nieuwe achter-schokbrekers besteld bij Winparts, deze had ik zeer snel binnen.
Ook had ik meteen een set Eibach verlagingsveren besteld bij Stroeve maar die laten helaas nog op zich wachten...

De achter schokbrekers waren echt nodig, want hij bleef na deinen na een hobbel en op de linker zat zelfs zijdelings speling. Afgelopen zondag zat de linker schokbreker vast (gevroren?) Ik reed van Utrecht naar Vlissingen en pas thv Bergen op Zoom schoot ie los. Ik weet dus nu weer waar alle hobbels in de snelweg zitten!

Vandaag had ik een afspraak staan voor de APK keuring, maar met die dempers word ie nooit goedgekeurd dus die heb ik achterin gelegd en laat ik meteen vervangen.
Als m'n veren dan eindelijk binnen komen haal ik ze wel weer uit mekaar.

Ook nog een kleine gewichtsbesparings-update:
-Hoofdsteunen v/d achterbank
-Bovenste bakje v/d middenconsole, deze zat trouwens ook in de weg als ik snel wilde schakelen
-Bekleding onder achterbank-zitting (ik kwam er ineens achter dat die ook opgeklapt kon worden :P)

Re: L's Xerxes

Posted: Mon Mar 25, 2013 12:57 pm
by marcel
Goed bezig zeg zo gaat de auto een stuk beter rijden alleen denk dat straks de voorkant gaat deinen.
Stap voor stap en strippen dat ding.

Ps bekijk deze onderste 323 eens viewtopic.php?f=8&t=8333&start=15

Minder is meer/beter. :mrgreen:

Balen dat je 2x met de achterkant bezig moet en alle succes. :wink: