Project MX-03

Plaats voor alle Mazda brochures.
User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:
Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:29 pm

:buig: http://www.eunoscosmoclub.nl/index.html :buig:

Zonder wie dit Topic niet tot stand was gekomen!

Grote dank voor de goedkeuring om jullie Mazda info ook voor het 626Forum vrij te geven, dank U. :D

Ps mensen ga eens kijken bij de Eunos Cosmo Club een absolute aanrader.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:30 pm

Image

Project MX-03


1985 Mazda MX-03

De Mazda MX-03 is tegelijkertijd een experimenteel prototype en een hi-tech droomwagen. Met dat project heeft Mazda ook commerciële aspiraties. De wagen is namelijk een weerspiegeling van hoe een vierpersoons-sportcoupé er volgens Mazda in de jaren 90 moet uitzien. Deze avant-garde wagen verdient wel degelijk die benaming want hij bevat, naast de moderne, geavanceerde technologieën, ook revolutionaire ideeën waarvan verder doorgedreven proefnemingen de waarde nog moeten bevestigen.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:32 pm

Image

Inleiding


1985 Mazda MX-03

Welke ontwikkelingen zullen in de jaren 90 plaatsgrijpen op het gebied van de relatie tussen het voertuig en zijn gebruiker, en wat zullen de gevolgen van die ontwikkelingen zijn voor het ontwerp van nieuwe wagens?

In de toekomst zal men zich ongetwijfeld meer en meer gaan toeleggen op een ver doorgedreven en geraffineerde technologie, dankzij een niet aflatende vooruitgang op het gebied van de elektronica en de introductie van nieuwe materialen.

Er zal zich ook een accentuatie voordoen van de verschillen tussen de klassen, tussen de wagens uit de economische klasse, de gezinsklasse, de luxeklasse en de sportklasse. Dat is een rechtstreeks gevolg van een verder doorgedreven diversifiëring van de leefgewoonte, de middelen en de persoonlijke smaak van de verbruikers. Er valt dan ook uiteindelijk een hele reeks nieuwe wagentypes te verwachten, wagens die beantwoorden aan de nieuwe kwaliteitsnormen en die een bijzondere relatie kunnen scheppen tussen de bestuurder en zijn wagen.

Twee jaar geleden heeft Mazda het model MX-02 voorgesteld, een experimenteel prototype dat beantwoordde aan het ideaal beeld van de gemiddelde gezinswagen van de jaren 90.

Nu bevestigen wij onze technologische kennis en onze inventieve geest met de voorstelling van het model MX-03, een experimenteel prototype van een uiterst snelle vierpersoons-sportcoupé van de jaren 90.

In dit model zijn alle recente vernieuwingen van de Mazda technologie qua aandrijving en ophanging verwerkt. De MX-03 is een concretisering van ons researchbeleid met betrekking tot de optimale afstemming van de wagen op de gebruiker. Met deze wagen hopen wij de weg te openen voor de supersportwagens van morgen.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:33 pm

Image

Technisch concept


1985 Mazda MX-03

Het thema van de MX-03, "een ultrasnelle sportcoupé voor de jaren 90", maakte een hele reeks opties mogelijk. Wij hebben vooral aandacht besteed aan het ontwerp van een wagen die zijn bestuurder een optimaal rijgenoegen moet verschaffen, een kenmerk van alle Mazda's. Wij hebben besloten om die kwaliteit bij de MX-03 op een ongemeen hoog niveau te brengen.

Wij hebben ook getracht de relatie tussen de bestuurder en zijn voertuig nog te verbeteren.

Wij hadden ons tot doel gesteld een vierpersoons-sportcoupé te ontwerpen, die hoge kruissnelheden kan aanhouden bij om het even welke weersomstandigheden en op om het even welk wegdek, waarbij topprestaties worden gecombineerd met een uitzonderlijk comfort.

Wij opteerden voor een model met vierwielaandrijving met vooringeplaatste rotatiemotor met drie rotors.

De MX-03 bezit de volgende bijzondere eigenschappen, die het resultaat zijn van geavanceerde technologieën en een totaal nieuw concept:

Een krachtige en soepele nieuwe rotatiemotor, met turbocompressor met twee lagers.
Een overbrenging met vierwielaandrijving en een nieuw elektronisch systeem voor het verdelen van het koppel, waarmee de bestuurder de aandrijving kan aanpassen volgens zijn eigen wensen en gewoontes, van de zuivere voorwielaandrijving tot de zuivere achterwielaandrijving.
Een uitstekende controle van de dynamiek en de besturing van de wagen, dankzij twee elektronische toestellen: het SS-4WS (positie van de vier meesturende wielen afhankelijk van de snelheid) en het SS-VGR (variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid).
Een uiterst efficiënt remsysteem, dankzij een antiblokkeringssysteem (ABS) dat is verbonden met het koppelverdelingsmechanisme.
Een verbetering van het weggedrag, door een voortreffelijke gewichtsverdeling met vooringeplaatste motor. Dat werd mogelijk gemaakt door de toepassing van de rotatie- motor. De grote wielbasis biedt voldoende plaats voor een ruim interieur.
Een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 met een negatieve lift.
Op het functionele vlak, is het concept van het interieur werkelijk revolutionair te noemen: veel displays en een display met projectie op ooghoogte (HUD), allebei gebaseerd op de combinatie van elektroluminiscentie en vloeibare kristallen, een elektronische spitstechniek. De stuurinrichting met een stuur van het vliegtuigtype, is uitgerust met een SS-VGR toestel (variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid).
Een automatisch openingssysteem en een antidiefstal alarmsysteem, gebaseerd op een zender en een codeherkenningssysteem.
Last edited by marcel on Sat Jun 01, 2013 6:49 pm, edited 1 time in total.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:35 pm

Image

De motor


1985 Mazda MX-03

Het hart van de MX-03 is een nieuwe rotatiemotor met 3 rotors en turbocompressor. Die combinatie verschaft de motor een hoog vermogen en een merkwaardige dociliteit, zonder trillingen. De compactheid van het geheel is de finishing touch die de wagen tot een echte sportmachine maakt.

De afmetingen van de rotors en hun carter zijn bij deze nieuwe rotatiemotor identiek aan die van de huidige 13B motor met 2 rotors (654*2 cc). De totale cilinderinhoud werd dus op 654*3 gebracht, of 1962 cc. De meeste onderdelen werden echter hertekend.

De nieuwe motor wordt vooral gekenmerkt door een excentrieke krukas uit twee delen en door de toevoeging van een derde hoofdlager. Die vorm van de krukas was nodig door de aanwezigheid van de centrale rotor. De rotors zijn vervaardigd uit een lichte aluminiumlegering die hoge snelheden mogelijk maakt, en het inlaatspruitstuk is ontworpen om het effect van de dynamische belasting te versterken. Het smeersysteem met droge carter garandeert een constante smering, zelfs bij sportief rijden, en maakt een lage plaatsing van de motor mogelijk.

De turbocompressor bevat eveneens enkele splinternieuwe snufjes op technisch vlak.

De tweetrapssturing van de blazer werd ontworpen om de vinnigheid en de kracht van de motor te verbeteren bij lage en middelmatige toerentallen, zonder daarom afbreuk te doen aan de werking bij hoge toerentallen. Het systeem kiest elektronisch één van beide inlaatluchtvolumes, afhankelijk van het motortoerental en de hoeveelheid inlaatlucht. De turbinebehuizing bevat twee gekoppelde expansiekamers. Een klep regelt de afsluiting van één van beide, afhankelijk van het feit of de motor met een rustig toerental of een hoog toerental draait.

De turbineschoepen zijn vervaardigd uit fijn keramiek, waardoor het gewicht wordt gedrukt en de warmteweerstand wordt verbeterd. Hun vorm is speciaal ontwikkeld om de grote expansiekracht die door de rotatiemotor wordt ontwikkeld, optimaal te benutten. Op die manier wordt de respons en het vermogen van de motor bij alle toerentallen geoptimaliseerd.

Het vermogen van de nieuwe motor bedraagt 320 pk bij 7.000 tr/min, het maximum koppel 40 kgm bij 3.800 tr/min. De automatische transmissie met vier overbrengingsverhoudingen moet de aërodynamisch gevormde MX-03 naar een topsnelheid stuwen van 300 km/u (beoogde waarde) en van 0 tot 100 km/u in minder dan 5 seconden (beoogde waarde).
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:36 pm

Image

SS-4WS en SS-VGR


1985 Mazda MX-03

Het Mazda 4WS systeem (vier meesturende wielen) waarmee het vorige experimentele prototype, de MX-02, was uitgerust, heeft al overal ter wereld belangstelling gewekt. De MX-03 is een verbetering van ons concept met betrekking tot de chassisdynamiek doordat de 4WS met een ander systeem werd gecombineerd dat wij SS-VGR hebben gedoopt: variabele stuurbekrachtiging afhankelijk van de snelheid.

In het kort komt het hierop neer: een systeem met vier meesturende wielen, waarbij de vier wielen worden betrokken bij de besturing van de wagen, in tegenstelling tot de huidige systemen waarbij enkel de voorwielen een rol spelen.

Het SS-4WS systeem waarmee de MX-03 is uitgerust, controleert automatisch de richting en de hoek van de achterwielen afhankelijk van de snelheid van de wagen, en zorgt op die manier voor een feilloze besturing bij om het even welke snelheid. Bij lage en middelmatige snelheden, bevinden de achterwielen zich in tegenovergestelde stand ten opzichte van de voorwielen (gemakkelijkheidshalve zullen we die stand "antifase" noemen, in tegenstelling tot de stand "fase" waarbij de voor- en achterwielen zich in dezelfde stand bevinden). De draaicirkel van het voertuig is aanzienlijk verkleind, waardoor gemakkelijker korte bochten kunnen worden genomen en het parkeren wordt vergemakkelijkt. Bij hoge snelheden daarentegen, bevinden de achterwielen zich in "in fase", voor een perfecte rechtuitloop en een dito bochtengedrag. Het stuurgevoel bij hoge snelheden is ook verbeterd.

De hoek van de achterwielen is niet noodzakelijk dezelfde als de hoek van de voorwielen. Hij wordt nauwkeurig afgesteld op de snelheid van de wagen. De verhouding tussen de hoek van de voorwielen en van de achterwielen wordt automatisch bepaald door een stuureenheid met een voeler voor de snelheid en de grootte van de hoek.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:37 pm

Image

4WD (vierwielaandrijving)


1985 Mazda MX-03

De MX-03 beschikt over vierwielaandrijving, zodat het vermogen van de rotatiemotor steeds op een efficiënte manier op het wegdek wordt overgebracht, ongeacht de aard van het wegdek of de weersomstandigheden.

Het systeem waarmee de MX-03 is uitgerust, is één van de meest geperfectioneerde van het ogenblik en is gebaseerd op de befaamde Mazda-technologie met betrekking tot de koppeloverdracht. De combinatie van dat systeem met de vier meesturende wielen brengt de bestuurbaarheid en de stabiliteit op een heel ander niveau.

Het revolutionaire overbrengingsmechanisme stelt de bestuurder in staat om te opteren voor voorwielaandrijving of achterwielaandrijving, volgens de stuurtechniek of zijn eigen voorkeur, waarbij hij het genoegen van een sportieve rijstijl kan smaken. Het hoofdonderdeel van het systeem bevindt zich onmiddellijk achter de automatische versnellingsbak en bestaat uit een voeler, een stuureenheid, een oliedrukregelaar en twee hydraulische meervoudige plaatkoppelingen. De bestuurder kan de wijze van overbrenging bepalen met behulp van een eenvoudige keuze schakelaar op de console; de stuureenheid regelt automatisch de oliedruk in de twee koppelingen tot de juiste door de bestuurder gekozen verhouding is bereikt.

Een ander voordeel van dit systeem is dat de MX-03 geen centraal differentieel nodig heeft.

Doorgaans hebben wagens met vierwielaandrijving zonder centraal differentieel te kampen met moeilijkheden bij het nemen van korte bochten: het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen kan de wielen doen blokkeren. Bij de MX-03 is dat snelheidsverschil miniem en het overbrengingssysteem slorpt eventuele verschillen gemakkelijk op.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:38 pm

Image

SS-VGR


1985 Mazda MX-03

Het SS-VGR is een systeem dat de stuurbekrachtiging kan regelen afhankelijk van de snelheid van de wagen (Speed Sensing Variable Gear Ratio). Bij lage snelheden vermindert de numerieke waarde van de stuurbekrachtiging, zodat het stuur gemakkelijk kan worden rondgedraaid. Bij hoge snelheden daarentegen, verhoogt de numerieke waarde zodat de wagen niet meer reageert bij de geringste aanraking van het stuur.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:39 pm

Image

ABS (AntiBlokkeringsSysteem)


1985 Mazda MX-03

De schijfremmen van de MX-03 zijn uitgerust met een ABS-systeem (antiblokkeringsststeem). De toepassing van een dergelijk systeem op een wagen met permanente vierwielaandrijving zonder centraal differentieel is niet zonder problemen verlopen. Één van de meest netelige problemen werd veroorzaakt door het feit dat bij een dergelijk voertuig de wielen worden verondersteld met een zelfde snelheid te draaien, meer bepaald wanneer de voor- en achtertrein zijn uitgerust met sperdifferentiëlen. Daardoor kan een gewoon ABS-systeem onmogelijk het blokkeren van de wielen voorzien omdat dat precies wordt aangekondigd door een verschil in snelheid van één of meer wielen ten opzichte van de andere.

Bij de MX-03 die over geen centraal differentieel beschikt, werd het probleem opgelost door een vermindering van de oliedruk in één van de twee koppelingen van de koppeloverbrenging wanneer er een risico op blokkering bestaat. Dan wordt de MX-03 een wagen met voor- of achterwielaandrijving en beschikt hij niet meer over vier aangedreven wielen. Zo kan het ABS-systeem op een efficiënte manier functioneren.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:40 pm

Image

Uiterlijk


1985 Mazda MX-03

De vormgeving van de MX-03 laat geen twijfel bestaan over zijn bestemming als "ultrasnelle vierpersoons-sportcoupé" voor de jaren 90. De brede en lage carrosserie (L 4510 mm, B 1800 mm, H 1200 mm) bevat een rotatiemotor met drie rotors en turbocompressor, vooringeplaatst, en de bedieningsorganen voor de vierwielaandrijving en meesturende wielen, bij een zo groot mogelijk gehouden passagierscompartiment. De gereduceerde overhangen voor en achter geven de MX-03 een uiterst origineel uiterlijk voor een sportcoupé. Wat de basisafmetingen betreft, werden de lange wielbasis (2710 mm) en de brede spoorbreedtes voor (1540 mm) en achter (1510 mm) speciaal op elkaar afgestemd voor een uitzonderlijke souplesse en handelbaarheid, zelfs bij extreem hoge snelheden (tot 300 km/u).

De luchtweerstand is van hoofdbelang bij het ontwerp van een snelle wagen als de MX-03. Voor dit model hebben wij gekozen voor een lijn gebaseerd op een coupé. De geringe luchtweerstand van de MX-03 is te danken aan verschillende zaken zoals de lage en lichtjes gebogen neus (waarvan de vorm grotendeels te danken is aan de compacte rotatiemotor), de uiterst nauwkeurige geleiding van de luchtstroom langs de carrosserie en de achterspoiler. Bovendien wordt de luchtstroom het motorcompartiment binnengeleid door een speciaal ontworpen radiator en een hertekende ventilatieopening. De luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,025 geeft een beeld van de prestaties van de wagen van de jaren 90.

Wij hebben ons vooral toegelegd op de omzetting van het lifteffect in een aanzuigeffect. Wij zijn ervan overtuigd dat voor een verhoogde stabiliteit bij hoge snelheden, carrosserievormen vereist zijn, zelfs voor gewone wagens, die dat aanzuigeffect veroorzaken. Dat effect wordt bereikt bij de MX-03 door de combinatie van de achterspoiler en het chassis dat speciaal werd ontworpen met het oog op een verhoogde stabiliteit. Door het lifteffect dat op het bovenste deel van de carrosserie wordt uitgeoefend, gevoelig te verminderen, hebben wij dat effect kunnen omvormen tot een negatieve lift.

Het dak bevat een paneel dat kan worden geopend en gedemonteerd, wat de wagen een speciaal cachet geeft.

Koplampen van zeer geringe afmetingen zijn onderin de voorzijde geïntegreerd.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:41 pm

Image

Het Interieur


1985 Mazda MX-03

Hoewel de binnenruimte van de MX-03 een vooruitstrevende elektronische uitrusting bezit, zijn de boordinstrumenten op een duidelijke en ergonomische manier geplaatst, wat de bestuurder nog meer rijgenoegen verschaft. De zetels zijn anatomisch gevormd om de bestuurder bij hoge snelheden een uitstekende zithouding te bieden. Het stuur is afkomstig uit de vliegtuigwereld, de zeer geringe omwentelingshoek en de handgrepen met ingebouwde schakelaars verschaffen een ongekend rijplezier.

De display, het ideale communicatiemiddel tussen mens en machine, krijgt in de MX-03 een nieuwe dimensie. De informatie die nodig is voor een normale besturing, worden op ooghoogte weergegeven (HUD display: Head-Up Display) waardoor de bestuurder ze kan aflezen zonder zijn aandacht voor de weg te laten verslappen. Het scherm met verschillende displays is eveneens bovenop het dashboard geplaatst. Dat nieuw ontwikkelde scherm combineert elektroluminiscentie (EL) en vloeibare kristallen en maakt een selectieve weergave van verschillende informaties mogelijk. Het heeft de ontwerpers een grotere creatieve vrijheid verschaft.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:43 pm

Image

HUD en meervoudig scherm


1985 Mazda MX-03

De HUD display (Head-Up Display) waarmee de MX-03 is uitgerust, is een toestel waarin de stralenbundel door de LCD display gaat en weergegeven wordt op het glas van de voorruit, waardoor in het gezichtsveld van de bestuurder een virtueel beeld ontstaat. De HUD display omvat de snelheidsmeter, een indicator voor de richtingaanwijzers, een verklikkerlichtje voor de handrem en een alarmsignaal om de bestuurder op elke abnormale situatie te wijzen.

De meervoudige weergave maakt het mogelijk om op een elektroluminiscentiescherm met hoge resolutie verschillende informaties weer te geven. De informaties verschijnen op het scherm volgens drie fundamenteel verschillende schema's: twee verschillende types meetapparaten en een veiligheidsmonitor.

De bestuurder kan kiezen uit één van beide displays: bij de ene wordt een grote ronde analoge snelheidsmeter weergegeven, voor een nauwkeurige besturing, bij de andere verschijnen gegevens die meer bedoeld zijn voor een sportieve rijstijl. Via de veiligheidsmonitor kan de bestuurder de toestand van de verschillende organen nagaan. Die informaties verschijnen het eerst op het scherm bij het omdraaien van de contactsleutel. Na het starten van de motor wordt die display vervangen door de snelheidsmeter of de normale display naargelang de keuze die de bestuurder heeft gemaakt voor het starten.op een bepaald
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:44 pm

Image

Automatische opening

1985 Chicago autoshow

1985 Mazda MX-03

De automatische openingssystemen met tien toetsen vinden steeds meer ingang. Het systeem waarmee de MX-03 is uitgerust, is echter sterk vereenvoudigd. Het combineert de functies van de zender en het codeherkenningssysteem waardoor de deuren en het kofferdeksel kunnen worden vergrendeld met behulp van een kleine zender/ontvanger. De deuren kunnen ook worden ontgrendeld en vergrendeld met behulp van een geheime code.


De zender/ontvanger werkt eveneens als antidiefstal alarmsysteem wanneer de wagen alleen wordt achtergelaten. Indien er in de wagen wordt ingebroken, ontvangt het apparaatje een signaal dat wordt uitgezonden door de wagen en dat een zoemer en lichtsignaal in werking stelt.
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: Project MX-03

Post by marcel » Sat Jun 01, 2013 6:47 pm

1985 Dr Felix Wankel Frankfurt autoshow
Image
1985 Mazda MX-03
BACK TO LIFE
XXX https://www.youtube.com/watch?v=eCjVdCJYbQc XXX
IF IT AINT MAZDA, YOUR DRIVING SOMETHING WEIRD AS HELL!!

User avatar
Arie
Mazda 626 Lord
Posts:1667
Joined:Sat May 16, 2009 1:20 pm
Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )

Re: Project MX-03

Post by Arie » Mon Jun 03, 2013 6:25 am

Iedere keer verbaas ik mij weer waar je de info vandaan weet te halen. :D

Dit is nou zo'n site die wel op het internet aanwezig is, maar al tijden niet is geupdated.
Een schat van informatie over de RX familie

Wel grappig dat Hoebeke (alweer) wordt vernoemd, wat eigenlijk ook weet logisch is gezien de Rotatiemotoren.
Mazda 626 GC Hatchback GLX 2.0 '84 LPG (Sold)
Mazda 626 GD Hatchback GT 4WS '90 ( Sleeper )

Roest is niet meer de grootste bedreiging voor behoud van onze oldtimers...Dat is de overheid

Post Reply