de rotatie familie

Plaats voor alle Mazda brochures.
User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:
de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 6:20 pm

Type Begin Eind Aantal

110S (Cosmo Sport) Serie I 1967 - 1968 343
110S (Cosmo Sport) Serie II 1967 - 1972 1.176
R100 (Familia) 1968 - 1973 95.891
R130 Coupe / RX-4 (Luce) 1969 - 1990 253.261
RX-2 (Capella) 1970 -1978 225.688
RX-3 (Savanna) 1971 - 1978 285.887
Pickup (Rotary) 1973 - 1977 16.272
Parkway 1974 - 1976 44
Roadpacer 1975 - 1977 800
RX-5 (Cosmo) 1975 - 1988 104.519
RX-7 1978 - 2002 811.634
Eunos Cosmo 1990 - 1995 8.875
RX-8 2003 - 2012 193.094

Gegevens 2012

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 6:28 pm

110S
Cosmo Sport serie I
Image
In 1963 zijn er 2 Cosmo's gemaakt. Op de 1964 Tokyo Motor Show stond het eerste prototype, gemaakt in 1964. In 1965 zijn er 60 auto's naar de dealers gegaan, voordat de daadwerkelijke productie begon. De productie van de serie I is gestart in mei 1967 en liep tot en met juli 1968.

Algemeen Productie 1967 - 1968
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type L10A
Cilinderinhoud 982 cc (2 * 491)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 80 kw - 110 pk
Maximale koppel 130 nm
Prestatie Topsnelheid 185 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig
Overbrengingsverhoudingen 2
1 - 3.379
2 - 2.077
3 - 1.390
4 - 1
Achteruit - 3.389
Maten en gewichten
Lengte 4.140 mm
Breedte 1.595 mm
Hoogte 1.165 mm
Wielbasis 2.200 mm
Inhoud brandstoftank 57 liter
Gewicht 940 kg
Last edited by marcel on Wed Jan 21, 2015 6:45 pm, edited 5 times in total.

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 6:36 pm

110S
Cosmo Sport serie II
Image
Op de 1964 Tokyo Motor Show stond het eerste prototype. In 1967 produceerde Mazda de Cosmo Sport (of 110S) met een tweeschijfs rotatiemotor. De productie van de serie II Cosmo is gestart in juli 1968 en liep tot en met september 1972. Ongeveer één auto per dag werd er met de hand gemaakt.

Algemeen Productie 1968 - 1972
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type L10B
Cilinderinhoud 982 cc (2 * 491)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 95 kw - 128 pk
Maximale koppel 140 nm
Prestatie Topsnelheid 200 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 5, handmatig
Overbrengingsverhoudingen
1 3.379
2 2.077
3 1.390
4 1
5 0.841
Achteruit 3.389
Maten en gewichten
Lengte 4.130 mm
Breedte 1.595 mm
Hoogte 1.165 mm
Wielbasis 2.350 mm
Inhoud brandstoftank 57 liter
Gewicht 940 kg
Last edited by marcel on Wed Jan 21, 2015 6:46 pm, edited 2 times in total.

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 6:40 pm

R100
Image
Op de 1967 Tokyo Motor Show stond het eerste prototype, RX-85 genaamd. In 1968 is de coupe versie gekomen, ruimer opgezet dan de Cosmo. De sedan versie, Familia Rotary SS, rolde in 1969 van de band. In totaal zijn er 95.891 wagens geproduceerd in vijf jaar tijd.

Algemeen Productie 1968 - 1973
Carosserie Coupe, 2 deuren en Sedan, 4 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 10A
Cilinderinhoud 982 cc (2 * 491)
Maximale vermogen 74 kw - 100 pk
Maximale koppel 136 nm
Prestatie Topsnelheid 180 km
Maten en gewichten
Lengte 3.830 mm
Breedte 1.480 mm
Hoogte 1.345 mm
Gewicht 805 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 6:51 pm

R130
Luce Coupe
Image
De enige voorwiel aangedreven rotatie auto is de R130. In 1968 op de Tokyo Motor Show stond het prototype, de RX-87 genaamd.

Algemeen Productie 1969 - 1972
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 13A
Cilinderinhoud 1.310 cc (2 * 655)
Maximale vermogen 92 kw - 126 pk
Maximale koppel 172 nm
Prestatie Topsnelheid 190 km
Transmissie Aandrijving Voorwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig
Maten en gewichten
Lengte 4.585 mm
Breedte 1.635 mm
Hoogte 1.385 mm
Wielbasis 2.580 mm
Gewicht 1.185 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:13 pm

RX-2 Capella
Image
Met een nieuw ontwikkelde rotatie motor 12A komt de RX-2 in 1970 op de markt in zowel een twee deurs coupe als een 4 deurs sedan. In 1971 komt er een versie met automaat. De eerste automaat in een auto met rotatie motor.

Algemeen Productie 1970 - 1978
Carosserie Coupe, 2 deuren - Sedan, 4 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 12A
Cilinderinhoud 1.146 cc (2 * 573)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 94 kw - 130 pk
Maximale koppel 158 nm
Prestatie Topsnelheid 190 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig - 5, handmatig, automaat
Overbrengingsverhoudingen
1 - 3.683
2 - 2.263
3 - 1.373
4 - 1
Maten en gewichten
Lengte 4.150 mm
Breedte 1.850 mm
Hoogte 1.395 mm
Wielbasis 2.470 mm
Inhoud brandstoftank 65 liter
Gewicht 950 kg - 1.025 kg (1974)

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:22 pm

RX-3 Savanna
Image
Algemeen Productie 1971 - 1978
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 10A - 12A
Cilinderinhoud 982 cc (2 * 491) - 1.146 cc (2 * 573)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 80 kw - 110 pk
Maximale koppel 140 nm
Prestatie Topsnelheid 175 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig
Overbrengingsverhoudingen
1 3.737
2 2.202
3 1.435
4 1
Maten en gewichten
Lengte 4.065 mm
Breedte 1.595 mm
Hoogte 1.350 mm
Wielbasis 2.310 mm
Inhoud brandstoftank 60 liter
Gewicht 885 kg coupé, 895 kg sedan

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:27 pm

Luce
Image
De tweede generatie Luce (zie R130) komt in 1972 op de markt. Beschikbaar in drie type: coupe, sedan en custom. In een later stadium komen de Luce Wagon en de Grand Turismo.

Algemeen Productie 1972 - 1977
Carosserie Coupe, 2 deuren - Sedan 4 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 12A - 13B
Cilinderinhoud 1.146 cc (2 * 573) - 1.308 cc (2 * 654)
Compressieverhouding 1 : 9.2
Maximale vermogen 12A 93 kw - 125 pk, 13B 101 kw - 135pk
Maximale koppel 12A 158 nm - 13B 179 mn
Prestatie Topsnelheid 12A 185 km - 13B 195km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig - 3, automaat
Overbrengingsverhoudingen
1 3.683
2 2.263
3 1.347
4 1
5 0.862
Achteruit 3.692
Maten en gewichten
Lengte 4.240 mm
Breedte 1.670 mm
Hoogte 1.410 mm
Wielbasis 2.510 mm
Inhoud brandstoftank 65 liter
Gewicht Coupe 1.050 kg - Sedan 1.045 kg - 13B 1.170 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:32 pm

Repu
Image
Alleen voor de Noord Amerikaanse markt is de pick-up geproduceerd. Het is de eerste en enige pick-up met rotatie motor. In de USA was er vraag naar een lichtgewicht pick-up met vermogen. Alleen verkocht in Canada en USA.

Algemeen Productie 1973 - 1977
Carosserie Pick-up, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 13B
Cilinderinhoud 1.308 cc (2 * 654)
Compressieverhouding 1 : 9.2
Maximale vermogen 80 kw - 110 pk
Maximale koppel 117 nm
Prestatie Topsnelheid 177 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig - 5, handmatig - automaat
Maten en gewichten
Lengte 4.394 mm
Breedte 1.702 mm
Hoogte 1.575 mm
Wielbasis 2.642 mm
Inhoud brandstoftank 79 liter
Gewicht 1.873 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:35 pm

Parkway
Rotary 26
Image
De eerste touringcar met rotatie motor komt in juli 1974 op de markt. Beschikbaar in twee uitvoeringen: één luxe voor 26 personen (met optioneel airco) en één Super Deluxe uitvoering voor 13 personen.

Algemeen Productie 1974 - 1976
Carosserie Truck, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 13B
Cilinderinhoud 1.308 cc (2 * 654)
Maximale vermogen 106 kw - 146 pk, 116 kw - 160 pk
Prestatie Topsnelheid 120 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig
Maten en gewichten
Lengte 6.195 mm
Breedte 1.980 mm
Hoogte 2.290 mm
Wielbasis 3.285 mm
Gewicht 2.885 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:38 pm

Roadpacer
Image
In 1975 komt de Roadpacer op de Japanse markt. In een poging de productiekosten omlaag te brengen is Mazda met GM-Holden Australië gaan samenwerken. Basis is de Holden Premium. De Roadpacer is verkocht als luxe companycar voor een directeur met chauffeur. Extra t.o.v. de Premium zijn bijvoorbeeld de centrale deurvergrendeling (dat in werking komt bij het rijden boven de 10 km), stereo systeem bedienbaar voor en achter en een dictaat systeem.

Algemeen Productie 1975 - 1977
Carosserie Sedan, 4 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 13B
Cilinderinhoud 1.308 cc (2 * 654)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 100 kw - 138 pk
Maximale koppel 187 nm
Prestatie Topsnelheid 165 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 3, automaat
Maten en gewichten
Lengte 4.850 mm
Breedte 1.885 mm
Hoogte 1.465 mm
Wielbasis 2.830 mm
Inhoud brandstoftank 75 liter
Gewicht 1.575 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:41 pm

RX-5
Cosmo
Image
De RX-5 was een groot succes in Japan, vanwege z'n amerikaans uiterlijk, enorme acceleratievermogen, terwijl tegelijkertijd de afwezigheid van trillingen en het practisch geruisloze mechanisme een bijzondere comfort verschaffen. In Japan kreeg het de naam Cosmo.

Algemeen Productie 1975 - 1981
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 12A - 13B
Cilinderinhoud 1.146 cc (2 * 573) - 1.308 cc (2 * 654)
Compressieverhouding 1 : 9.2
Maximale vermogen 80 kw - 110 pk
Maximale koppel 120 nm
Prestatie Topsnelheid 180 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 5, handmatig - 3, automaat
Overbrengingsverhoudingen
1 3.683
2 2.263
3 1.397
4 1
5 0.862
Achteruit 3.692
Maten en gewichten
Lengte 4.545 mm
Breedte 1.685 mm
Hoogte 1.325 mm
Wielbasis 2.515 mm
Inhoud brandstoftank 62 liter
Gewicht 1.220 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:45 pm

RX-7 serie I
Image
Het eerste model kenmerkt zich door een origineel lijnenspel. De lange aflopende motorkap, de korte achterhand en de achterruit die tevens als kofferklep dienst doet geven de auto een originele uitstraling. Modellen tot 1981 zijn herkenbaar aan de metalen bumpers. De wielophanging voor bestaat uit McPhersons-veerpoten met stabilisatorstang en een sterke starre as met dwarsstabilisator aan de achterzijde. Aan de voorzijde zitten schijfremmen, aan de achterzijde trommelremmen. De inhoud van de motor bedraagt 573cc per kamer. Het vermogen bedraagt 105 pk. Standaard kreeg de auto stalen velgen. Kenmerkend is ook de enkele dubbele uitlaat aan de rechterkant. In 1981 bracht Mazda een verbeterde versie op de markt. De auto kreeg kunststofbumpers en andere achterlichten. Er waren twee uitvoeringen, de DX en de SDX. Deze laatste uitvoering was completer door o.a. elektrische ramen en spiegels, een ruitenwisser/sproeier achter, lichtmetalen velgen en een zwarte spoiler achterop. Door aanpassingen aan de motor steeg het vermogen naar 115 pk. Aan de achterzijde werden nu ook schijfremmen gemonteerd. In 1984 kwam er wederom een gefacelifte versie op de markt.
Het interieur werd gewijzigd, in de voorspoilers kwamen luchthappers voor koeling van de inmiddels geventileerde schijven. De 13" wielen werden vervangen door 14". Deze uitvoering kon worden geleverd in een two-tone, tweekleurige, carrosserie..

Algemeen Productie 1978 - 1985
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 12A - 13B
Cilinderinhoud 1.146 cc (2 * 573) - 1.308 cc (2 * 654)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 77 kw - 105 pk, 120 kw - 165 pk (12A Turbo), 98 kw - 135 pk (13B)
Maximale koppel 142 nm
Prestatie Topsnelheid 197 km (12A) - 205 km (13B)
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 4, handmatig - 5, handmatig - 3, automaar
Overbrengingsverhoudingen
1 3.674 - 3.674 - 3.458
2 2.217 - 2.217 - 1.458
3 1.432 - 1.432 - 1
4 1 - 1
5 - 0.825
Achteruit 3.909 - 3.909 - 3.909
Maten en gewichten
Lengte 4.285 mm
Breedte 1.675 mm
Hoogte 1.260 mm
Wielbasis 2.420 mm
Inhoud brandstoftank 55 liter
Gewicht 1.080 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:49 pm

RX-7 serie II
Image
Het tweede model komt uit in 1986. Onder de inklapbare koplampen is nu een venstertje gemonteerd zodat er lichtsignalen met ingeklapte koplampen kunnen worden gegeven. Met een inhoud per kamer van 654cc en met twee injectoren per kamer bedraagt het motorvermogen nu 150 pk. De starre achteras is vervangen door het 'Dynamic Traction Suspension System' waarbij d.m.v. een 'zwevende' naaf de sporing van de auto zich aanpast aan verschillende belasting. Kenmerkend is dat twee gescheiden enkele uitlaten de achterzijde sieren. De voorste remschijven zijn inmiddels voorzien van een dubbele veerklauw.
In 1987 komt in Nederland een Turbo-versie, genaamd Turbo II, op de markt. Voorzien van een intercooler levert deze 180 pk en een topsnelheid van 230 km p/u. Naast een basismodel is er nu een GLS uitvoering zonder turbo en de Turbo II uitvoering. Deze laatste twee zijn uitgevoerd met ABS, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, lederen bekleding, spoilers, aluminium velgen, katalysator en airco. In 1989 komt er een cabrioletversie op de markt. In Nederland wordt deze alleen geleverd met een 200 pk Turbo motor die inmiddels ook in de gesloten versie ligt. De non-turbo komt een jaar later te vervallen. In 1990 wordt er een facelift doorgevoerd. Andere voorspoilers, sideskirts, ronde achterlichten en naast airco ook nog een schuifdak maken de auto nog luxer.

Algemeen Productie 1985 - 1992
Carosserie Coupe, 2 deuren
Brandstof Benzine
Motor Type 13B
Cilinderinhoud 1.308 cc (2 * 654)
Compressieverhouding 1 : 9.4
Maximale vermogen 105 kw - 146 pk, 145 nm - 200 pk
Maximale koppel 138 nm - 196 nm
Prestatie Topsnelheid 210 km -240 km
Transmissie Aandrijving Achterwiel
Aantal versnellingen 5, handmatig - 4, automaat
Overbrengingsverhoudingen
1 3.475 - 2.841
2 2.002 - 1.541
3 1.366 - 1
4 1 - 0.720
5 0.758
Achteruit 3.493 - 2.400
Maten en gewichten
Lengte 4.310 mm
Breedte 1.690 mm
Hoogte 1.265 mm
Wielbasis 2.430 mm
Inhoud brandstoftank 63 liter
Gewicht 1.210 kg

User avatar
marcel
Mazda 626 Lord
Posts:3829
Joined:Mon May 23, 2011 11:12 pm
Type 626:oudere 626 -87 (alle uitvoeringen)
Location:MAZDA 626 CLUB / MAZDA CLASSICS
Contact:

Re: de rotatie familie

Post by marcel » Wed Jan 21, 2015 7:50 pm


Post Reply