Page 1 of 2

Onderhoud

Posted: Mon Mar 13, 2006 4:44 pm
by Barry Smits
Barry heeft weer heel veel centjes uitgegeven vandaag.
2 imitatie remschuiven (voor)
2 originele remblokken (voor)
4 bougies (Denso)
1 originele bougiekabelset (komt later deze week binnen)
1 luchtfilter
1 oliefilter
1 benzine filter
(ruim €400,-)

De Mazda mand heb ik er gratis bijgekregen en de matjes heb ik gister gekocht in Beverwijk.

Image

Posted: Mon Mar 13, 2006 5:57 pm
by Piet
goed bezig barry :buig:

doe het maar goed weet je zeker dat je er een hele tijd mee vooruit kan.

Posted: Mon Mar 13, 2006 11:55 pm
by roy moti
dus dat wordt weer verwennerij voor de mazda
barry nou sleutelse he kerel en picas zijn ook wel
leuk ,en zie alles original mazda he goed bezig

Posted: Fri Mar 24, 2006 7:54 pm
by Barry Smits
Vandaag mijn remschijven en remblokken vervangen.
Weer heeft een of andere idioot!!! imitatie remblokken gebruikt. Daarom moest ik dus nu mijn remschijven vervangen, totaal verkeerd afgesleten.
Wanneer leert men dit nu eens af.
Ik heb het gezien met de MX, met de Cuore van mijn vriendin en met mijn GE. Alle 3 imitatie blokken wat dus leidt tot een verkeerd slijtage beeld en dus tot vervanging van de schijven.

Natuurlijk zat het tegen, de inbusbout waarmee je de beweegbare helft van de remklauw kan losdraaien ging niet los. (aan beide zijde uiteraard)
Heb dus de gehele klauw eraf gehaald en een beetje zitte klooien om de remblokken te vervangen. De vaste helft van de remklauw ging wel makkelijk los. Ook de remschijf viel er zo af. Heb met de MX de remschijf door moeten slijpen, zat helemaal vastgeroest.

Maar goed, alles gelukt, ondanks de tegenslag, was ik in 2 uurtjes klaar.

Posted: Sat Mar 25, 2006 1:30 am
by roy moti
had je dan trillen bij het remmen barry?
want ik heb originele blokken en nieuwe
orignele schijvewn en nog lichtjes trillen.
ik gaat als ik tijd heb alle vier de klauwen
reviseren dan moet het opgelost zijn naar mijn denken

Posted: Sat Mar 25, 2006 9:14 am
by Barry Smits
Nee trillen had ik niet. Wel was de schijf verkeerd afgesleten a.g.v. de imitatie remblokken. Precies hetzelfde heb ik gezien bij de MX en de Cuore van mijn vriendin. Zij had slechts 90dkm op de teller staan, toen ik bij haar ook de remschijven moest vervangen a.g.v. imitatie remblokken.

Heb met de MX wel in het begin gehad dat ie trilde, maar dat ging vanzelf over.

Posted: Sat Mar 25, 2006 10:40 am
by Crowbar
roy moti wrote:had je dan trillen bij het remmen barry?
want ik heb originele blokken en nieuwe
orignele schijvewn en nog lichtjes trillen.
ik gaat als ik tijd heb alle vier de klauwen
reviseren dan moet het opgelost zijn naar mijn denken
als je trillen hebt in redelijk nieuwe schijven moet je die af laten draaien..
de trillingen worden veroorzaakt door gietspanningen die er "uit komen", oftewel, ze trekken krom (bekende kwaal bij oudere fords iig) nieuwe schijven doen weer exact hetzelfde, de echte oplossing is die "kromgetrokken" schijven weer (òp de auto) recht af te draaien.., gaat meestal om paar tiendes van een millimeter, dus niet bang zijn dat je schijf dan te dun wordt, en dan zijn en blijven ze spatzuiver

Re: Afdraaien remschijven.

Posted: Sat Mar 25, 2006 1:02 pm
by Crowbar
henkus wrote:Weet je ook wat het ongeveer kost om remschijven te laten afdraaien ? Ik moet ze bij mijn Hyundai alle 4 laten afdraaien. Er zit behoorlijk wat roest op. Gr.Van Henk.
daar heb ik dan weer geen idee van :oops: ik voerde het alleen maar uit: wij zetten een speciaal apparaat op de plaats van de remklauw en een elektromotortje op de as, meetten eerst met een micrometer de slingering en bepaalden aan de hand daarvan hoeveel eraf moest.. (slingering plus een tiende geloof ik)
maar waar zit die roest bij jou dan Henk? als het op het remvlak zelf zit moet je gewoon vaker / harder remmen :-D en je remmen droogremmen voordat je de auto parkeert..

Posted: Sun Mar 26, 2006 10:30 am
by Barry Smits
als je trillen hebt in redelijk nieuwe schijven moet je die af laten draaien..
de trillingen worden veroorzaakt door gietspanningen die er "uit komen", oftewel, ze trekken krom (bekende kwaal bij oudere fords iig) nieuwe schijven doen weer exact hetzelfde, de echte oplossing is die "kromgetrokken" schijven weer (òp de auto) recht af te draaien.., gaat meestal om paar tiendes van een millimeter, dus niet bang zijn dat je schijf dan te dun wordt, en dan zijn en blijven ze spatzuiver
Stom dat ze de schijven dan niet gloeien en daarna op maat slijpen.

Posted: Mon Mar 27, 2006 9:32 am
by Crowbar
Barry Smits wrote:Stom dat ze de schijven dan niet gloeien en daarna op maat slijpen.
zal wel een centenkwestie zijn hè? ik gok dat je er bijvoorbeeld met EBC-schijven geen last van zult hebben?

Posted: Mon Mar 27, 2006 11:03 am
by Marcel Smeding
Crowbar wrote:
Barry Smits wrote:Stom dat ze de schijven dan niet gloeien en daarna op maat slijpen.
zal wel een centenkwestie zijn hè? ik gok dat je er bijvoorbeeld met EBC-schijven geen last van zult hebben?
Ik weet niet hoe het precies zit met gietijzer, maar weet wel dat bij ons koudgewalst materiaal naar de gloeierij gaat om het weer bewerkbaar te maken. Na koudwalsen is het namelijk zo hard, dat het bij scherp buigen gewoon breekt.

Als het echter gegloeid is, is het metaal zo zacht geworden, dat je er ook niets meer mee kunt. Het heeft daarna dan ook nog een nawals bewerking nodig, om er weer een beetje sterkte in te krijgen.

Kan me goed voorstellen (weet wel zeker) dat remschijven na het gieten ook nog wel een aantal nabewerkingen krijgen. Zou je ze dan gaan gloeien doe je al die extra bewerkingen weer te niet.

Posted: Mon Mar 27, 2006 7:41 pm
by Barry Smits
Ik heb WTB gedaan, maar materialenleer was niet mijn sterkste vak. Heb echter inmiddels wel veel kennis van aluminium (226 / 230 / 239 / 349).
Er zal best een reden voor zijn waarom men deze niet gloeid. Weet wel dat je op diverse manieren kunt gloeien.

Posted: Tue Mar 28, 2006 6:54 am
by Marcel Smeding
Barry Smits wrote:Ik heb WTB gedaan, maar materialenleer was niet mijn sterkste vak. Heb echter inmiddels wel veel kennis van aluminium (226 / 230 / 239 / 349).
Er zal best een reden voor zijn waarom men deze niet gloeid. Weet wel dat je op diverse manieren kunt gloeien.
Als je de spanningen er uit gaat gloeien, doe je in feite niets anders dan het materiaal laten rekristaliseren. Je gaat dan terug naar de oorspronkelijke eigenschappen van het materiaal.

Posted: Tue Mar 28, 2006 7:22 pm
by Barry Smits
Als je de spanningen er uit gaat gloeien, doe je in feite niets anders dan het materiaal laten rekristaliseren. Je gaat dan terug naar de oorspronkelijke eigenschappen van het materiaal.
Ja klopt, komt nu weer een beetje boven drijven. Wil ik je meer vertellen daarover, dan zal ik weer in mijn oude boeken moeten duiken.

Posted: Fri Apr 28, 2006 8:59 pm
by slim6671
wat moet ik mij voorstellen bij verkeerd afslijten ??
:?
slim6671