Koelprobleem 626 GE
-
- Racer
- Posts:391
- Joined:Tue Oct 11, 2005 6:18 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:hengelo ov
heb je zelf mischien een bv 2.0-16 klepper en nu de nieuwe waterpomp
van een bv 1.6 dan kan mischien de doorstroming van je nieuwe
waterpomp minder zijn dan de oude pomp en daardoor iets warmer lopen ??
verder kan de poelie mischien een andere maat hebben waardoor het
toerental vd pomp heel anders word ??
benno
van een bv 1.6 dan kan mischien de doorstroming van je nieuwe
waterpomp minder zijn dan de oude pomp en daardoor iets warmer lopen ??
verder kan de poelie mischien een andere maat hebben waardoor het
toerental vd pomp heel anders word ??
benno
- dak zonder bak
- Mazda 626 Lord
- Posts:4372
- Joined:Sun Mar 14, 2004 4:31 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:zeeland (NB) acheraf in de rimboe
- Contact:
neehj man dat gaat tog allemaal niet. als de poelie te klein zou zijn is je snaar te lang! + dat ge's er 1.6 niet zijn dus dan kan het hoogstens een pomp van een 1800tje zijn en ik wed dat die hetzelfde zijn als van de 2.0. water pompen zijn altijd overbemeten qua capaciteit. de thermostaat moet het bijregelen!
mat zwart roeleerd de pan uit!
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Ik zou toch eerst eens ontluchten (of in elk geval controleren of dat nodig is):
Dop radiateur los. Motor stationair laten draaien. Als het goed is zie je koelvloeistof tot in de nek van de radiateur waar de dop op zit. Is dit niet het geval, dan moet je bijvullen, totdat het bijna overstroomt. Na een paar minuten is alle lucht uit het systeem. Dop erop. Stukje rijden. En dan weer controleren of als je de dop van radiateur eraf haalt koelvloeistof tot in de nek van de radiateur zit...
Het feit dat de onderste koelslang van de radiateur koud blijft betekend namelijk toch dat er ergens iets niet goed gaat. Je schreef eerder dat er in elk geval redelijk doorstroming is, dus dan lijkt me de waterpomp niet de oorzaak en moet het haast wel aan de radiateur of thermostaat liggen...
Stomme vraag misschien, is de juiste thermostaat geplaatst bij vervanging? En is de thermostaat vervangen voor af na het ontstaan van de problemen?
Dop radiateur los. Motor stationair laten draaien. Als het goed is zie je koelvloeistof tot in de nek van de radiateur waar de dop op zit. Is dit niet het geval, dan moet je bijvullen, totdat het bijna overstroomt. Na een paar minuten is alle lucht uit het systeem. Dop erop. Stukje rijden. En dan weer controleren of als je de dop van radiateur eraf haalt koelvloeistof tot in de nek van de radiateur zit...
Het feit dat de onderste koelslang van de radiateur koud blijft betekend namelijk toch dat er ergens iets niet goed gaat. Je schreef eerder dat er in elk geval redelijk doorstroming is, dus dan lijkt me de waterpomp niet de oorzaak en moet het haast wel aan de radiateur of thermostaat liggen...
Stomme vraag misschien, is de juiste thermostaat geplaatst bij vervanging? En is de thermostaat vervangen voor af na het ontstaan van de problemen?
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
-
- Racer
- Posts:366
- Joined:Tue Jul 05, 2005 8:54 am
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
- Location:Almere
Klopt, want dan kan je de door mij genoemde methode van ontluchten wel proberen, maar als de thermostaat verkeerd zit dan kan de lucht er moeilijker/niet uit...roy moti wrote:misschien stomme vraag maar hoe
heb je de termostaat gemonteerd der zit
namelijk een mertkteken op het blok en
op de termostaat en die moeten gelijk zitten
is dat niet zo kan je motor temp oplopen .
staat wp handboek
Mazda 626 (GW) 2.0 GLX op LPi
Koelprobleem 626 GE
Ik heb een originele thermostaat bij de Mazda dealer gehaald en
deze gemonteerd met het wassen elementje richting motor.
Er zit ook nog een nokje aan die in een uitsparing in het blok
valt zodat je de thermostaat op de juiste stand in het blok monteerd.
Lijkt mij dat ik dat allemaal goed gedaan heb.
Het ontluchten zonder koelerdop heb ik ook al gedaan,
maar als je gas geeft bij een warme motor zonder dop
dan stroomt het water over(en veel ook).
Zou het de koppakking kunnen zijn??
deze gemonteerd met het wassen elementje richting motor.
Er zit ook nog een nokje aan die in een uitsparing in het blok
valt zodat je de thermostaat op de juiste stand in het blok monteerd.
Lijkt mij dat ik dat allemaal goed gedaan heb.
Het ontluchten zonder koelerdop heb ik ook al gedaan,
maar als je gas geeft bij een warme motor zonder dop
dan stroomt het water over(en veel ook).
Zou het de koppakking kunnen zijn??
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: Koelprobleem 626 GE
ff geen olifanten van muggen maken hè!: als het de koppakking is staan je slangen bij een gesloten systeem meteen op knapspanning, als dìt tenminste de oorzaak is dat je kvstf overloopt)Albert-Jan2 wrote: Het ontluchten zonder koelerdop heb ik ook al gedaan,
maar als je gas geeft bij een warme motor zonder dop
dan stroomt het water over(en veel ook).
Zou het de koppakking kunnen zijn??
ff héél specifiek: loopt die koelvloeistof over op het moment dat je motor in toeren stijgt, of als ie weer afvalt (dus als je het gas weer loslaat)?
bij iets gas geven hoort ie normaal gesproken juist te zakken, en bij gas loslaten ietsje over te lopen.. ik blijf bij een verstopte radiateur of (geknikte?) retourslang want daar pompt ie het tegenaan als je gas geeft, en het zakt er niet in weg... (water dat "vrij snel wegstroomt als je het er bovenin giet" staat in géén vergelijking tot hoeveel bàkken water er doorheen horen te gieren als ie ook maar op deellast draait)
verkeerde waterpomp pàst niet, heb ik zelf aan den lijve ondervonden: het tandwiel van de FE3-pomp is zó anders dat de nokken van de riem er niet eens op passen (het aantal tanden wijkt ook af, zodat de pomp van de GT rùstiger draait, anders zou ie bij 7000/min wel eens kunnen gaan schuimen)
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
- Barry Smits
- Mazda 626 Lord
- Posts:1300
- Joined:Sun Aug 25, 2002 9:09 pm
- Type 626:6 GY 02-07 (wagon)
- Location:Nieuwegein
De waterpomp van een GE wordt aangedreven door een multi-riem en niet door de distributie.verkeerde waterpomp pàst niet, heb ik zelf aan den lijve ondervonden: het tandwiel van de FE3-pomp is zó anders dat de nokken van de riem er niet eens op passen (het aantal tanden wijkt ook af, zodat de pomp van de GT rùstiger draait, anders zou ie bij 7000/min wel eens kunnen gaan schuimen)
Als ik zo je verhaal hoor, zit de verstopping tussen de radiator en de waterpomp.
Trust me, I know what I'm doing.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Mazda 6 2.0 Sportbreak Touring
626 GLX -> MX-6 GT 4WS -> 605 SRTI -> 626 GLX -> 6 SB CiTD -> 6 SB 1.8 -> 6 SB 2.0 -- 6 rules.
Heren bedankt voor de vele goede tips maar het probleem
met mij 626 is niet opgelost.Hij krijgt het af en toe nog steeds te warm.
Mijn oude vertrouwde Mazda krijgt een enkele reis naar een
ver en vreemd land om daar z'n oude dag te slijten.
(waarschijnlijk nadat ie een harttransplantatie heeft ondergaan)
met mij 626 is niet opgelost.Hij krijgt het af en toe nog steeds te warm.
Mijn oude vertrouwde Mazda krijgt een enkele reis naar een
ver en vreemd land om daar z'n oude dag te slijten.
(waarschijnlijk nadat ie een harttransplantatie heeft ondergaan)