Verwarming koud ....
-
- Nieuw
- Posts:3
- Joined:Sat Nov 17, 2012 3:48 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Hallo allemaal,
Na veel lezen op dit forum toch maar de stoute schoenen aantrekken en de vraag bij jullie neerleggen.
Ik heb een oude mazda 626 (1991) aangeschaft, maar dit is een super auto. lekker soepel blok en goeie auto.
Op een dag viel echter de verwarming uit en begon mijn zoektocht.
De garage / vorige eigenaar heeft/had echter een pil in de koelvloeistof gedaan.
Nu de radiator + thermostaat + koelvloeistof vervangen.
De olie is nog mooi zwart dus gelukkig op tijd en geen koppakking schade.
Nu had ik gehoopt dat bij het vervangen van de radiator + thermostaat en tevens doorspoelen van de kachel radiator (pijpjes uit schutbord) mijn verwarmings probleem zou zijn opgelost.
Helaas ... geen soulaas ...
De slang naar de kachelradiator wordt nu wel warm maar de slang uit blijft koud.
even de slangklem eraf gehad en er druppelt wat coolant uit en met een beetje toeren van de motor wel een iets meer maar niet veel in mijn beleving.
nu weet ik niet wat er voor verassing achter het schurbord zit maar zit er daar ook nog een klep of zo in?
want bij doorspuiten kwam er wel gewoon doorstroming.
In mijn beleving is de kachel radiator gewoon een kleine radiator waar altijd de vloeistof gewoon doorheen kan stromen.
Ook in mijn gedachten is nog een andere optie , namelijk dat op de een of andere manier de druk niet voldoende is om door de kachelradiator te stromen... maar hoe dit dan werkt?
Graag hoor ik van jullie of er soortgelijke problemen zijn opgelost en zo ja hoe dan ?
Ik zit niet te wachten op het demonteren van het gehele dashbord om de boel daar te controleren juiist ook omdat de verwarming het in eerste instantie gewoon (buitengewoon) goed gedaan heeft.
Toch wil ik het wel graag snel oplossen want met de temeraturen van vandaag zit ik wel met een damp-probleem .. ik wis me suf aan de binnenkant.
mochten jullie vragen hebben... ik ben er klaar voor
alvast bedankt voor alle support !
Na veel lezen op dit forum toch maar de stoute schoenen aantrekken en de vraag bij jullie neerleggen.
Ik heb een oude mazda 626 (1991) aangeschaft, maar dit is een super auto. lekker soepel blok en goeie auto.
Op een dag viel echter de verwarming uit en begon mijn zoektocht.
De garage / vorige eigenaar heeft/had echter een pil in de koelvloeistof gedaan.
Nu de radiator + thermostaat + koelvloeistof vervangen.
De olie is nog mooi zwart dus gelukkig op tijd en geen koppakking schade.
Nu had ik gehoopt dat bij het vervangen van de radiator + thermostaat en tevens doorspoelen van de kachel radiator (pijpjes uit schutbord) mijn verwarmings probleem zou zijn opgelost.
Helaas ... geen soulaas ...
De slang naar de kachelradiator wordt nu wel warm maar de slang uit blijft koud.
even de slangklem eraf gehad en er druppelt wat coolant uit en met een beetje toeren van de motor wel een iets meer maar niet veel in mijn beleving.
nu weet ik niet wat er voor verassing achter het schurbord zit maar zit er daar ook nog een klep of zo in?
want bij doorspuiten kwam er wel gewoon doorstroming.
In mijn beleving is de kachel radiator gewoon een kleine radiator waar altijd de vloeistof gewoon doorheen kan stromen.
Ook in mijn gedachten is nog een andere optie , namelijk dat op de een of andere manier de druk niet voldoende is om door de kachelradiator te stromen... maar hoe dit dan werkt?
Graag hoor ik van jullie of er soortgelijke problemen zijn opgelost en zo ja hoe dan ?
Ik zit niet te wachten op het demonteren van het gehele dashbord om de boel daar te controleren juiist ook omdat de verwarming het in eerste instantie gewoon (buitengewoon) goed gedaan heeft.
Toch wil ik het wel graag snel oplossen want met de temeraturen van vandaag zit ik wel met een damp-probleem .. ik wis me suf aan de binnenkant.
mochten jullie vragen hebben... ik ben er klaar voor
alvast bedankt voor alle support !
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Verwarming koud ....
Hi Toos mogenlijk zit er toch ergens een prop of een slang dubbel, draaid de waterpomp wel goed rond
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Nieuw
- Posts:3
- Joined:Sat Nov 17, 2012 3:48 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Re: Verwarming koud ....
De waterpomp zal wel draaien als er druk op de diverse slangen staat...
dus een prop of dubbele slang geloof ik niet echt.
Het vreemde is dat er wel een hete invoerslang het schutbord ingaat maar de retour dus koud blijft.
het lijkt er wel op of er een klep IN de kachel radiator zit die niet wordt aangestuurd.
dus een prop of dubbele slang geloof ik niet echt.
Het vreemde is dat er wel een hete invoerslang het schutbord ingaat maar de retour dus koud blijft.
het lijkt er wel op of er een klep IN de kachel radiator zit die niet wordt aangestuurd.
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Verwarming koud ....
Haal het dachbord kastje er is uit dan zit daar achter een de luchtkoker haal ook die los dan kan je met de hand voelen of de kachelradiator warm wordt
En staat de lucht stroom wel op buitenlucht dat wordt ook wel eens vergeten ik ben in een halfjaar al 3 keer in een wagen gestapt die geen frise lucht binnen kreeg waar door de ramen beslagen waren
En staat de lucht stroom wel op buitenlucht dat wordt ook wel eens vergeten ik ben in een halfjaar al 3 keer in een wagen gestapt die geen frise lucht binnen kreeg waar door de ramen beslagen waren
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Nieuw
- Posts:3
- Joined:Sat Nov 17, 2012 3:48 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Re: Verwarming koud ....
off topic : mooie foto serie
on topic : als ik de switch zet op buiten of buitenlucht veranderd er wel wat in de luchtcirculatie en hoor ik hem lucht van binnen halen.
vanaf buiten is alleen kouder op dit moment ... en lost mijn koude probleem niet op
dus dit is bekende theorie en getest.
ter info : ook de zekeringen gechecked en deze zijn ok ...
en zo ziet mijn controle paneel er uit
(behalve het meest rechter knopje bovenin)
on topic : als ik de switch zet op buiten of buitenlucht veranderd er wel wat in de luchtcirculatie en hoor ik hem lucht van binnen halen.
vanaf buiten is alleen kouder op dit moment ... en lost mijn koude probleem niet op
dus dit is bekende theorie en getest.
ter info : ook de zekeringen gechecked en deze zijn ok ...
en zo ziet mijn controle paneel er uit
(behalve het meest rechter knopje bovenin)
-
- Mazda 323 Lord
- Posts:3087
- Joined:Sun Oct 19, 2008 7:05 pm
- Type 626:626 GV 87-97 (wagon)
- Location:Capelle aan den ijssel
- Contact:
Re: Verwarming koud ....
Uhh dit paneel maakt het er even niet makkelijker op voor me want waar ik luchtkoker bedoelde zit nu een airco blok zie ik
Doe morgen voor je gaat rijden is een groot stuk karton voor de radiator zodat de koelvloeistof wat meer op temp blijft
Dat deden we vroeger ook om de wagen beter op temp te krijgen
En welke fotoserie bedoel jij?
Doe morgen voor je gaat rijden is een groot stuk karton voor de radiator zodat de koelvloeistof wat meer op temp blijft
Dat deden we vroeger ook om de wagen beter op temp te krijgen
En welke fotoserie bedoel jij?
Grt André Diehard biker
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
Mad is zo gek nog niet
Wit is it , the sky is hi so my car to
MAZDA Met Andere Zorgen Dan Auto's
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleefd
-
- Racer
- Posts:326
- Joined:Fri Oct 19, 2012 10:53 pm
- Type 626:626 GD/GV 87-92 (coupe, hatchback of sedan )
Re: Verwarming koud ....
bij wel warm ingaand in de kachel radiator maar niet warm eruit zal de kachel'kraan gewoon niet open gaan ,wellicht de bediening van de kraan los , is het bij dit nieuwere model met electrische verstelling model zal toch de regelknop stuk zijn , of de stelmotor op de 'kraan''.
er wordt zeg maar geen warm water in de kachelradiator gelaten.
er wordt zeg maar geen warm water in de kachelradiator gelaten.
Zoom zoom?Brap Brap...
- Crowbar
- Mazda 626 Lord
- Posts:3254
- Joined:Sat Mar 22, 2003 10:45 pm
- Type 626:626 GE 91-95 (alle uitvoeringen)
Re: Verwarming koud ....
Bij mijn weten heeft deze Mazda geen kraan * meer, wordt de temp alleen met luchtkleppen geregeld.
*want die krengen gaan altijd lek of vastzitten..
*want die krengen gaan altijd lek of vastzitten..
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé op GAS
Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer
Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.