Page 1 of 2

Cool-ing

Posted: Wed Aug 11, 2004 5:47 pm
by Barry Smits
Gister zag ik dat de bovenste slang van de radiator zich vacuum zoog.
Zag dat de slang naar het reservoir geknikt was, snel weer goed gedaan en weer rijden.
Vandaag zoog ie zich echter weer vacuum, ben toen op onderzoek uitgegaan.
Het bleek dat het pijpje wat naar het reservoir toe loopt (boven langs de radiato) helemaal dicht zat met roest en prut.
Ben een uur bezig geweest om em open te krijgen, heb uiteindelijk de eindjes eraf gezaagd (net na de 2 bochten) en er een dikke staaldraad er doorheen geduwd.
Binnenkort maar de koelvloeistof verversen.

Iemand anders hier ervaring mee?

Posted: Wed Aug 11, 2004 9:30 pm
by Xerxes
Nee, ik was het gelukkig net voor door wat onderdelen te vervangen!!

Posted: Tue Aug 17, 2004 7:16 pm
by The Bull
als je dat soort prut in je slangen heb zitten, dan zit het waarschijnlijk op meer plaatsen. Een goede tip daarvoor is er eentje van de oude stempel.

Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!


Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!


GRZ JORDY

Posted: Tue Aug 17, 2004 7:37 pm
by Barry Smits
Ga binnenkort alle vloeistoffen vervangen, neem dan ook de koelling mee.
Bedankt voor de tip, maar was het eigelijk al van plan.

Posted: Tue Aug 17, 2004 7:52 pm
by Marcel Smeding
The Bull wrote:als je dat soort prut in je slangen heb zitten, dan zit het waarschijnlijk op meer plaatsen. Een goede tip daarvoor is er eentje van de oude stempel.

Laat al je koelvloeistof uit je wagen lopen, en vul deze weer op de manier zoals je gewend bent, maar dan met gewoon water. en gooi daar een fles of 3 a 4 azijn bij. Dan gewoon ontluchten en daar een km of 500 mee rijden. Liefst lange stukken. Je wil niet weten wat er voor een rotzooi uitkomt als je hem dan ververst, het is dan echt gitzwart. Ik heb het zelf gedaan en er komt echt veel zooi uit. dan kan je in ieder geval niks meer verstoppen!


Let op; natuurlijk wel doen als er geen kans op temp. onder de 0 graden is!


GRZ JORDY

En dan moet je hem nog eens met een tuinslang tegen de stroming in doorspoelen, zal je ook nog eens raar staan te kijken, wat een prut eruit komt. Zitten hier en daar nog wel wat dooie punten waar nauwelijks stroming of werveling is. Daar blijft veel prut liggen.

Posted: Tue Aug 17, 2004 9:46 pm
by young_einstein
je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee

Posted: Wed Aug 18, 2004 9:20 am
by Marcel Smeding
young_einstein wrote:je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee
En niet vergeten de thermostaat te verwijderen.

Posted: Wed Aug 18, 2004 3:25 pm
by young_einstein
Marcel Smeding wrote:
young_einstein wrote:je auto wel opkrikken als je dat doet (de uitgang van het water zo hoog mogelijk krijgen t.o.v de rest van het systeem, moet je er wel druk op zetten uiteraard, gewoon een tuinslang is voldoende, die komt 10 meter hoog!!) dan pak je zeker nog net wat meer plekjes mee
En niet vergeten de thermostaat te verwijderen.
uiteraard ;) anders stroomt het niet door, en zit hij vol met shit

Posted: Wed Aug 18, 2004 3:58 pm
by Barry Smits
Nou, shit wil ik niet in mijn motor hebben, liever gewoon in de wc :flippa:
Bedankt voor de tips gentlepeople.

Posted: Wed Aug 18, 2004 4:07 pm
by young_einstein
Barry Smits wrote:Nou, shit wil ik niet in mijn motor hebben, liever gewoon in de wc :flippa:
Bedankt voor de tips gentlepeople.
nou, ik heb dingen in m'n auto gehad, daarvan had ik wel gewild dat he tmaar shit was ;)

maar iig veel sterkte er mee!

Posted: Wed Aug 18, 2004 7:04 pm
by Xerxes
Niet te ver afdwalen jongens!!

Posted: Tue Sep 21, 2004 9:33 pm
by Barry Smits
Gister nieuwe olie filter (origineel), olie en koelvloeistof gehaald.
Thermostaat is besteld en is morgen binnen.
Heb vandaag olie ververst (en olie filter vervangen) en koelsysteem doorgespoeld.
Heb er nu water in zitten.
Schiet niet echt op het leeg laten lopen van het koelsysteem als de thermostaat er nog in zit, dan komt er maar een pisstraaltje uit.
Toen ik de thermostaat los trok, kwam er nog een vloedgolf aan, uiteraard te laat en moest ik de oprit schoon spuiten met water.
Waarschijnlijk vrijdag nieuwe thermostaat en koelvloeistof erin.

Volgende week staat het wiellager links achter en de trekhaak op de lijst.

Posted: Sun Sep 26, 2004 8:05 pm
by Barry Smits
Vrijdag nieuwe thermostaat geïmplanteerd, sta ik zaterdag bij de gamma, zie ik water druppelen.
*censuur*, thuis gekeken, zie ik dat ie nog lekt, alleen nu bij de waterpomp.
Moet nu nog kijken of het de pakking tussen het blok en de pomp is, of dat het de kering van de as is.
Al met al, weer een bult werk.
Ga maandag eerst bellen wat een pompie kost, zal wel weer een Hollywood prijs zijn.
Als het minder dan €100, dan zet ik er een nieuwe op.
Ik verwacht dat deze problemen komen doordat het pijpje van het reservoir verstopt zat.
Door de overdruk die zich opbouwde en niet weg kon, de pakkingen gesloopt heeft.
Ben wel blij dat de waterpomp niet door de distriburtieriem wordt aangedreven.

Dus de trekhaak zal volgende week "weer" niet lukken, eerst de waterpomp en dan het wiellager (nog ff en ik kan beter een nieuwe lager bestellen)

Posted: Sun Sep 26, 2004 8:16 pm
by Marcel Smeding
Kun je de keerring niet vervangen van de waterpomp?

Posted: Sun Sep 26, 2004 8:25 pm
by Barry Smits
Zal best kunnen, maar ik heb zoiets al eens gevraagd, maar toen voor een airco pomp.
Toen werd me geadviseerd om gewoon de pomp te vervangen, de as is uitgesleten en de kering zal daardoor ook weer snel slijten.
Het vervelende is, dat ik de kering niet kan zien, daarvoor moet ik eerst het V-wiel eraf halen.
Mocht iemand dit al eens aan de hand hebben gehad, graag tips.