Page 1 of 2
Reinigen gasklephuis
Posted: Thu Jun 01, 2006 10:33 pm
by Snowman
Hallo,
Ziehier mijn eerste post op dit forum! Heb al wat nuttige informatie gelezen op dit forum. Ik heb sinds bijna twee weken een 626 1.8 GLX Ambition Hatchback uit 1997

. Probleempje wat ik nu heb is dat mijn gaspedaal blijft kleven. Nu weet ik, dankzij dit forum, dat ik het gasklephuis moet schoonmaken.
Heb al gelezen dat je dat het beste kan doen met remmenreiniger. Bij de Mazda dealer zeiden ze overigens dat ik dat het beste met alleen een stuk schuurpapier kon doen. Kan dit inderdaad of is dat af te raden? Lijkt mij dat je alleen maar krassen maakt.
Wat ik eigenlijk wil weten: heeft iemand een stappenplan m.b.t. het reinigen van het gasklephuis? Moet hij helemaal uit elkaar? Welke delen moeten schoongemaakt worden?
Heb voor de zekerheid alvast een nieuwe gasklephuispakking meegenomen van de dealer, daar moest ik toch zijn om een nieuwe voorweerstand voor de kachelventilator te halen.
Laatste vraagje (kort): weet iemandvoordelig adres in omgeving van Rotterdam / Gouda om m'n airco te laten controleren / bijvullen?
Alvast bedankt allemaal voor jullie hulp!
Posted: Fri Jun 02, 2006 7:32 am
by kasperhettinga
Je kan voor 2 opties gaan, snel of uitgebreid.
Snel:
Je haalt de slang los bij de gasklep. Je zorgt voor een doek gedrenkt in carb-reiniger. Je drukt bij de veer aan de zijkant van het gasklephuis de gasklep open en poetst alle zwarte aanslag weg.
Uitgebreid:
Je haalt alle koelvloeistof/electrische aansluitingen los van het gasklephuis. Je haalt de luchtaanzuigbuis los. Vervolgens maak je de bouten los van het gasklephuis en tilt het gasklephuis uit de motorruimte. Door hem op één kant te zetten kan je op de klep carb.reiniger spuiten en laten inweken. Na 10 minuten poets je dit weg, om vervolgens op dezelfde wijze de andere kant schoon te maken. Vervolgens oude pakkingsresten héél goed verwijderen van gasklephuis en inlaatspruitstuk (kan even pielen zijn, wel voorzichtig dat je geen krassen maakt in het aluminium van het inlaatspruitstuk). Dan de gasklep met de nieuwe pakking monteren en alles weer vast zetten/aansluiten.
Ik heb wel wat foto's mocht je interesse hebben
Wat ik wel gemerkt heb is dat het probleem vaak na een half jaartje weer terug komt. De eerste keer ben ik voor de uitgebreide methode gegaan (uurtje werk), daarna voor de snelle, aangezien ik geen zin heb elk half jaar het gasklephuis uit te bouwen....(misschien dat daarom de dealer aanraadt met schuurpapier aan de slag te gaan: dat het probleem daardoor minder snel terugkomt...)
Posted: Fri Jun 02, 2006 7:58 am
by Crowbar
dan zou ik wel voor heel fijn waterproof schuurpapier gaan, zodat je de boel polijst, en dat het dus zo glad wordt dat er niks meer blijft plakken
gôh, van dit soort shit heb je op gas nou helemaal geen last hè 
Posted: Fri Jun 02, 2006 8:00 am
by kasperhettinga
Crowbar wrote:
gôh, van dit soort shit heb je op gas nou helemaal geen last hè 
Ik rijdt op gas en heb er toch echt last van....
Het gaat ook om nauwelijks zichtbare afzetting: als ik de gasklep bekijk zie ik geen aanslag zitten. Alleen de doek met carb-reiniger zie ik een beetje zwart worden tijdens het poetsen. En dat héle kleine beetje aanslag is al genoeg om de gasklep te laten plakken....
Posted: Fri Jun 02, 2006 8:02 am
by Crowbar
kasperhettinga wrote:Crowbar wrote:
gôh, van dit soort shit heb je op gas nou helemaal geen last hè 
Ik rijdt op gas en heb er toch echt last van....
hûh

rij je dan niet toch teveel op benzine

of trap je niet hard genoeg dóór

Posted: Fri Jun 02, 2006 8:05 am
by kasperhettinga
Ik start alleen op benzine. Maar aanslag bij gasklep komt door de EGR die vlak achter de gasklep zit...en ook bij lpg heb je een héél klein beetje "rotzooi" in het uitlaatgas zitten dat blijkbaar al voldoende is voor het plakken van de gasklep...
Posted: Fri Jun 02, 2006 12:51 pm
by dak zonder bak
meeste troep komt via de carterventilatie! egr zit achter je gasklep en de lucht stroom gaat je blokie in!
je kan oilcatchcan monteren (ff search doen is al een topic over)
maare je gaspedaal blijft hangen?? weetje zeker dattet het gasklep huis is??? kan ook de kabel zijn!! ff voelen aan je gasklephuisje of ie soepel gaat!!
Posted: Fri Jun 02, 2006 12:57 pm
by kasperhettinga
Carterventilatie heeft aanzuiging in luchtaanzuigbuis idd. Maar dit slangetje is perfect schoon (geen olie te zien) - dit in tegenstelling tot het slangetje dat van kleppendeksel via pcv-klep naar het inlaatspruitstuk gaat. Ik verwacht dus hier weinig "troep" van op de gasklep.
Op het moment dat je je gasklep sluit ontstaan er hele sterke wervelingen in het inlaatspruitstuk. Dit zal er zeker voor zorgen dat er uitlaatgas in aanraking komt met gasklephuis, ook al zit de EGR aanvoer achter de gasklep. Ook het feit dat ik de eerste keer vooral roet aan de achterkant van de gasklep had als vervuiling sterkt mij in dit vermoeden.
Als ik met een doekje carb-reiniger rond het aanslagpunt van de gasklep in het gasklephuis schoonmaak beweegt de gasklep weer een aantal maanden soepel. Ik verwacht dus niet dat het probleem in de gaskabel zit...Het probleem is ook (vooral 's ochtends) dat de gasklep wat vast lijkt te zitten. Gas blijft dus niet "hangen" op een bepaald punt, alleen het openen van een gesloten gasklep geeft wat weerstand.
Posted: Fri Jun 02, 2006 1:01 pm
by dak zonder bak
Op het moment dat je je gasklep sluit ontstaan er hele sterke wervelingen in het inlaatspruitstuk. Dit zal er zeker voor zorgen dat er uitlaatgas in aanraking komt met gasklephuis, ook al zit de EGR aanvoer achter de gasklep
als je gasklep dicht gaat gaat de egr klep ook dicht! egr staat alleen open bij deellast.
maare dan zit het idd in je gasklep huis ja. ik zou eerst ff probere of je het zo weg krijgt! zonde om heel het huis eraf te halen als het zo ook kan!
Posted: Fri Jun 02, 2006 1:06 pm
by kasperhettinga
Als je op snelweg met 3000rpm rijdt "hangt" er relatief veel uitlaatgas in het inlaatspruitstuk. Als je dan gas loslaat om een beetje snelheid te minderen zal een deel van dat uitlaatgas met gasklep in aanraking komen (is mijn theorie in elk geval

).
De hoeveelheid roetneerslag na een paar maanden is ook slecht een hele dunne film (makkelijk weg te poetsen zonder hele gasklephuis te demonteren). Maar wel vervelend dat zo'n dunne roetfilm al voor weerstand zorgt bij openen van de gasklep...
Posted: Mon Jun 05, 2006 9:45 pm
by Snowman
Bedankt voor alle reacties zover... Beetje laat, maar was lekker even een lang weekendje weg!
Posted: Thu Oct 05, 2006 1:41 pm
by kasperhettinga
Na dit laatste topic toch maar even tip opgevolgd om het gasklephuis te "polijsten" met heel fijn schuurpapier (ik geloof korrel 800?).
Daarna in de afgelopen 4 maanden 20.000km gereden. Eerder moest ik elke 10.000km het gasklephuis reinigen, maar nu na 20.000km loopt de gasklep nog zo soepel als vlak na het reinigen. Lijkt dus prima te werken.
PS Ik heb het fijne schuurpapier ingeolied om zoveel mogelijk ijzerschaafsel te laten plakken aan het schuurpapier. Na afloop heel uitgebreid met carb-reiniger de geschuurde vlakken schoongemaakt: eerste keer kwam er een alu-achtige glans op de poetsdoek, na 3x was er niks meer te zien. Daarna voor de zekerheid nog 1x extra gepoetst en toen vond ik het wel mooi geweest

Posted: Tue Oct 17, 2006 8:57 pm
by roy moti
dit is dus het zelfde probleem als ik heb
nu met mijn GE alleen ik heb er helaas
geen tijd voor,ten eerste geen gereedschap
op dit moment en ik ben druk bezig met de
schuur zodat ik straks normaal gereedschap
heb in handbereik.
Posted: Tue Oct 17, 2006 9:14 pm
by dak zonder bak
heeft de gf nog een luchtmassa meter?
zo niet kan je ook een los filter op je ingaande slang van je carterventilatie zetten!
of die egr afdoppen! bij de gf mag het nog! nieuwere schijnen er last van te hebben ivm koeling in de verbrandingsruimte
Posted: Wed Oct 18, 2006 8:19 am
by kasperhettinga
GF heeft luchtmassameter, op zelfde plek als GE.
Ik ben een beetje bang om de EGR af te doppen, alhoewel ik het graag zou doen. Punt is dat EGR koelend werkt voor de motor. Tegelijk zorgt LPG, door de hogere verbrandingstemperatuur, voor meer slijtage van de cylinderkop. Ik ben dus bang dat als ik de EGR afdop, dat ik dan sneller slijtende klepzetels krijg door de extra hitte....
Wel wil ik binnenkort de EGR eens openmaken en schoonmaken, omdat een vuile EGR ook teveel uitlaatgas door kan laten wat het probleem verergert (vooral een niet goed sluitende EGR die bij stationair nog uitlaatgas doorlaat, terwijl je een dode ruimte achter de dichte gasklep hebt is volgens mij een reden voor het vervuilen van de gasklep).