Ik val wel van het ene in het andere momenteel. Net mijn claxon vervangen en nu stopt de kachelmotor (FAN) ermee. Ik heb de zekeringen onder het deshboard gecontroleerd en de wat zwaardere zekering onder de motorkap en die zijn nog heel. Tegen het schutbord zit nog een zekeringen kast (die japanners gingen echt voor SAFE) maar daar heeft nooit een ralais gezeten zag ik. Maar,..... zit er misschien nog ergens een zekeringkast of is het de motor die het heeft opgegeven? (Koolborstels zelf te vervangen?) En de hamvraag...............Waar vind ik deze? Onder het dashboard waarschijnlijk???
Peter
Betreft: MAZDA 626 Wagon 1990 (zie foto)
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!
de kachelmotor zit id rechts onder het dashbordkastje en de hoogste
stand is rechtstreeks en de standen 1 - 2 - en 3 via een weerstand
die van onderen in het ventilatiekanaal zit .
de schroefjes willen nog wel eens roestig zijn en afknappen bij het
losdaaien helaas .
hierover kun je vast een boel verder vinden onder de katogerie zoeken
net onder de balk MAZDA 626 FORUM
Ik denk dat hierbij geldt, meten is weten. Komt er spanning op de motor? zoja dan is het waarschijnlijk de motor anders kan het een zekering of de bekabeling zelf zijn.
Guido
Last edited by coppe218 on Sat Apr 14, 2007 4:27 pm, edited 1 time in total.
coppe218 wrote:Ik denk dat hierbij geld, meten is weten. Komt er spanning op de motor? zoja dan is het waarschijnlijk de motor anders kan het een zekering of de bekabeling zelf zijn.
Guido
De zekeringen zijn goed, alleen op de 2 kabels die bij de motor zijn aangesloten (2x 2,5 blauw en een stekker met 4 kabels, waarvan 3 x 2,5 en 1 x 1,5) staat geen spanning op. Kan dus ook de schakelaar zijn? Dan zit ik denk ik aan een heel kachel-bedieningspaneel vast?
Zolang er een zekering kapot is, krijg ik t wel makkelijk gerepareerd, maar dit is weer andere koek.
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!
kachelmotor is dacht ik ook nog niet erg grote ingreep .
maar zoals gezegd even meten of er wel spanning bij de motor komt .
er wil namelijk nogal een water in de motor komen en dat bevordert niet
de levensduur .
ikzelf heb deze week ook al zo een gat dichtgekit boven de kachelmotor .
maar er moeten ook nog genoeg kachelmotoren zijn .
anders heb ik er ook nog wel 1 te koop voor weinig .
mijn kachel motor staakte vroeger ook wel eens. trap eens hard onder je dash naar boven bij de bijrijders kant. mochtie het dan wel foen ( al ist maar ff ) zijn je kool borstelaars op!
je hebt nog een relais of twee over het hoofd gezien: vlak naast je accu hangen er nog een paar, en één daarvan is nou net die van je kachelwapper.. kan het zijn dat je de contactpootjes daarvan, dus waar de stekker op gaat (die bij mij ooit helemaal verrot waren en spontaan afbraken) hebt afgebroken bij het vervangen van je claxon?
zo ja ff standaard relaistje bij de automaterialenboer scoren en stekkertjes overzetten.. maar kijk eerst maar of er daar rotte stekkertjes zijn...
Greetz,
Crowbar
Toegetreden met '91 626 Coupé opGAS Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Je kan ook de onderkant van je dash aan pasagierkant losmaken.
Dan zie je een zwarte behuizing waar je motor van de blower in zit.
Als je die openmaakt en je motor eruit schroeft, kan je hem rechtstreeks op je accu aansluiten, kan je dat in ieder geval uitsluiten.
Verotte contactpunten van het relais bij je koplamp (accu) was bij mij de boosdoener. beetje schuren en WD-40 erop, verder geen problemen meer mee gehad.
Wel zeker weten dat je de goede relais hebt.
Die andere is volgens mij van de startmotor, dus zet hem voor de zekerheid op de handrem en in neutraal.
SUPER! Ja, dat is het euvel dus. Ik trok even aan de bekabeling en de fan begon weer te draaien. Echter hoorde ik daarna even iets knetteren en daarna was het niets meer. Relais was dus niet echt goed meer. Maakt niet uit, ik weet nu waar het probleem zit. TOPPIE! THNX
Crowbar wrote:je hebt nog een relais of twee over het hoofd gezien: vlak naast je accu hangen er nog een paar, en één daarvan is nou net die van je kachelwapper.. kan het zijn dat je de contactpootjes daarvan, dus waar de stekker op gaat (die bij mij ooit helemaal verrot waren en spontaan afbraken) hebt afgebroken bij het vervangen van je claxon?
zo ja ff standaard relaistje bij de automaterialenboer scoren en stekkertjes overzetten.. maar kijk eerst maar of er daar rotte stekkertjes zijn...
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!
Toegetreden met '91 626 Coupé opGAS Mazda 323 sedan uit '96 met LPI, 296.000 km -> paste niet meer Mazda 626 GW Wagon '98 2.0HP, weggedaan met 294.440 km Landi LSI+Flashlube
Volvo V70 classic '00 242K km en nwe Vogel's gasinstallatie.
Hmmmmm, nou het werkt nog steeds niet. Heel even draaide hij, maar nu niet meer. Bij de dealer geweest, nieuw relais aangeslloten, geen resultaat, kachelmotor direkt met twee draadjes op accu aangesloten, motor draait! Alle zekeringen zijn heel, kachelweerstand is niet kapot,......dus? Schakelaar? Ik word er echt gek van
Gekocht op 13 jarige leeftijd met 61.000. Nu bijna 17 jaar en 111.000 km. Een lot uit de loterij!