Ik heb een 626GE van '93 en 493.000 op de teller (LPG). Ik heb m al 11 jaar en tot nu toe kon ik met wat hulp mijn karretje prima rijdend houden. 150.000km geleden zelfs het motorblok gewisseld, en bewezen dat een 2.0 past i.p.v. een 1.8
Maar de laatste paar weken ben ik minder blij: de koude start is absoluut belabberd. Ik moet een paar keer minstens een halve minuut doorstarten eer de motor op benzine wil lopen. in die tijd reageert de motor totaal niet. pas na 2 of drie keer proberen begint er leven in te komen en start hij met veel gepruttel.
Dan moet ik de motor zeker een halve minuut stationair laten lopen (1500rpm) en dan heeeeeel voorzichtig gas bij geven tot 3500rpm, en dan loslaten, waarna hij op gas overspringt. En dan loopt hij als een trein. Starten met een warme motor is geen enkel probleem.
Wat ik al gedaan heb
- al 3 verschillende lambda sondes
- al 3 verschillende airflow meters
- Verschillende temperatuur sensors (de achterste, die aan de computer gekoppeld is)
Hij heeft pas een grote beurt gehad, incl distributie riem, verdeler, rotor, bougies. De bougiekabels zitten er ongeveer 50.000km op.
Op benzine heeft hij altijd een beetje onregelmatig gelopen maar aangezien ik op LPG rijd is dat alleen de eerste km van bewang.
Aangezien een airflowmeter nogal eens kapot gaat door een LPG backfire heb ik in het verleden (TIP) een kapotte genomen en in plaats van het glazen buisje een kabel gesoldeerd met daar aan een potmeter. Als die op ongeveer 10ohm staat start hij normaal redelijk, en kan ik op zoek gaan naar een vervangend onderdeel. (wel een 30W potmeter, want wordt nogal warm)
Maar deze keer helpt het echt maar gedeeltelijk en blijft hij slecht starten.
Iemand enig idee?